Varíte sa v autobusoch? Nemuseli by ste

Klimatizácia za cent bola zakúpená len pre menší počet nových autobusov.

Extrémne horúčavy poriadne znepríjemňujú cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Zatiaľ čo električky a trolejbusy (okrem najnovších) majú vetranie riešené veľkými okennými a strešnými vetrákmi a dá sa tak zabezpečiť aspoň prúdenie vzduchu, autobusy sú zväčša odkázané na nedostatočné vetranie malými vyklápacími vetrákmi na oknách a stopnými ventilátormi. Klimatizáciou je vybavených len 59, teda 12 % všetkých autobusov.

Súťažilo sa s klimatizáciou, nakupovalo najmä bez nej

Autobusov s klimatizáciou však mohlo byť podstatne viac. V roku 2009 Dopravný podnik Bratislava zrealizoval súťaž na dodávku 100 autobusov, ktorú vyhrala firma SOR Libchavy. Pri vyhodnocovaní ponúk sa podľa našich informácií prihliadalo zvlášť na cenu vozidla a zvlášť na cenu doplnkovej výbavy, medzi ktorou bola aj klimatizácia pre cestujúcich a dvojité zasklenie. Pri takto nastavených kritériách sa nerozhodovalo podľa celkovej ceny vozidla aj s klimatizáciou a dvojitým zasklením, ale podľa toho, ako bola celková cena rozdelená na samotné vozidlo a doplnkovú výbavu.

Tender vyhrala firma SOR, hoci celková cena vozidla aj s doplnkovou výbavou bola vyššia než u iného zo súťažiacich. Firma SOR totiž podľa našich informácií ponúkla klimatizáciu s dvojitým zasklením za symbolickú sumu, vďaka čomu získala v súťaži. Podľa zverejnenej faktúry bola cena klimatizácie 1 cent na vozidlo.

Klimatizácia do 100 autobusov za 1 €

Celkovo by doplnková výbava do všetkých 100 nových autobusov SOR NB 18 vyšla na 1 €. Napriek tomu bola klimatizácia nainštalovaná len do 30 vozidiel, dvojité zasklenie nebolo dodané vôbec. Aj keď nainštalovaná klimatizačná jednotka nie je príliš účinná, podľa nášho testu predsa len SORy ňou vybavené ponúkajú väčšie pohodlie cestujúcim, a to najmä počas státia v dopravných zápchach. Nezodpovedaná tak zostáva otázka, prečo nebola zakúpená klimatizácia do zvyšných 70 autobusov celkovo za 70 centov.

Ak by bolo všetkých 100 autobusov SOR NB 18 vybavených klimatizáciou priestoru pre cestujúcich, celkový podiel klimatizovaných autobusov by dosiahol 27 %. Náš čitateľ Samuel v roku 2011 na účet dopravného podniku zaslal príspevok 50 centov, ktorý mal stačiť na zakúpenie klimatizačných jednotiek pre všetky vtedajšie autobusy SOR NB 18. Podnik o tom informoval aj v sprievodnom liste, ktorý máme k dispozícii. Kde skončili peniaze nevedno, klimatizácia však zakúpená nebola.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: janstar #33:
Nema. Pri otvorenom okne je neucinna.
Klimatizácia má byť zapnutá aj pri otvorených oknách,prečo to vypínajú,nech to beží aj tak.
Reakcia na: Proxima44 #31:
prave si si odpovedal. Vsetky okne dokoran, tak samozrejme, ze klimu vodic vypol, ked su okna pootvarane. Vtedy klima nema ucinnost a preto isiel teply vzduch, lebo boli zapnute len fukare.
Rozoberáte tu, aká je lepšia atmosféra v "klimatizovanom" autobuse, ale aj ste sa reálne previezli v takom buse?
Ja áno - bus č. 70 - všade nápisy "Klimatizované ...", všetky okná dokorán, horúco na skapanie a z výduchov klimatizácie prúdil tak horúci vzduch, že som si po skúšobnom priložení k tomuto výduchu skoro "obaril" ruku. Ak to má byť dodaná klimatizácia za 1€ pre 100 autobusov, tak to aby sme sa radšej presťahovali do afriky, tam je možno v lete chladnejšie! ?
a teda prečo nie sú zvyšné klimatizované? museli mať s tou firmopu nejakú zmluvu, tak čo si nevymahávajú alebo klimatizované autobusy alebo odškodné? Zase DPB zlyhalo????
Reakcia na: zeleznykon #28:
To o tých strešných ventilátoroch ťa učili kde, drúčik?
idete sa posrat z priestoru pre cestujucich ze ma vodic v kabine este o polovicku teplejsie nikoho nezaujima az kym nezleti trolejbus z koliby alebo sa nerozplesti o hradny mur po skolabovani vodica

stresne ventilatory sluzia na vetranie vozidla pocas dazda ked sa neda otvorit okno a nie aby v lete nahanali dnu rozpaleny vzduch zo strechy

