Zastávky na znamenie a dopytové otváranie dverí

V bratislavskej MHD sú od 13. februára 2023 všetky autobusové a trolejbusové zastávky charakteru na znamenie, čo znamená, že vozidlo zastaví, len ak na zastávke niekto nastupuje alebo vystupuje. Všetky zastávky sú na znamenie aj v regionálnej autobusovej doprave v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. V električkovej doprave zastávky na znamenie zavedené nie sú.

  • Vystupujúci cestujúci musí v dostatočnom predstihu pred zastávkou na znamenie signalizovať vodičovi svoj úmysel vystúpiť stlačením tlačidla STOP alebo Dvere, aby mohol vodič bezpečne zastaviť vozidlo. Pri stlačení tlačidla tesne pred zastávkou, alebo na jej úrovni už nie je spravidla možné bezpečne vozidlo zastaviť a vozidlo zastaví na ďalšej zastávke.
  • Pri čakaní na zastávke na znamenie je cestujúci povinný stáť na zastávke tak, aby ho mohol vodič prichádzajúceho vozidla včas vidieť a mohol bezpečne zastaviť vozidlo. Prichádzajúce vozidlo automaticky zastaví na zastávke na znamenie aj v prípade, ak už pred ním na zastávke stojí vozidlo iného spoja.

Všetky električky, trolejbusy a autobusy sú vybavené aj dopytovým otváraním dverí. Dopytové otváranie dverí znamená to, že cestujúci musí pred vystupovaním stlačiť tlačidlo Dvere, aby sa dvere otvorili. Tlačidlo Dvere je možné použiť aj na signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie. Pri nastupovaní do vozidla je potrebné pre otvorenie dverí stlačiť príslušné tlačidlo na dverách, resp. vedľa dverí po jeho rozsvietení.

