Veď to je presne pointa. Najhoršie je, keď má vodič širokú rovnú cestu a musí sledovať značky. A najlepšie je, keď je zníženie rýchlosti funkčné - teda reálne prekážky, ktoré mu nedovolia ísť rýchlejšie (či už fyzického alebo psychologického charakteru). Napríklad v Rakúsku testujú na križovatkách v rámci obytných zón rôzne farebné geometrické tvary a zistili, že bez akejkoľvek značky, vodiči idú prirodzene opatrnejšie a viac vnímajú cestu.
Problémom je, že stále nemáme zavedenú líniovú platnosť značiek, čo by minimálne časť problémov s identifikáciou križovatiek eliminovalo. Už teraz to ale platí pre hlavnú cestu, takže ak raz vidíš značku 302 a z danej cesty neodbočíš, máš prednosť až kým neuvidíš značku 303, 201 alebo 202.
Aj mne príde situácia na danom mieste prehľadnejšia, ak by tam bola značka 50, ale keď uvažujeme stav, že križovatky nerušia obmedzenie rýchlosti (čo hádam raz bude platiť aj u nás), tak dôsledok by bol taký, že 50 bude platiť aj po skončení obce až kým nebude ukončená, resp. bude tam značka 253 s inou hodnotou. Preto je správne používať ukončenie 70.
Pred chvíľou som išiel hore Pražskou na Kramáre a veru, že tam tá 70-ka nie je. Časť vodičov išla predpisovo, ale predbiehali nás tí, čo jazdia po pamäti.
Inak také, že koniec príkazu ruší križovatka, sú byrokratické nezmysly, podobne ako neoznačené križovatky. Vodič má byť na svoju povinnosť upozornený. Ak zrazu platí 50-ka, má tam byť značka. Ak platí prednosť sprava, má tam byť značka križovatka (X). Vodič nemôže v tej rýchlosti lúštiť rébus (ako píšu aj iní), či vpravo je právoplatná ulica, alebo parkovisko, alebo obytná zóna - lebo z nej sa musí dávať prednosť, tu prednosť sprava neplatí - má byť upozornený značkou - hlavná, daj prednosť, stop, X. Mne ale pripadá, že naše dopravné inšpektoráty sa vyžívajú v nachytávaní vodičov. Výjazd od pumpy ruší či neruší značku? Bohvie, ako sa tu uvádza. Nerozumiem tomu, prečo sú naši policajti proti polopatizmu. Návody a príkazy majú byť blbuvzdorné. A v prípade šoférov nejde väčšinou o blbosť, ale o zlomky sekundy, keď nie je šanca postrehnúť zmenu. Lebo ľudská psychika je jednoduchá - žiadna značka = nič sa nedeje, nič sa nemení. Na upozornenie už 99,9% šoférov zareaguje.
Naschvál odpovedám až po tom čo som sa vrátil z cesty autom a pekne si to vyskúšal. Školská zóna a 20km/h znie pekne na papieri, ale je to alibizmus. Pri 20km/h na rovinke pri tempomate a 2-jke som mal otáčky na 1300 čo je oveľa nižšie ako ideál, ale konštantná 20 sa dala udržať.
Lenže aj v prípade SC pri ZŠ Tajovského kde je tá zóna ,máš samú križovatku a parking, takže tempomat určite nepoužiješ. A tu prichádza ten háčik - jemné pritlačenie plynu pri 20km/h bolo hneď +5km/h. Ak chcem ísť s rezervou, tak mi začína vzhľadom na otáčky motor pýtať jednotku. Pri rozbiehaní zo zákruty resp. keď som dával prednosť a chcem preradiť z 1 na 2 resp. tak som išiel automaticky jemne nad 20. Čiže aby si udržal 20 tak v podstate len pozeráš na tachometer. Ideálne keď máš sledovať deti a premávku.
30km/h sa udržiavalo oveľa lahšie.
Problém vidím v tom, že na dopravné značenie sa nepozeráme teleologicky (na aký účel ho osádzame) ale byrokraticky (plníme si povinnosť).
Pamätám si, že v Mlynskej doline pri ZOO bola 70ka, ktorá sa ťahala postupne až k zastávke Habánsky mlyn, akurát, že nikde nebola ukončená. Medzi Habánskym mlynom bola čerpacia stanica, ktorá bola podľa starého zákona 315/1996 miestom mimo cesty (v zákone bola čerpacia stanica explicitne definovaná ako miesto mimo cesty). Vo vyhlásenom znení nového zákona 8/2009 ešte miesto mimo cesty zostalo (ale už menej jednoznačne), ale v súčasnom znení už nie je (je tam len jeden nerelevantný výskyt). Do toho bol ale výjazd z čerpacej stanice označený značkou "daj prednosť v jazde", čo prináša do celej situácie vyhodnocovania, či je to križovatka rušiaca 70ku alebo nie, ďalšie premenné. Aby to nestačilo, vznikol tam bytový komplex Green house, takže skôr sa prikláňam ku križovatke.
