Hlavné mesto SR Bratislava predstavilo návrh rozpočtu mesta na rok 2012. Na verejnú dopravu plánuje mesto vynaložiť spolu 61,586 mil. €, pričom na mestskú hromadnú dopravu (MHD) je vyčlenených 59,888 mil. €, na rozvoj integrovanej dopravy 1,669 mil. € a na vypracovanie plánu dopravnej obslužnosti sa vynaloží 30 tis. €. O konečnom rozpočte budú mestskí poslanci rokovať na Mestskom zastupiteľstve 15. decembra 2011.
Z celkových výdavkov na MHD sa 54 mil. € plánuje použiť na bežné výdavky a 5,888 mil. € na kapitálové výdavky. Kapitálové výdavky sú určené výlučne na splátky úverov za nákup a modernizáciu vozidiel v predchádzajúcom období. Z bežných výdavkov sú 2,3 mil. € určené na vykrytie straty z roku 2010. Dopravný podnik pritom požadoval na zabezpečenie objednaných výkonov vo výške 45 mil. vozokilometrov na bežné výdavky sumu 55,8 mil. €. V oficiálnej tlačovej správe DPB uvádza, že v porovnaní s rokom 2011 dostane v rámci prevádzkových zdrojov o 3,5 mil. € menej, čo môže mať za následok "ďalšie tvrdé redukčné opatrenia, ktoré sa dotknú najmä cestujúcej verejnosti". Hoci podľa uvedených vyjadrení nebudú navrhované prevádzkové zdroje postačovať na súčasný rozsah MHD, plánované je už napríklad predĺženie linky 37 za hranice hlavného mesta do Marianky a realizované bolo predĺženie premávky nevyužitej linky 82.
Vývoj počtu vozidlových kilometrov v rokoch 2006 - 2011 (zdroj: Výročná správa DPB za rok 2010, Zmluva o službách vo verejnom záujme)
Rok | 2006 | 2007 | 2008 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 (návrh) |
Výkony [tis. vzkm] | 42 397 | 42 400 | 42 713 | 44 407 | 45 783 | 45 664 | 45 137 | 45 000 |
Z predstaveného návrhu rozpočtu tiež vyplýva, že v roku 2012 sa nepočíta v rámci kapitálových výdavkov s nákupom nových električiek či trolejbusov ani s rekonštrukciami električkových tratí. Pritom v roku 2011 prišlo k uzavretiu trate na Hlavnú stanicu z dôvodu zlého stavu a v kritickom stave sa nachádza aj trať v Dúbravke, ktorej rekonštrukcia sa taktiež dlhšiu dobu odkladá. Rýchlosť električiek z dôvodu opotrebenia koľajového zvršku je v súčasnosti obmedzená aj na mnohých ďalších úsekoch, čo výrazne znižuje atraktivitu tohto nosného systému MHD. Obnovu si pritom vyžaduje aj vozidlový park električiek a trolejbusov. Modernizácie električiek sa od roku 2010 zastavili a Bratislava ani v roku 2011 nemá žiadnu nízkopodlažnú električku. U trolejbusov sa vykonávajú len generálne opravy morálne zastaraných vysokopodlažných trolejbusov a zo 7 nízkopodlažných trolejbusov býva viacero permanentne dlhodobo nepojazdných.
Na rozvoj integrovanej dopravy plánuje hlavné mesto vynaložiť v roku 2012 spolu 1,669 mil. € z čoho sa má použiť 632 tisíc € na dobudovanie tarifného a informačného systému. Na vykrytie strát jednotlivým dopravcom a na činnosť BID, a.s. má byť spolu použitých 1 mil. €. Hlavné mesto si stanovilo za cieľ zvýšiť počet cestujúcich v integrovanej doprave o 3 %.
Na nosný systém MHD je v rozpočte na rok 2012 navrhovaných 1,968 mil. € z čoho na projektovú prípravu a realizáciu je vyčlenených 142,5 tisíc € (5%-ný podiel mesta), zvyšok pôjde na zaplatenie faktúr spoločnosti Metro, a.s. z roku 2010. Prvý úsek nosného systému Šafárikovo nám. - Bosákova má byť financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Doplnené 15.12.2011: Mestské zastupiteľstvo 15. decembra 2011 schválilo rozpočet na rok 2012 s výdavkami na dopravu, tak ako boli navrhnuté.
Sati