preco nemame klimatizovane vozidla? pretoze nekvalifikovane VEDENIE ktore ovlada iba kde ma kancelariu a kedy mu nabehne plat na ucet

vazeny majitel a hlavny akcionar dopravneho podniku hlavne mesto Bratislava budte tak laskavy a dajte do vednia podniku odbornikov a nie svojich znamych ,kamaratov, skrachovanych politikov a neschopnych odinakial odvolanych riaditelov ktorykolvek vodic dopravneho podniku by bol x-krat lepsi riaditel ako to co tam sedi a sedelo za poslednych 15 rokov
Reakcia na: Petto #26:
Bohužiaľ, uvedomujem... 😞 A tež, kapanie 435/415/zvyšku zo 412 - Je to jasné uprednostnenie údržby. Podstatne staršie B741 sa vo veľkom modernizovali na CNG, pričom výhodnejšie, efektívnejšie, mladšie, modernejšie a vhodnejšie IK sa odstrčili presne tak, ako do dnešných dní najkapacitnejší autobus v BA - TAM 272. Načo vymeniť motory za nové (aj CNG) keď proste môžem vyradiť voz za vozom, a potom ukázať verejnosti, že nemám vozy, poruším linky, zhorším intervaly, ale od magistrátu počas toho ako budem odrádzať ľudí preč budem škemrať peniaze. Vítajme v LBC!
Reakcia na: fanatikmhd #25:
Ak v roku 20xx pridu nejake nove céengéčka , tak hádaj čo dostane Petržka ako kompenzáciu za skapínajúce Ikarusy, ktoré už kapú teraz v priemere cca 3-5 vozy/mesiac. ?
Reakcia na: 810zssk #24:
Asi máš pravdu, ako pozerám, mesiac-dva dozadu už sú fakt všetci maďari v petržalke. Tak ešte z Petržalky odstrániť NB18, zasunúť tam TAM (znovuobnovenie 😃 ) a petržalka sa kľudne môže odtrhnúť od mesta s jedinými Autobusmi s veľkým A 🙂 😃
Reakcia na: fanatikmhd #23:
Pokial viem tak cela zbierka historickych autobusov Ikarus 412/415/435 bola presunuta do Petrzalky.
Reakcia na: Sharpay #22:
Možné je, dlhšiu dobu riadne nesledujem presuny medzi vozovňami, ale krátke 415 tuším ešte sú mimo Prietržky. Či? už konečné sú skutočné Autobusy v Petržalke všetky? 🙂
fanatikmhd: ale veď Ikarusy 435 sú už všetky v Petržalke... ?
Toto ma uz vytaca dlhee roky!! Najma potom co som zazil klimu v autobusoch v zahranici, ktore mali rovnako frekventovane zastavky a teda stupidny argument komunistov z dopravneho podniku, ze "ved sa otvaraju dvere" je bullshit na entu - tento argument teraz skusil dopravny podnik niekde na vychode - HANBA!!.

Ono pamatam si, ako strasne strasne davno zaskakoval v Bratislave v lete na jednej linke (60 cosi?? nepamatam si) daky autobus (nahradne vozidlo), ktory bol nejakej divnej znacky a bol popisany rakuskymi resp nemeckymi napismi. Vonku vtedy bolo cca 31 stupnov a ked som nastupil, tak som si myslel, ze sa mi cosi stalo, lebo zrazu som citil omnoho nizsiu teplotu v tom buse.. som sa rozhliadol a prilozil ruku k ventliacnym otvorom a hned mi doslo, ze autobus je klimatizovany. Bola to pecka.. vtedy mi bolo nadlsnko jasne, ze klimatizacia funguje... uz o 4 stupne nizsia teplota vo vnutri dokaze cloveku velmi pomoct. Ved staci nasadnut do Mercedes Capacity a ked je dobre nastavena klima, tak je to zuzo!