Keď som však žiadal políciu o osadenie dopravnej značky "koniec 70", tak mi odpísali v duchu, že situácia je jasná, bezpečná a vodič má poznať pravidlá cestnej premávky - ergo prudko byrokratický prístup. Vodič sa podľa polície má v sekundách hrať na právnika namiesto toho, aby tam boli jednoznačné značky.
Nakoniec tam dali koniec 70, ktorý je síce osadený zle, ale aspoň tam je.
Podobne primátor Senca, dal pred školy osadiť značku "školská zóna", hoci vozovka pripomína pristávaciu dráhu. Keď tam Cyklokoalícia merala rýchlosť, pod 20 km/h nešiel nikto. Reakcie boli tiež v duchu, že "vodič má poznať dopravné značenie" - opäť byrokratický prístup namiesto teleologického "urobíme tam takú úpravu, aby sa deti do škôl vedeli dostať bezpečne".
S499 ma pravdu (ano boli ma to priznat ) - neviem preco som si myslel, ze je az po prechod, ale ked som si pozrel zaznam z kamery na aute, tak dokonca koniec 70 bol este pred krizovatkou (aj ked o par metrov)
Áno, tak to je v reále a vždy to tak bolo, od pripojenia cesty z Kramárov bola vždy 50-ka smerom k "podstanici". Neviem, začo dostal matejba mínusku. Alebo sa tam práve teraz niečo zmenilo? Lebo 1.12. v nedeľu som sa tade vracal z Prahy a žiadnu zmenu som nepostrehol.
Nuž na tej Pražskej/Brnianskej to ozaj už cca týždeň nie je v celom úseku (aj keď nechápem, prečo sa to spravilo tak na etapu, že po tej poslednej nehode na Husákovej odbočke sa dal preč dolný úsek Patrónka-Hroboňova). Ak to bolo kvôli tej poslednej nehode, tak sa míňa účinkom, lebo aj vtedy tam bola vyššia rýchlosť ako 70. Ak je to kvôli obyvateľom, tak nech sa to normálne komunikuje a dokonca by sa zišlo dať aj upozornenie, že zmena organizácie dopravy, alebo aspoň dočasne upozorniť aj značkou 50...
No a dokonca sa začalo skoro s denným meraním v týchto úsekoch a to konkrétne :
1. https://maps.app.goo.gl/soukAZyWUG9ubjoR7 (merajú na stojáka za kríčkami prichádzajú autá od Patrónky-riešia ihneď)
2. https://maps.app.goo.gl/m42u3qXHCYFCEywG7 (merajú na stojáka spoza auta prichádzajú vozidlá od mesta-riešia ihneď)
3. https://maps.app.goo.gl/Dxc48rxb4cDMqRab6 (tu stojí v protismere policajné vozidlo a z neho tiež merajú autá idúce z mesta - objektívna zodpovednosť)
4. https://maps.app.goo.gl/BYqHBBL4yknQ7gH2A (občasné miesto tu meriavajú rýchlosť oboma smermi + BUS pruh - objektívna zodpovednosť pri tomto mieste)
Čiže zjavne dobrý zárobok Ozaj ak niekto vie, kde sa rozhodlo o zmene rýchlosti v týchto úsekoch, nech sem dá info a je dobré to spropagovať, nech ak je ozaj dôvod hlučnosť a bezpečnosť, tak nech o tom vie čo najviac vodičov a nie takto, ako sa to spravilo
medzi vychodnym a vajnorami bola 80 (nie 70) a obvzlast v zime je tam ta 50 uplna zbytocnost (v letnych mesiacoch tam predsalen mozes obcas stretnut nejakeho cyklistu)
Maďarsko-Poľská zrážka na paródii na zastávku turistických autobusov. Aj keď sa to nebude mnohým páčiť. Znova napíšem, chaotický, neprehľadný, stiesnený, nedôstojný, odporný projekt chránenej dielne.
Ešte v auguste bola tá sedemdesiatka na Pražskej v úseku od odbočky na Stromovú po začiatok Brnianskej. Takže ak to správne chápem čo píše Ozo1, tak zrušili tento posledný úsek MPR 70 v hornej časti Pražskej.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.