Sci-fi: Čo nám prinesie rok 2008

Mnohí ľudia by radi vedeli, čo všetko im prinesie nový rok, čo všetko ich čaká, či bude plný dobrých správ alebo naopak. Preto sa mi podarilo ešte koncom roku 2007 dostať do budúcnosti.

V budúcnosti sa nam podarilo pre vás nafotiť niektoré zaujímavé, dychvyrážajúce a srdcervúce fotografie. Tie vám, ako prví hrdo prezentujeme v tomto exkluzívnom článku iba na iMHD.sk.

Reprezentatívny interiér Hlavnej stanice

Vzhľadom na časovo veľmi obmedzenú dobu pobytu v budúcnosti, sme navštívili iba miesta, ktoré sme pokladali za dôležité, a ktoré majú vysokú výpovednú hodnotu.

Hlavná stanica: Vystupujem z mimoriadneho vlaku EuRegio 2008, ktorý zvykne počas jazdy nadbiehať voči cestovnému poriadku, a to až tak, že prišiel do Bratislavy s predstihom v budúcnosti. Kráčam teda z nástupišťa 4 a ? smerom ku podchodu, obdivujem obďaleč stojaci rýchlovlak Pendolíno odstavený pre technickú závadu. Prechádzam staničnou budovou v ktorej vládne čulý stavebno-búrací ruch. Vyjdem von a... Prvým šokom bol pre mňa predstaničný priestor a jeho blízke okolie, ktoré vyzerá ako po bombardovaní. V skutočnosti sa na tomto lukratívnom mieste začína výstavba oddychovo-obchodno-nákupno-zábavno-relaxačného centra. Robotníkov tu nevidno, nakoľko majú plné ruky práce s dokončovaním stavby rovnakého developera na Hodžovom námestí. Na mieste autobusového obratiska je už iba rozvŕtaný asfalt po prieskumných vrtoch. Všade stavebné mechanizmy, kopy zeminy, unimobunky, špina. Prístup cestujúcich k vlakom je zabezpečený zo zastávky Sokolská, prípadne z Predstaničného námestia pešo po bývalej električkovej trati. Tá je zrušená a v úseku od Predstaničného námestia po Národnú banku už stihli byť odstránené koľaje a nahradené novou cestou. Fotím zvyšky pôvodného električkového obratiska, provizórne slúžiaceho ako konečná zastávka niektorým autobusovým linkám.

Poberám sa pešo na križovatku SAV, kde z nadchodu fotím rozsiahlu dopravnú zápchu, spôsobenú výstavbou pred Hlavnou stanicou.

Zbehnem dole schodmi. Na svetelnej križovatke akurát zastavil Ikarus #2825 na linke 83 smerujúci do Dúbravky.

Pokračujem dole Štefanovičovou ulicou, pričom ma celkom mrzí, že už tade nejazdia električky. Miesto nich po vyasfaltovanej bývalej trati zabezpečujú dopravu autobusy. Na autobusovú zastávku Žilinská prichádza Ikarus #4824 na linke 3.

Ako neskôr cestou ďalším Ikarusom #4868 na linke 3 zisťujem - linka 3 je od roku 2008 obsluhovaná autobusmi. Dôvodom bol údajne dezolátny stav električkovej trate v úseku Vozovňa Krasňany - Nový záhon. Keďže peniaze na rekonštrukciu trate sa nenašli, bola celá električková trať od Vozovne Krasňany až do Rače zrušená. Koľajnice z tejto trate budú postupne vytrhané a použité na pripravovanú električkovú pomalodráhu do Petržalky, s plánovaným možným predĺžením do Jaroviec a Rusoviec, ktoré zažívajú stavebný boom - má tu vyrásť nové panelákové sídlisko pre 300 tisíc obyvateľov, nákupné a zábavné centrá, a-kua-park, olympijský štadión, hrob neznámeho vojaka, kozmodrom, nový park a atómová elektráreň. Neskôr má byť električka predĺžená až do Rajky - ale to až keď začnú tamojší obyvatelia platiť dane Bratislave - podobne, ako to (ne)robia vzorní občania Wolfsthalu.

Prichádzame na konečnú linky 3 - obratisko Komisárky. Miestni obyvatelia panelákov sa konečne dočkali - už žiadne hlučné, kvíliace električky, ale ekologické, ešte stále skoronové Ikarusy 435, 280 a 283. V okolí obratiska bolo cítiť smrad z výfukov naštartovaných prestávkujúcich autobusov, naftu a zo zeme aromatický vytečený motorový olej. Pobral som sa radšej pešo smerom na Detviansku. Prechádzam okolo smutne stojacich nevyužitých stĺpov trolejového vedenia, z ktorých kde-tu trčia zvyšky drôtov, ktoré domorodci nestihli odviezť do zberu. Betónové panely slúžia novému účelu - ako cesta i parkovisko.

Na zastávke Detvianska nastupujem do práve príchodivšieho historického Ikarusu 280 #4945 na linke 11, ktorý ide do centra mesta. Neodolám však zvedavosti, a preto vystupujem pri vozovni Krasňany - "tam kde sa končia koľaje" a idem sa pozrieť, čo je nové v roku 2008 v najnovšej električkovej vozovni z roku 1975.

