Nepojazdné trolejbusy dopravný podnik nahradí rezervnými autobusmi.
Od pondelka 11. marca 2013 plánoval dopravný podnik predĺžiť intervaly medzi spojmi (prázdninové cestovné poriadky) na trolejbusových linkách 201 202 206 a 208. Dôvodom je náhle vyradenie 8 trolejbusov Škoda 15 Tr, resp. Škoda 14 Tr a odstavenie ďalších vozidiel z dôvodu zlomených a skorodovaných nosných častí vozidiel.
Po vlne kritiky, ktorá nastala po zverejnení uvedenej informácie, dopravný podnik našiel rezervu kĺbových autobusov, ktorými sa nepojazdné trolejbusy pokúsi nahradiť. "DPB vyvinul maximálne úsilie na nahradenie poškodených kĺbových trolejbusov. Prvé riešenie formou prenájmu vozidiel sa nepodarilo zrealizovať, preto od pondelka 11. marca nasadí do premávky namiesto trolejbusov niekoľko plynových autobusov Karosa", uvádza sa v oficiálnom stanovisku Dopravného podniku Bratislava.
Problémy s vypravovaním trolejbusov sú dlhodobé
Dopravný podnik už dlhodobo nevypravuje niektoré spoje trolejbusových liniek z dôvodu nedostatku pojazdných vozidiel a po vyradení väčšieho počtu trolejbusov sa tento nedostatok ešte zvýrazní. Dlhšími intervalmi medzi spojmi na uvedených linkách dopravný podnik zníži počet potrebných trolejbusov do každodennej výpravy. Za ostatných 10 rokov zakúpil len 7 nových trolejbusov, z nich 6 pre novú trať na Dlhé diely a posledný dlhodobo pre poruchu nepremáva. Ďalších 12 vozidiel vzniklo ako novostavby starších typov. Pri bežnej obnove vozidlového parku by malo byť za 10 rokov obnovených približne 90 trolejbusov.
O problémoch s vozidlovým parkom trolejbusov sme písali vlani v súvislosti s výstavbou nových trolejbusových tratí, na ktorých ale nemá čo jazdiť. Nové trate však teraz už situáciu v doprave nepriamo budú komplikovať. Vlani sprevádzkovaná trať na Hroboňovej ul. bola financovaná z eurofondov, a preto na nej musí byť zachovaná prevádzka v podobe linky 64, aj keď tá jazdí len slabo využitá. Namiesto toho sa malo škrtať na trojici najvyťaženejších liniek.
K vyradeniu prispeli výtlky
"V dôsledku vysokého veku vozidiel, dlhotrvajúcej tuhej zimy a zlého stavu komunikácií v hlavnom meste sa vo februári zlomili rámy až na štyroch kĺbových trolejbusoch," píše v oficiálnom stanovisku DPB. Mesto sa teda zlou údržbou ciest a zastávok samo pričinilo o poškodenie vozidiel. "Defektoskopiou sa zistilo, že DPB musí vyradiť z prevádzky ďalšie 4 kĺbové vozidlá. Celkovo tak vozidlový park v uplynulých dňoch prišiel až o 8 kĺbových trolejbusov, ktorých je už aj tak v súčasnosti akútny nedostatok. Už pred vznikom tejto mimoriadnej situácie koncom februára a začiatkom marca chýbali do potrebnej dennej výpravy 2 kĺbové vozidlá, dnes ich je tak spolu až 10. Ide pritom o najstaršie vozidlá vo vozidlovom parku DPB s vekom až 24 rokov, ktorých nosná konštrukcia je už opotrebovaná. Za životnosť trolejbusov sa pritom podľa ich výrobcu považuje hranica 12 rokov," uvádza DPB.
Otázkou zostáva, prečo namiesto chýbajúcich trolejbusov nebudú nasadené kĺbové autobusy, ktorých napríklad vozovňa Jurajov dvor má ešte niekoľko v rezerve, prípadne dočasné riešenie v podobe nákupu či prenájmu ojazdených vozidiel. "Pri krátkodobých poruchách trolejbusov v menšom počte vozidiel rieši DPB situáciu záložnými autobusmi. Výpadok v takomto rozsahu, žiaľ, nie sme schopní nahradiť záložnou dopravou, nakoľko aj tam je situácia u starších vozidiel obdobne kritická," uvádza DPB. Dopravný podnik má 20-percentnú rezervu autobusov.
Ďalšie oslabenie dopravy na Hlavnú stanicu
Obmedzenie trolejbusovej dopravy by malo negatívny efekt nielen na Dolné hony, Ružinov či Kramáre, ale aj na dopravu na Hlavnú stanicu. Po zastavení prevádzky električiek z dôvodu schátrania električkovej trate časť záťaže prebrala aj trolejbusová linka 201, a to bez jej posilnenia.
Náhle vyradenie kĺbových trolejbusov sa v Bratislave udialo aj pred 15 rokmi, kedy po zlomení nápravy trolejbusu Škoda - Sanos bola úplne zastavená premávka týchto veľkokapacitných trolejbusov.
Petto