Trolejbusové linky sa zmenia, aby boli atraktívnejšie. Pribudne aj celodenné spojenie po novej trati na Hroboňovej.
Trolejbusová sieť zažíva v posledných rokoch obrodu. Po postavení trate na Dlhé diely (2006) sa k záveru minulého roka dokončila trolejbusová trať na Hroboňovej ul. Pre nasledujúci rok je naplánované rozšírenie trolejbusovej trate na Patrónke tak, aby sa dalo cestovať z Patrónky aj na Kramáre či k hradu, nielen z Kramárov na Patrónku. Obnova vozidlového parku trolejbusov síce v Bratislave zaspala, ale napriek tomu sa podiel trolejbusov v MHD zvýši.
Posledná zmena trolejbusových liniek sa udiala v roku 1999. Odvtedy sa však zmenilo smerovanie aj dopyt cestujúcich. Zatiaľ čo niektoré linky – napríklad na Šancovej – kapacitne nepostačujú, iné jazdia poloprázdne. Dopravný podnik preto prišiel so zmenami v trolejbusovej doprave, ktoré by mali zatraktívniť dopravu. Viaceré úseky doterajších liniek budú spojené do nových trás, zvýši sa územie s atraktívnym intervalom 6 minút v rannej špičke a zlepšením intervalom 7-8 minút počas pracovného dňa. Zjednotenie intervalov na viacerých linkách prinesie aj spravidelnenie dopravy.
Zároveň prichádza do úvahy aj zmena číslovania trolejbusov v súvislosti so zavádzaním Bratislavskej integrovanej dopravy. Zmenené (prípadne všetky) linky by tak mohli dostať čísla podobne ako autobusy, kde prvá číslica reprezentuje mestskú časť, odkiaľ/kam smeruje. Prvá etapa zavádzania tohto číslovania prebehla už v roku 2007 pri reforme nočnej dopravy, pri ktorej vznikli trolejbusové nočné linky N44 N47 a N72. Zmenené denné linky by mali niesť rovnaké čísla.
Nové trasovanie
Linka* |
Trasa / popis zmeny |
---|---|
33 |
Molecova – Hany Meličkovej – Dlhé diely bez zmeny |
40 / 210 |
Hlavná stanica – Šancová – Račianske mýto – Karadžičova – Autobusová stanica bez zmeny |
44* / 203 |
Koliba – Hodžovo nám. – hrad – Búdková bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min |
46 |
Šulekova – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Svätoplukova – Mlynské nivy – Miletičova – Ružová dolina spojenie súčasných liniek 207 a 208, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min oproti pôvodnej linke 207 |
47* |
Valašská – hrad – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Jégého – Zimný štadión spojenie súčasných liniek 207 a 212, zlepšenie intervalu v popoludňajšej špičke z 15 na 12 min oproti pôvodnej linke 207 |
48 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Stromová – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Ružová dolina spojenie doterajších liniek 206 a 209 do jednej s intervalom 6 minút v rannej špičke a 7,5 min cez pracovný deň; obsluha NOÚ a NÚSCH striedavo každým druhým spojom |
49 / 211 |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Vojenská nemocnica |
60 / 205 |
Rajská – Mlynské nivy – Svätoplukova – Záhradnícka – Jégého – Trnávka bez zmeny trasy |
62 |
Vojenská nemocnica – Nemocnica Kramáre – Stromová – Pražská – Hodžovo nám. – Ul. 29. augusta – Mlynské nivy – Prievoz – Cintorín Ružinov spojenie doterajších liniek 208 a 212 do jednej s intervalom 6 minút v rannej špičke a 7,5 min cez pracovný deň |
64 |
Lovinského – Hroboňova – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Trnávka |
71 / 201 |
Hlavná stanica – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v sedle pracovných dní z 8 na 7,5 min |
72 / 202 |
Rajská – Mlynské nivy – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy, zlepšenie intervalu v sedle pracovných dní z 8 na 7,5 min |
149 |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Valašská |
* Poznámky:
- nové čísla všetkých liniek sú len orientačné, predstavujú jeden z viacerých variantov
- v prípade použitia tohto číslovania by súčasná minibusová linka 44 mala byť prečíslovaná na 145
- linka spájajúca Valašskú s Kramármi má vzniknúť na základe pripomienky magistrátu k reorganizácii
- po vybudovaní obojsmernej trolejbusovej trate na Patrónke má byť linka 47 predĺžená k Vojenskej nemocnici
Linka na Hroboňovu je nepriamo podmienená získaním príspevku z fondov EÚ na zrealizovanú trolejbusovú trať. Počet používateľov trolejbusovej MHD na Hroboňovej by mal v roku 2013 dosiahnuť hodnotu 800 tisíc. Zmenami dôjde k zvýšeniu výkonov ekologickej trolejbusovej dopravy a k zvýšeniu jej podielu na celkovej MHD.
Spolu s trolejbusmi by sa mala meniť aj autobusová doprava. Linka 41 by sa mal skrátiť po Hroboňovu a nadväzovať na trolejbusy linky 64. Podrobné zmeny a parametre liniek sú uvedené v samostatnom článku.
Reorganizáciu trás trolejbusovej dopravy schválila na včerajšom (15.2.2012) zasadnutí Komisia dopravy a informačných systémov mestského zastupiteľstva. Do platnosti by mala vstúpiť v druhej polovici marca alebo začiatkom apríla.
Doplnené: Komisia dopravy a informačných systémov schválila predložený materiál „Návrh na zmenu organizácie trolejbusovej dopravy“ s výnimkou dopravno-technických riešení a s pripomienkami zástupcov magistrátu.
Doplnené 21.3.2012: Vzhľadom na pripravované dobudovanie trate medzi Vojenskou nemocnicou a Patrónkou by sa reorganizácia trolejbusových liniek (s výnimkou novej linky premávajúcej po Hroboňovej ulici) mala uskutočniť až po dobudovaní spomínanej trate.
ivanbuto