Prvé, čo som si všimol, bola upravená biela Karosa stojaca hneď za bránou. Dozvedel som sa, že ide o exkluzívny turistický autokar určený na vyhliadkové jazdy Bratislavou. Údajne dokáže v prípade potreby dokonca aj zlikvidovať teroristov. Úpravy boli zrealizované v rokoch 1994-2007 v tajnom vývojovom laboratóriu ukrytom kdesi v Ústredných dielňach DPB. Autobus obsahuje mnohé supertajné vylepšenia, rekonštrukcia bola realizovaná podľa plánu zaslúžilého odborníka Pištu Q.

Ďalej si všímam, že vo vozovni sa nachádza podstatne menej električiek a podstatne viac autobusov oproti roku 2007. Prekvapený vidím, že z dôvodu poklesu prepravných nárokov na električkovú dopravu je aj to málo spojov obsluhovaných sólo vozidlami T3 a T6. Fotím vozne #7841 a 7509 pripravené na výjazd na linku 5 s Trasou Dúbravka - ŽST Vinohrady. To je posledná električková linka vypravovaná z vozovne Krasňany. Evidentne bude neskôr aj ona vypravovaná z vozovne Žabomajerov dvor, ktorá má vyrásť na mieste záhradkárskej kolónie, a ktorej vybudovanie ochotne zaplatí nemenovaný investor, ktorý na mieste pôvodnej vozovne Kraksňany plánuje megalomanskú výstavbu polyfunkčného komplexu Káčerovo.

Čudujem sa, že v električkovej hale parkuje toľko nových hrbatých autobusov SOR BN 9.5, BN 9.9, BN 10.999, BN 12 a ešte zopár SORov invisible, ktoré však z pochopiteľného dôvodu nie je vidieť. Prejdem halou až na koniec, vzadu vyjdem von, fotím okoloidúci SOR, keď zazriem Karosu 3167, ktorá bola už pred rokmi určená na vyradenie, miesto toho však bola zrekonštruovaná, aby mohla ešte dlhé roky slúžiť nevďačnej cestujúcej verejnosti.

Z vozovne som pokračoval Bratislavou budúcnosti linkou 75, obsluhovanou autobusom minulosti až na Čiližskú, kde som sa v budúcnosti stretol s linkou z minulosti - stará dobrá 71tka v roku 2008 opäť jazdí! Konečne jedno príjemné prekvapenie. O ešte väčšie prekvapenie sa postaralo to, že linka 71 nie je stará 71, ale bývalá trolejbusová linka 201 teraz už obsluhovaná autobusmi. Údajne boli trolejbusy na rovine priveľmi neekonomické, tak ich bolo nutné zrušiť. A tak pozerám na Ikarus 280 na linke 71 - čerstvo zrekonštruovaný po generálnej oprave, nové plechy, nová čelná maska, nový interiér! Najstaršie bratislavské Ikarusy rady 280 boli síce už asi 10 rokov určené na vyradenie, ale keďže stále akosi neboli zakúpené nové vozy, vedenie DP sa rozhodlo využiť peniaze určené na nové vozy na generálnu opravu starých Ikarusov.

Z obavy o svoj život idem radšej o pol roka novšou Karosou na linke 72, ktorá jazdí po trase bývalej 202-ky. Idem sa ešte pozrieť na sídlo podniku na Olejkárskej ulici krátko pred jeho presťahovaním a zbúraním.

Zrazu z budovy vybehnú dispečeri a trielia k autám. Pýtam sa vodiča nehodovky, či ma vezme a o chvíľu už s majákmi uháňame mestom. Námestie SNP, Kapucínska, tunel, stojíme. Od Obchodnej stojí kolóna električiek, z tunela sa valí štipľavý čierny dym. V tuneli začala horieť električková súprava T3. Prichádzajú prví hasiči, polícia, sanitky a už som políciou odsunutý preč od tunela. Stihnem spraviť aspoň pár fotiek a s pribúdajúcimi záchranármi a policajtmi radšej odchádzam.

Prechádzam sa po Obchodnej, dávam si pozor, aby som sa nepotkol na rozsypanej, miestami chýbajúcej novej dlažbe. Smutne prechádzam očami po nedávno zrekonštruovanej električkovej trati. Trať je síce v dobrom stave, ale nejazdia po nej žiadne električky. Všetky jazdia spodnou traťou cez Špitálsku. Dochádzalo tu totiž k početným kolíziám električiek s chodcami a automobilmi. Električky tiež často mávali problém prejsť pre zaparkované autá.

Najnovší model palubného počítača vo vozidlách

Pomaly sa stmieva a tak sa sklamaný touto víziou roku 2008 poberám späť na stanicu, aby som stihol Zrýchlený vlak EuRegio späť do minulosti. Do minulosti, kde električková doprava ešte funguje tak ako má, kde vozovňa Krasňany vypravuje veľa súprav na mnoho liniek, kde jazdí električka do Rače a na Hlavnú stanicu.

Unavený z namáhavého dňa v budúcnosti prechádzam nadchodom na križovatke SAV, všade naokolo čierna tma, zrejme z dôvodu šetrenia mestských peňazí vypínajú na noc verejné osvetlenie. Treba predsa šetriť. Vyberám statív a fotím poslednú fotku. Fotku našej žiarivej budúcnosti v roku 2008.

Tma pod Hlavnou stanicou

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
ako pozerám, uzatvorenie stanice kúsok meškalo ?