Ferro #2853): Okrem Ikarusov 280/283 (a ich dalsich odrod, ktore u nas nejazdili) a Karos SM 16.5, ktore maju pohananu 2. napravu (a samozrejme Klbovy RTO-Jelcz tiez), maju uz vsetky klbove vozy hnanu 3.napravu - tzv. tlacna koncepcia. Jej nutnost vysla z umiestnenia motora vzadu u kratkych vozov a naslednej snahe o unifikaciu klbovych vozov s nimi. Funkcnost tejto koncepcie bola overovana niekedy koncom 70-tych a zaciatkom 80-tych rokov, a zistilo sa, ze to (kupodivu) nema (pri spravnom rozlozeni hmotnosti a umiestneni tazisk a naprav) o nic horsie vlastnosti ako koncepcia motorak+naves, takze sa zacala pouzivat hromadne, a myslimze umiestnenie motora vzadu je tak vyhodne, ze uz vozy s inou ako tlacnou koncepciou takmer nenajdes :))
Vdakabohu, aspon elektricke trakcie su na tom vcelku dobre na slovenske pomery, az na hranate zakruty a podobne speciality.
Turbo
Viete si predstavit, co si o nas myslia v podniku SOR? Ved SOR-y su najcastejsimy nametmi pre sci-fi. Boli uz v troch sci-fi clankoch, al ked zratame vsetky tie "verzie", tak toho je naozaj dost, len aby sa v SOR-e na nas nenahnevali, ze si tato robime srandu z ich vyrobkouv. Ale mne sa SOR-y ajtak pacia, aj ked som na ne najprv nadaval. Lebo prva seria ide stale relativne ticho (okrem brzd) a aj komfort cestovania je urcite lepsi ako pri KAROSACH.
----------
Velmi ma potesilo, ked som zbadal, ze 7053 uz vzadu nema ten cmaranec. Nejaky clovek urcite nariadl, aby sa to ihned odstranilo, prekne, len tak dalej, vsak raz to tych magorov co carbu prestane bavit! Ale co je skoda je to, ze 7056 stale rachoti, aspon zadny podvozok. Do prevodovky by bolo dobre aspon doliat olej.