Trolejbusové linky sa zmenia, aby boli atraktívnejšie. Pribudne aj celodenné spojenie po novej trati na Hroboňovej.
Trolejbusová sieť zažíva v posledných rokoch obrodu. Po postavení trate na Dlhé diely (2006) sa k záveru minulého roka dokončila trolejbusová trať na Hroboňovej ul. Pre nasledujúci rok je naplánované rozšírenie trolejbusovej trate na Patrónke tak, aby sa dalo cestovať z Patrónky aj na Kramáre či k hradu, nielen z Kramárov na Patrónku. Obnova vozidlového parku trolejbusov síce v Bratislave zaspala, ale napriek tomu sa podiel trolejbusov v MHD zvýši.
Posledná zmena trolejbusových liniek sa udiala v roku 1999. Odvtedy sa však zmenilo smerovanie aj dopyt cestujúcich. Zatiaľ čo niektoré linky – napríklad na Šancovej – kapacitne nepostačujú, iné jazdia poloprázdne. Dopravný podnik preto prišiel so zmenami v trolejbusovej doprave, ktoré by mali zatraktívniť dopravu. Viaceré úseky doterajších liniek budú spojené do nových trás, zvýši sa územie s atraktívnym intervalom 6 minút v rannej špičke a zlepšením intervalom 7-8 minút počas pracovného dňa. Zjednotenie intervalov na viacerých linkách prinesie aj spravidelnenie dopravy.
Zároveň prichádza do úvahy aj zmena číslovania trolejbusov v súvislosti so zavádzaním Bratislavskej integrovanej dopravy. Zmenené (prípadne všetky) linky by tak mohli dostať čísla podobne ako autobusy, kde prvá číslica reprezentuje mestskú časť, odkiaľ/kam smeruje. Prvá etapa zavádzania tohto číslovania prebehla už v roku 2007 pri reforme nočnej dopravy, pri ktorej vznikli trolejbusové nočné linky N44 N47 a N72. Zmenené denné linky by mali niesť rovnaké čísla.
Nové trasovanie
Linka* |
Trasa / popis zmeny |
---|---|
33 |
Molecova – Hany Meličkovej – Dlhé diely bez zmeny |
40 / 210 |
Hlavná stanica – Šancová – Račianske mýto – Karadžičova – Autobusová stanica bez zmeny |
44* / 203 |
Koliba – Hodžovo nám. – hrad – Búdková bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min |
46 |
Šulekova – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Svätoplukova – Mlynské nivy – Miletičova – Ružová dolina spojenie súčasných liniek 207 a 208, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min oproti pôvodnej linke 207 |
47* |
Valašská – hrad – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Jégého – Zimný štadión spojenie súčasných liniek 207 a 212, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min oproti pôvodnej linke 207 |
48 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Stromová – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Ružová dolina spojenie doterajších liniek 206 a 209 do jednej s intervalom 6 minút v rannej špičke a 7,5 min cez pracovný deň; obsluha NOÚ a NÚSCH striedavo každým druhým spojom |
49 / 211 |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Vojenská nemocnica |
60 / 205 |
Rajská – Mlynské nivy – Svätoplukova – Záhradnícka – Jégého – Trnávka bez zmeny trasy |
62 |
Vojenská nemocnica – Nemocnica Kramáre – Stromová – Pražská – Hodžovo nám. – Ul. 29. augusta – Mlynské nivy – Prievoz – Cintorín Ružinov spojenie doterajších liniek 208 a 212 do jednej s intervalom 6 minút v rannej špičke a 7,5 min cez pracovný deň |
64 |
Lovinského – Hroboňova – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Trnávka |
71 / 201 |
Hlavná stanica – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v sedle pracovných dní z 8 na 7,5 min |
72 / 202 |
Rajská – Mlynské nivy – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v sedle pracovných dní z 8 na 7,5 min |
149 |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Valašská |
* Poznámky:
- nové čísla všetkých liniek sú len orientačné, predstavujú jeden z viacerých variantov
- v prípade použitia tohto číslovania by súčasná minibusová linka 44 mala byť prečíslovaná na 145
- linka spájajúca Valašskú s Kramármi má vzniknúť na základe pripomienky magistrátu k reorganizácii
- po vybudovaní obojsmernej trolejbusovej trate na Patrónke má byť linka 47 predĺžená k Vojenskej nemocnici
Linka na Hroboňovu je nepriamo podmienená získaním príspevku z fondov EÚ na zrealizovanú trolejbusovú trať. Počet používateľov trolejbusovej MHD na Hroboňovej by mal v roku 2013 dosiahnuť hodnotu 800 tisíc. Zmenami dôjde k zvýšeniu výkonov ekologickej trolejbusovej dopravy a k zvýšeniu jej podielu na celkovej MHD.
Spolu s trolejbusmi by sa mala meniť aj autobusová doprava. Linka 41 by sa mal skrátiť po Hroboňovu a nadväzovať na trolejbusy linky 64. Podrobné zmeny a parametre liniek sú uvedené v samostatnom článku.
Reorganizáciu trás trolejbusovej dopravy schválila na včerajšom (15.2.2012) zasadnutí Komisia dopravy a informačných systémov mestského zastupiteľstva. Do platnosti by mala vstúpiť v druhej polovici marca alebo začiatkom apríla.
Doplnené: Komisia dopravy a informačných systémov schválila predložený materiál „Návrh na zmenu organizácie trolejbusovej dopravy“ s výnimkou dopravno-technických riešení a s pripomienkami zástupcov magistrátu.
Doplnené 21.3.2012: Vzhľadom na pripravované dobudovanie trate medzi Vojenskou nemocnicou a Patrónkou by sa reorganizácia trolejbusových liniek (s výnimkou novej linky premávajúcej po Hroboňovej ulici) mala uskutočniť až po dobudovaní spomínanej trate.
dpb
Ale nech sú šoféri radi že majú viac "krátkych" liniek aspoň sa nemusia ťahať naValašskú a Kramáre ? ? ? ?