Proste tato krajina je jeden velky bazmekistan.. naco vobec platime dane? U nas seversky socialisticky model nikto nikdy nevybuduje (ze pan komunista Fico?).. na to sme prilis odporna, skorumpovana a neschopna kultura. Grrrr.. do zbrane!
Reakcia na: fanatikmhd #16:
Samozrejme, ze SORka je NP vozidlo... "nizkopodlazne" znamena ze ma nizku podlahu... keby to bolo nizkosedadlove, potom sa mozme bavit ci to splna.
Reakcia na: Dave177 #18:
Ježiš, áno, prepáč, zabudol som na tú 4ku pred kĺbom 😃 Ale pre porovnanie so soplarisom ktorý ma 4 sedadla na schodíku, a zvyšok dole 🙂 Je to zanedbateľné. A ono, ale zase tak ber to z opačnej strany. l21 máva doteraz často IK435, čo pokiaľ nejde totálne preplnené až po strop je veľmi dobre vetraný voz (ako aj IK280 či TAM 272 ktoré tam dlhé roky jazdili). Takže všeho všudy zníženie komfortu na l21 prišlo nasadením vozov NB18 SHITY. Tie prenajaté šroty máš pravdu, ale zase.... nemôžem toto povedať na každý z nich, niektoré boli v dobrom stave aj technicky. A všetky boli prevádzky schopnejšie než tie J&T vozy 🙂 A zase, lepšie garantovať aspoň niekde, než nikde. Z hlavy poznám dokonalý príklad garancie-negarancie. 95 je "garantovaná" zatiaľ čo taká 94 je zoskladaná z toho, čo ostane na vozovni prevádzky schopné. Od 1907 ktorá sa tam neviem akým nedopatrením v nedávnej dobe zjavila, až po MBCC čo je najväčšie monštrum medzi našími busmi. 🙂 Ale zase, celkovo by mal byť zabezpečený istý štandard pre každú linku. Na veľa linkách to už je. A pokusy o rozbitie toho, aby si iný typ autobusu vyskúšala aj linka, ktorú obsluhuje kolóna ktorá také vozy ani nemá je nezmysel z radov typu Aj my chceme......Ja by som zas chcel presunúť všetky petržalské NB18 na jurák, a posťahovať odtiaľ aj z trnávky všetky IK, Karosy a pod. Ale hold....Petržalka by potom mala autobusy, zatiaľ čo jurák s trnávkou by vyzerali ako.....no......prezývky na NB 18 sú rôzne, že? 😃
Reakcia na: fanatikmhd #16:
Pravda je v treťom riadku. MHD by mal mať istý štandard celoplošne. Nie, že niektoré linky garantované MBCC a iné čo príde. Napríklad na takej 21 sa dlho dlho objavovali najhoršie autobusy, čo mali k dispozícii (pripomínam len tie prenajaté šroty zhruba tri roky dozadu). Potom sa nech nečudujú, že ľudia radšej cestujú autami. Btw dlhé Sorky majú sedadlá v NP časti aj vzadu, ale nič nezmení na tom, že nakúpiť ich bola fatálna chyba zo strany DPB.
Mna aj tak viac fascinuje na autobusoch SOR NB18, ze maju nieco cez dva roky a maju problemy azda zo vsetkym.
Spomenie len tych par. Niektore nevedia otvorit dvere. Najviac ma fascinovalo ked chcel vodic odist zo zastavky. Preistotu sa mu nepohol autobus. Tak iba pridaval plyn. V skratke by sa dalo povedat, ze este aj Ikarus 280 bol spolahlivejsi a kvalitnejsi ako SORy.
Reakcia na: Dave177 #15:
WTF? To akože zabehnúť istý štandard, a následne počas najväčších horúčav s úžasom a potom na tvári sa prizerať ako ti príde preplnená neklíma SORka? Ako bežné poradie? Alebo dokonca celá GARANTOVANÁ NP linka príde s IK435? dokonca dvoma? Si robíš srandu? Ak chce robiť MBCC aj inde, nech ich dokúpi. Napr. oblasť Farského mala v dávnejšom pôvode spojenia s mestom - 78 na Východ a dolné hony, 85 do vozovne JD, 89 na Nivy, 88 a 95 na Safarikovo namestie. Vozy chodili v priemere kazdych 7 minút, a NESTÍHALI! Teraz? Jediná linka 95, ide o 6min dlhšie obkľukou, interval nie o moc lepší, cez víkend stále 7,5min, jediná záchrana je aspoň zopár dobrých vozov s funkčnou klímou a o dvoch ľudí lepšou kapacitou než B732 😃 . A branie vozov odtiaľ aby mali na l 83 kde nič lepšie nebolo, a možností dopravy sú mnoho krát lepšie alebo na l94 kde ide raz B9.5 a raz MBCC je trafené! Inak, keď tak uvažujem, pri pohľade na Solarisy či MBCC, tak je vôbec SOR NB18 NP???? on má iba tú uzučkú uličku vo výške nástupnej hrany, čo ale zaberá o meter viac než prvý schod u 435 ktorý je tiež vo výške nástupnej hrany. Potom je NP aj 435? 😃 NP vozidlo by malo mať aj nejaké sedadla prístupne v NP časti pokiaľ viem. MBCC ich má (i keď veľa je na stupienku), avšak SOR také nemá, iba tie.....no.....pseudosklápačky nefunkčné ktoré však sú iba doplnkové, čiže sa pri obsadení autobusu dvoma kočíkmi a jedným invalidom nedajú použiť. Takže? Dodržuje SOR vôbec "štandard" NP vozidla? Alebo od nákupu Solarisov sme skutočne pravé kapacitné NP vozidlo (bez MBCC) nemali.....
Reakcia na: fanatikmhd #12:
V mesiacoch jún až august by mal DPB garantovať MBCC na všetkých kĺbových linkách ?