Tlačidlo na otváranie dverí

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dlhé roky bola v BA zaužívaná prax,že na zastávkach na znamenie som zdvihol ruku,aby vodič vedel, že chcem nastupovať.Vraj sa to už dnes nenosí! Pýtam sa prečo???? Všade vo svete je to bežné,dokonca aj v Amerike.Chcem nastupovať,alebo vystupovať,tak dávam signál! To už dnešní ľudia sú tak degenerovaní,že by nezdvihli ruku a zamávali ????
Otázka je pre kompetentnych,PREČO ?????
Reakcia na: N/A #1:
Lebo nie vsetci maju orli zrak a vedia vcas identifikovat o aku linku ide. Prax zastavovania na zastavke aj bez mavania je pomerne bezna vo velkej casti Europy.
Reakcia na: 810zssk #2:
Súhlasím,ale nie na zastávkach ,ktoré sú na znamenie!
Reakcia na: N/A #3:
Ako tu bolo spomenuté, horšie vidiaci ľudia by mávali na každý prichádzajúci spoj a vodiči by potom len boli nervózni, že zastavili a daný človek nakoniec ani nenastúpi. Takto musia zastaviť, lebo to majú v predpise a hotovo.
Reakcia na: N/A #1:
Nie sme v Amerike a tiež nežijeme v minulosti. Už sa to naučte, zastávôčka na znamenie - treba STÁŤ na zastávôčke tak aby ma vodič videl a vôbec nie je potrebné na prichádzajúci autobus mávať jak na prvého mája. Ak chcem vystúpiť z vozidla - zmačknem čarovné tlačítko a to VČAS, aby vodič stihol zastaviť bez prudkého brzdenia.
Kiež by sa to konečne zaviedlo ako základný princíp obsluhy každej jednej zastávky celoplošne a 24 hodín denne, 7 dní v týždni a 365 dní v roku. Ale to tu tak skoro nebude.
Niektoré????? Čo sa týka zastávok autobusov, by som povedal , že drvivá väčšina.
A i také zastávky, kde potreba nástupu a výstupu dosahuje možno aj viac ako 90% spojov. Nemala by zastávka spĺňať určité kritériá? Trebárs menej ako 50%nà využiteľnosť zástavky.?????
Reakcia na: N/A #1:
Pán sa živí krútením koláčom a je mu zaťažko používať mozogáň?
Reakcia na: Jadran #5:
"treba STÁŤ na zastávôčke tak aby ma vodič videl"
To je fajn pravidlo, ale v praxi žiaľ mnohé zastávkové prístrešky majú zľava citylight či ako sa to volá, proste reklamnú plochu, ktorá znemožňuje vidieť prichádzajúci spoj a samozrejme ani vodič nevidí čakajúceho na zastávke. Iste, dá sa vyjsť z prístreška, ale to nie je príliš príjemné, keď prší, alebo ak je veľmi horúco a svieti tam slnko.
Riešením by bolo, keby takéto zastávky neboli na znamenie, alebo samozrejme konštrukčná úprava, aby reklamné plochy neboli z ľavej stany.
Reakcia na: Melange #8:
a nemala by byť tá reklamná plocha na opačnej strane prístrešku ? tuším je to súčasťou nejakej legislatívy, nespomeniem si však akej ...
Reakcia na: Melange #8:
takze vodic miesto toho aby sledoval cestu, ma hladat pohladom na zastavke, ci tam nahodou niekto nie je kto by nastupil? a ked si bezdomovec zdriemne na lavicke v pristresku, tak ma vodic zastavit, zobudit ho a spytat sa, ci nahodou neplanoval nastupit? nechapem, co je na tom zlozite, postavit sa tak, aby ma bolo vidno, ja osobne aj mavam, aj ked viem, ze nemusim
Reakcia na: gejza #9:
Bolo to len súčasťou tzv. štandardov Koncepcie rozvoja MHD a tieto štandardy sa dlhé roky veselo ignorujú 🙂
Reakcia na: Solider #11:
ďakujem .... a je tento dokument nejakým spôsobom záväzný, resp. existuje nejaký typ sankcie za jeho ignorovanie ?
Reakcia na: mku81 #10:
Robis dobre.Lebo vodici nezastavuju ked clovek na zastavke "nestoji"tak,aby ho mohol vodic vcas zbadat.Kladiem doraz na slovo "stoji".
Reakcia na: mku81 #10:
Potom načo tam tie prístrešky sú, keď v ich nemôžeš čakať lebo ťa vodič neuvidí? Nech si v to mesto a DPB spravia poriadok a potom rozširujú zastávky na znamenie. Veď toto je úplná absurdita, odškrtneme si že máme prístrešok, ale prakticky je nepoužiteľný (aspoň nie na čakanie na autobus).
Reakcia na: 810zssk #14:
noo reklama by nemala branit vyhladu vodicovi aj cetujucemu
Ahojte... nechápem prečo je zastávka Jasovská na znamenie... stale tam niekto nastupuje a vystupuje... slnecnice budu mat po dokonceni cca 4500 bytov a na na druhej strane su tiez panelaky.... tato zastavka je jedna z mala ktora fakt nepotrebuje byt na znamenie....
Reakcia na: Maciman #16:
Presne preto, preco je kopec inych zastavok s podobnou spadovou oblastou na znamenie. Ked nechce nikto vystupit ani nastupit, netreba zastavit.
Reakcia na: Maciman #16:
Výhľadovo budú všetky zastávky na znamenie.
Reakcia na: Valec #18:
Vieme už aj nejaký dátum? Veď o tom sa hovorí už dlho a stále nič.
Reakcia na: Cancer #19:
Všeličo sa hovorí sa dlho, ale najskôr musí prísť k definitívnemu rozhodnutiu. To už padlo, čoskoro sa zverejní aj termín.
Reakcia na: Valec #20:
Píšem si teda, že odpoveď je „vieme, ale nepovieme“.
Reakcia na: Cancer #21:
Budúci týždeň začína infokampaň.
Gumokoly budu mat vsetko na znamenie ale elektricky nadalej na kazdej vrbe budu stat ? 💀 "Nosna doprava po bratislavsky"
Reakcia na: Petto #23:
To je predsa súčasť kampane častejšie ako metro.

