Nejaka udajna skodlivost dlhodobej nocnej prace. Hoci netusim ktory expert z timu tvorcov ZP dosiel k teorii ze striedanie dennych a nocnych je pre cloveka lepsie. Ak raz niekto stabilne robi v noci, tak sa mu upravi biorytmus natolko, ze nocna praca pre neho nie je nijak specialne namahava.
Alebo teda aby som bol presny: Vodici sa riadia standardnymi ustanoveniami zakonnika prace + predpismi tykajucimi sa iba vodicov. Je potrebne dodrzat oboje. V ziadnom pripade pre vodicov teda neplatia volnejsie predpisy.
6846-6850 boli presunuté na Trnávku. Ak dobre pozerám výpravu, už nie je vonku žiadna 15TrM.. (Aj keď rezerva dva vozy oproti výprave je málo, obávam sa..)
Potom by som pri danom modely navrhoval nocne priradit k poobednemu zadeleniu. O tom limite viem, sam som nan raz narazil. Je to kolosalna sprostost, tak ako mnohe ine pseudoochranne opatrenia ZP.
Keby ten ram bol pevnejsi a bus zostal stat na 10 cm namiesto na jeden a pol metri, tak to cestujuci schytaju omnoho viac. Pri naraze do pevnej prekazky bez deformacnych zon _pred_ vozom sa toho vela vymysliet neda.
V súvislosti s dnešnou nehodou na Boroch by som poprosil admina, aby fotky 2 a 12 trochu zretušoval - nápis na billboarde na kopci nad autobusom vyznieva dosť nepríjemne - myslím obe slová väčším písmom. Vďaka. (poprosím nekomentovať v diskusii)
Nechcem davat pracovnu dobu do suvisu s nehodou - pre to naozaj v tejto chvili neexistuje ziaden podklad. Ale osobne nepovazujem sucasne rozdelenie sluzieb za vyhovujuce zo zdravotneho hladiska (sulad so ZP je druha vec, tam je to v poriadku). Nejde o cyklus 4-2, ale o striedanie skorych nastupov a neskorych ukonceni. Ak jeden den ides spat o druhej rano a o tri dni o druhej rano vstavas, tak to pre telo rozhodne nie je dobre. Sam som nejaku dobu robil v nonstop prevadzke a kludne som zvladol tahat tyzden nocne do 6:00, alebo tyzden ranne od 5:00 (co bolo najskorsie co sme mali), ale nicil ma prechod medzi tymi dvomi rezimami. Samozrejme nie kazdy bude reagovat rovnako, ale myslim ze odborna literatura sa zhoduje na tom ze nepravidelny rezim cloveku skodi.
Mna by zaujimalo kolko vodicov by malo zaujem ist do zadelenia kde by stabilne robili len/najma ranne, alebo len/najma poobedne (pripadne nocne). Som toho nazoru, ze DPB by mal zistit medzi zamestnancami zaujem o takyto sposob prace (ak tak este nespravil) a nasledne upravit zadelenia tak, aby maximalnemu moznemu poctu vodicov v tomto vyhovel. Nenapada mi ako by na tom DPB mohol skodovat a minimalne casti vodicov by tym podstatne zlepsil pracovne podmienky. A aj pre DPB a cestujucich je rozhodne mat lepsie za volantom cloveka ktory je oddychnuty a plne pri zmysloch.
Profesia vodica je narocna a velmi zopovedna, o tom niet pochyb. Nezavidim im a myslim si, ze by mala byt lepsie zaplatena.
Napriek tomu, nemozem suhlasit, ze cyklus 4-2 je problematicky. Nielenze je plne v sulade so zakonom a s prehladom su dodrzane minimalne odpocinky (aj pokial vodic vezme v 5.den sluzbu z volna pri prechode z R>O sluzieb), ale v porovnani s inymi cyklami vyuzivanymi na Slovensku - casto nepravidelne cykly, resp. 5-1, ci dokonca 6-1.. je nas cyklus 4-2 daleko viac v pohode.
Podobne dlzka sluzieb, zakonne obmedzenie je 10h doby jazdy, a nie 10h dlzky sluzby. Ta je v Bratislave obmedzena na max 12h podla KZ, avsak staci sa pozriet na takmer vsetky SADky (a aj niektore DP), kde je bezne, ze vodic je v praci od 5-23h, pricom ma vela slabo platenych prestojov a skutocnu jazdu do 10h, ale zabity cely den. A aj ked sa spominaju 10h sluzby.. pre objektivnost treba dodat, ze tie sa striedaju so slabsimi, napr. aj 7h sluzbami.
A co sa tyka tejto konkretnej sluzby, myslim, ze zacinala rano okolo 8.h, pricom pred osudnou jazdou by mala byt v DNV cca 40min vydrz..
A rozhodne nie je fer, aby ktokolvek spekuloval nad dovodmi tejto tragickej nehody. Nechajme zistovanie na zodpovedniych..
Ďakujeme CraneMan za triezvi pohľad na prácu vodiča MHD.Málo kto to vie takto zhodnotiť a priznať.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
numo