Predstavte si, že máte mobilného operátora, u ktorého sem-tam vypadne signál, občas nepočujete volaného, alebo občas volaný nepočuje vás. A možno si to ani predstavovať nemusíte, ale dôverne to poznáte. Predstavte si však, že ak nie ste s takouto službou spokojní, tak jednoducho prestanete platiť faktúry. Nasledovali by upomienky a vymáhanie dlžnej sumy. Žiadna publicita.
Ak nebudete platiť za MHD, situácia je už iná: médiá vás začnú propagovať. Pritom podobne ako u operátorov má každý nespokojný cestujúci na výber aj iné možnosti. Odvážlivci, ktorí neplatia za MHD, by sa rovnako mohli odvážiť odviezť sa taxíkom a nezaplatiť, ak by nesplnil všetky ich očakávania. Na to však už odvahu nemajú.
O čo ide v prípade cestovania načierno, vystihol jeden z našich čitateľov v diskusnom fóre: „To, čo nedostane DPB na lístkoch, musí vyrovnať mesto z daní všetkých Bratislavčanov - z mestskej pokladnice. Keďže vieme, v akom stave sa nachádza pokladnica, je jasné, že sa pristúpi k jedinému riešeniu: škrtaniu spojov. (...) Takže nezaplatením za službu sa vyrieši čo? Úplne nič, iba sa ďalej zdegraduje služba.“
Nespokojnosť so službami v rámci mestskej hromadnej dopravy môže byť namieste, no existuje aj konštruktívnejší spôsob jej vyjadrovania: dopravca má infolinku, a keď ani tá nepomôže, dá sa obrátiť na magistrát ako objednávateľa služieb MHD. Ten už podlieha voleným zástupcom, ktorých má možnosť ovplyvniť každý volič.
SuchSoft
Ja osobne sa vozím načierno, asi tak 20 až 30 %.
Ja urobím do mesiaca v priemere 10 jázd, takže moc nevyužívam MHD.
Ja to beriem tak, že keď si označím 15-minútový lístok a odveziem sa 10 minút, tak mi ešte ostalo 5 minút k dobru. Nemôžem si pomôcť, ale nedokážem to brať inak ako takto. Pri hodinovom lístku, takto výjde navnivoč mnoho minút.
Včera som išiel zadarmo v T201 z Hlavnej stanice a na Trn. mýte nastúpili revízori, ja som si to všimol, až keď sa vracal od okienka vodiča do trolejbusu (ja sa vždy veziem vpredu pri vodičovi). Tak som sa urýchlene presunul k tretím dverám, kde som si cvakol lístok, vzápätí si cvakol svoj kontrolný lístok aj revízor, ktorý tam stál pri mne A potom ma skontroloval
Asi pred 2-ma rokmi sa mi stalo (v ten deň som platil cestovné , že v jeden deň som stretol 4x skupinu revízorov počas štyroch jázd. Z toho jednu skupinu revízorov 2x