Zastavujú častejšie ako metro. 😁
Reakcia na: N/A #22:
😱
necakal som ze sa tohto jedneho dna dozijem v BA
Reakcia na: Petto #23:
Horne Krcace, Dolne Krcace, Malokrasnanska, Kralovske udolie, Americke namestie, Tomasikova, Nova doba, Kuchajda, Odborarska, Heckova, Hybesova, Puchovska. Urcite som ich vela zabudol, ale tuto niekedy zastavovat je naozaj zbytocne - Krcace su ale TOP zbytocneho zastavovania.
naco podaktory postoja na zastavkach na znamenie ked ludia nevystupuju?
podaktori ani nestlacaju tlacidla a chcu vystupit na zastavkach na znemenie. potom sa divia ze autobus nezastavil? hmm...
Reakcia na: N/A #26:
To Americké námestie a Tomášikova mi tam nejako nesedia. Ale ak je pravda, že busy budú mať všetko na znamenie, tak je podľa mňa kontraproduktívne zavádzať u električiek na znamenie iba niečo. Ak už neexistuje žiaden technický problém, ktorý by v tom bránil, tak nech majú aj električky všetko na znamenie.
Reakcia na: mhdobcansr #27:
Zastavia lebo majú predstih a nechcú ísť 20km/h po hlavnej ceste.
Reakcia na: TomJ #28:
Samozrejme, aj električky by to mali mať plošne, ja som to len myslel tak, že je tu motivácia to dať na znamenie, keďže sú zastávky, ktoré sú málo frekventované a na znamenie by to zrýchlilo. Tu je len otázne, že ako by sa zmenili jazdné doby, pretože ak by som na oboch Krčacoch nezastavil, tak na Zaluhy by som došiel +2 alebo na 0, no musel by som ísť 30kmh.
Reakcia na: N/A #30:
Zlucit tie 2 zastavky do jednej v strede?
Reakcia na: Geravy #31:
Kým by sa to zrealizovalo, tak by sme zasa plakali, že pre vtedy už postavené bytovky v záhradách by sa hodili dve 😃
Reakcia na: Geravy #31:
Projekt Medze by ti poďakoval 😂
Reakcia na: N/A #30:
Myslím, že prístup k zmene jazdných dôb by bol veľmi podobný prístupu na autobusových linkách.
Reakcia na: Petto #23:
Asi električky stoja všade kvôli tomu, lebo skoro všade niekto nastupuje/vystupuje a aj keď nie, tak tú "zbytočne minutú energiu" dokáže rekuperovať (premeniť na využiteľnú), takže strata pri električkách nie sú také problémové, ako pri autobusoch a trolejbusoch a okrem toho, väčšina cestujúcich sa orientuje vizuálne (nie podľa tabule), takže by dopyt stlačili príliš neskoro kvôli dlhej brzdnej dráhe
Reakcia na: asaus #15:
Máš pravdu, blokuje ako poznám na botanickej záhrade, nie som si istý, či aj pod stanicou (smer račianske mýto) a vie ešte niekto, na akých zastávkach reklama blokuje vyhlad?
Reakcia na: Sor city #35:
Budes v soku, ale aj trolejbusy rekuperuju.
Reakcia na: Sor city #35:
no a zrovna ked skoro vsade niekto nenastupuje (skoro rano/neskoro vecer) tak obvykle ani nemas v useku ani dalsi voz ktory by rekuperovanu energiu vyuzil a tak sa nasledne zmari na teplo v odpore.....
Reakcia na: si #38:
Ak sa nemylim tak meniarne su obojsmerne = vedia vratit AC 230v do siete z nevyuziteho / rekuperovaneho 600v DC.
Reakcia na: SixSixTrooper #39:
nuz, ja myslim ze az tak jednoduche to nebude....
jednak myslim ze meniarne idu z 22kV (a nie z 230V vetvy, vies si predstavit tie prudy a potrebne dimenzie vodicov na primarnom okruhu ? 🙂 ) a dvak predpokladam ze stale je tam len obycajne trafo na 600V~ a nasledne za nim nejaky (asi polovodicovy) usmernovac.... no a ak mas aspon trosku elektrotechnickeho vzdelania/prehladu, tak si to skus nakreslit a zamysliet sa nad tym co sa stane s dodanym vykonom ak pri rekuperovani vozidla stupne napatie na vystupe z usmernovaca.... na to aby si vedel prebytocny vykon z jednosmerneho obvodu dodat nazad do striedaveho, musel by si tam mat (ak sa nemylim, a ak ano, tak ma niekto prosim poucte ako to je dnes) k tomu patricny menic alebo motorgenerator.....
Reakcia na: SixSixTrooper #39:
Minimalne pri trolejbusoch to je tak, ze ak v danom napatovom useku nemas dalsi voz, ktory by spotreboval narekuperovanu energiu spalil, tak sa rekuperacia vypne a voz to posle do odpornika.
Reakcia na: si #40:
Ano dnes sa pouziva Invertor ktory vytvara AC z DC z pomocou tranzistoru. Vdaka solarnym panelom je tato technologia velmi dostupna.