Ministerstvo vnútra tvrdí, že kladie dôraz na uprednostnenie verejnej dopravy, polícia hovorí, že nemôže preferovať jeden druh dopravy pred iným.
Vláda SR ešte v roku 2008 schválila uznesenie o podpore rozvoja verejnej dopravy pred individuálnou automobilovou dopravou. V mestách sa napriek tomu zmenilo málo a žiadnu väčšiu podporu MHD na komunikáciách nevidno. „Pri stretnutiach s predstaviteľmi magistrátu, keď žiadame napríklad budovanie bus-pruhov, sme často informovaní o negatívnom postoji polície voči uprednostňovaniu MHD,“ hovorí Ivan Bútora z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.
Ministerstvo vnútra tvrdí, že verejnú dopravu podporuje. Pod ministerstvo spadá aj Policajný zbor SR schvaľujúci dopravné značenie. „Jednotlivé policajné útvary pri výkone svojich činností vychádzajú z platnej legislatívy a kladú dôraz na to, aby bola verejná osobná doprava uprednostnená pred individuálnou. Pri posudzovaní jednotlivých prípadov postupujú s ohľadom na ochranu života, zdravia a majetku občanov na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ napísala nám Natália Hattalová z Komunikačného odboru ministerstva.
Ako príklad ministerstvo uvádza obmedzenia áut pri zriaďovaní bus-pruhov a schvaľovaní zastávok. „Príslušné policajné útvary rozhodnú z dopravno-bezpečnostného hľadiska v neprospech verejnej dopravy len v prípade, ak by zmena v organizácii cestnej dopravy v prospech verejnej dopravy mohla mať negatívny dopad na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky v konkrétnej lokalite,“ uviedlo ministerstvo.
Na okraj
Ak vám doteraz nebolo jasné, prečo musí autobus so stovkou cestujúcich stáť v zápche medzi autami zväčša zaplnenými 1-2 cestujúcimi, po prečítaní reakcií Ministerstva vnútra a Policajného zboru, vám to už jasné bude. Policajti nevedia o tom, že ministerstvo chce preferovať verejnú dopravu.
Zatiaľ čo navonok sa Slovensko tvári, že zavádza európske štandardy, v skutočnosti len buduje Potemkinovu dedinu z uznesení a deklarácií. Tie nepomáhajú a nepomáha ani zdravý rozum. Pre políciu sú rovnocenné všetky druhy dopravy bez ohľadu na to, že jeden druh dopravy produkuje výrazne viac emisií ako iné druhy. 1 autobus = 1 cyklista = 1 auto. Pre priestor potrebný na odvezenie 70 ľudí platí podivná policajná matematika: 30 m2 = 90 m2 = 1000 m2. To je „rovnocennosť“ v praxi. Čo na tom, že svet už dávno prišiel na to, že rovnocenní sú ľudia a nie ich dopravné prostriedky.
Ak nepomáha zdravý rozum ani nepreberné množstvo príkladov zo zahraničia, treba začať meniť predpisy a normy a podmienku preferencie verejnej dopravy v nich explicitne uviesť. A treba o tom aj informovať políciu. Kým sa to nedozvie, uznesenie vlády o podpore verejnej dopravy zostane len zdrapom papiera.
Michal Dekánek
Bratislavskí policajti: preferencia jedného druhu dopravy pred iným je vylúčená
František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave na otázku preferovania MHD uviedol, že je to závislé od konkrétneho miesta. „Každá lokalita má svoje špecifikum a niektoré objekty, resp. časti mesta obsluhované automobilovou dopravou musia byť, jedná sa spravidla o tzv. zdrojovú alebo cieľovú dopravu (napr. zásobovanie a dopravná obsluha, ktorá zahŕňa aj riešenie statickej dopravy pre byty a pod.). Ale sú aj lokality, kde sa vyžaduje ukľudnenie komunikácií v prospech chodcov (napr. centrálne mestská oblasť – uzavretie spodnej časti Námestia SNP).“
Krajské riaditeľstvo však vidí uprednostňovanie verejnej dopravy inak ako ministerstvo: „V princípe sa dá povedať, že akákoľvek preferencia jedného druhu dopravy na úkor iných druhov bez vytvorenia primeraných podmienok v náhradnej trase je vylúčená a smeruje proti príslušným technickým normám a predpisom, čo sa negatívne prejaví aj v praxi,“ informoval Peczár. Ako príklad uviedol uzávierku Starého mosta.
„Polícia pri svojej činnosti na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky aktívne spolupracuje so všetkými príslušnými cestnými orgánmi, obcami a právnickými a fyzickými osobami. Cieľom je bezkolízne riešenie organizácie dopravy všetkých účastníkov cestnej premávky, pričom sa, ak je to možné, vždy kladie dôraz na uprednostnenie verejnej osobnej dopravy pred individuálnou automobilovou dopravou,“ uzatvára ministerstvo.
Z vyjadrenia krajského riaditeľstva však vyplýva, že policajti ešte nevedia o tom, že majú vždy klásť dôraz na uprednostnenie verejnej dopravy. Dokazujú to aj konkrétne skúsenosti z Bratislavy, tvrdí Ivan Bútora: „Napríklad pri zámere vybudovania zastávky v jazdnom pruhu s upokojením dopravy na Palisádach sa Krajský dopravný inšpektorát postavil kategoricky proti, argumentoval pritom nadradenosťou plynulosti cestnej premávky, ignorujúc podobné riešenia napríklad z českých miest“. Aj preto projekt nakoniec nebol dotiahnutý a stále čaká na svoju konečnú podobu.
toso0077