DPB predpokladá vyradenie 58 autobusov pre nevyhovujúci technický stav.
Nekontrolovateľne a až o 7 % by mohli klesnúť výkony MHD, ak mesto urýchlene nepodnikne kroky na zabezpečenie obnovy vozidlového parku Dopravného podniku Bratislava (DPB). Vyplýva to z materiálu, o ktorom rokovali poslanci Komisie dopravy a informačných systémov Mestského zastupiteľstva 15. mája.
Dopravný podnik v prezentácii informoval, že okamžite musí vyradiť 5 autobusov a 4 trolejbusy a vzhľadom na zlý technický stav vozidiel plánuje do konca roka 2013 vyradiť všetky autobusy typu Ikarus 415 a 435, čo je 58 vozidiel. Postupne bolo podľa DPB doteraz vyradených 34 autobusov a 15 trolejbusov bez náhrady.
Materiál uvádza, že momentálne je po plánovanej životnosti 31 % autobusov, 70 % električiek a 77 % trolejbusov. Stav vozidiel spôsobuje vynechávanie spojov a vyššiu spotrebu palív a energií.
Komisia zobrala materiál DPB na vedomie, úlohy na odvrátenie hrozby redukcie výkonov neprijala
Dopravca navrhoval, aby komisia schválila odporúčacie stanovisko, v ktorom by boli prijaté zásady obnovy vozidlového parku. Ročne podnik podľa výpočtov na základe potrebného počtu vozidiel do premávky a ich životnosti potrebuje obnoviť zhruba 5 električiek, 10 trolejbusov a 50 autobusov. DPB zároveň navrhoval schváliť odporučenie Mestskému zastupiteľstvu zabezpečiť financovanie obnovy najmenej 100 autobusov v roku 2013 ako náhradu za dožívajúce vozidlá. Ani tomuto návrhu komisia nevyhovela.
V materiáli je uvedený aj návrh na zapožičanie 8 autobusov a 6 trolejbusov na riešenie súčasnej kritickej situácie. Zatiaľ čo pri autobusoch je predpoklad prenájmu za cenu 0,50 €/km, trolejbusy by sa mali prenajímať takmer štyrikrát drahšie – za 1,95 €/km. Predpokladané náklady na prenájom šiestich trolejbusov na 12 mesiacov sú vyše 560 tisíc €, čo je približne cena 1 nového kĺbového trolejbusu. 12-mesačný prenájom ôsmich autobusov má vyjsť na 216 tisíc €.
V prípade naplnenia hrozieb by rozsah MHD klesol na najnižšiu úroveň za posledných vyše 30 rokov. Najviac by sa redukcie dotkli rannej prepravnej špičky.
fanatikmhd
A samozrejme, na koniec tu mame vozovy park A-busov. Jediny park, ktory skutocne (i ked ais nie v takom mnozstve ako tu je prezentovane) potrebuje rocne vymenu velkej casti vozidiel. + dokupenie dalsich pre zabezpecenie ZV a aj volnych vozov pre pripady vyluk ci MU. Tu vsak opat prichadzame k casti, kedy sa skutocne za lacne peniaze da zabezpecit vacsie mnozstvo vozidiel na dobu docasnu, nez sa uvolnia peniaze z EU na nakup novych. Ak skutocne ceny tu prezentovane sedia, potom najma pri stave nasich vozidiel vidim jednoduchsie prenajom 8+ (6*4=) 24 cize 32 autobusov. Pri tomto stave mi dokonca prichadza do uvahy aj alternativa ich plneho nasadenia, pricom vozy DPB ktore nutne potrebuju GO by pocas prevadzyk zapozicanych vozidiel sa podrobili GO v style 14TrM ci poslednych B741. Pri sucasnych moznostiach GO vozidiel IK v tom skutocne nevidim problem, obzvlast ked su stale k dispozicii ND priamo od zdroja.