Tak som sa znovu pozrel do internetbankingu a zrazu sa tá platba zmenila na 0,55 €. Takže to 1 € musela byť rezervácia, či čo. Ale viselo mi to tam niekoľko dní, dnes je to už OK. Veľmi tomu nerozumiem...
Ťažko, platil som len tieto dve platby s rozdielom viac ako 10 dní a oznam o strhnutí mi prišiel bezprostredne po tapnutí. Raz 0,55 a po druhýkrát 1,00 €.
Len tak pre zaujímavosť, v ČR pred rokmi súdy rozhodli, že revízor má právo fyzicky zadržať čierneho pasažiera do príchodu polície, podobne ako čašník v reštaurácii má právo fyzicky zadržať hosťa, ktorý sa pokúša uniknúť bez zaplatenia. Nechápem, prečo to nemôže byť rovnako aj na Slovensku. Možnosť adekvátne brániť svoje práva je veľmi dôležitá, inak sú všetky pravidlá len na smiech. A mimochodom, SBSka v obchdoch má alebo nemá právo niekoho zadržať? Nie každá krádež v obchode je trestný čin...
V poriadku. Potom tí, ktorí sa chcú otočiť o 180° pri vyústení Sliačskej, určite uvítajú, že nie sú blokovaní kolónou, ktorá by sa tvorila od zváračáku. Aspoň prejdú tým úsekom plynulo, keď už sa musia otáčať a vracať 150 metrov späť smerom do Rače, aby odbočili následne doprava na Riazanskú.
S tým "tapnutím" to nie vždy funguje. Ja mám ročnú zľavnenú električenku, ale platil som za svojho gréckeho priateľa kartou zľavnený lístok. Raz mi stihlo 0,55; ale druhýkrát 1,00, hoci taká cena ani neexistuje...
Cestujúci, ktorí neuhradí cestovné sa dopúšťa:
a) porušenia zmluvy o preprave osôb (ktorej ustanovenia sú v prepravnom poriadku),
b) porušenia zákona ( § 11 ods. 1 písm. d) zákona č. 332/2023 Z. z.).
Ani jedno z porušení však nevytvára právny základ na zadržanie osoby, ktoré môže vykonať iba orgán činný v trestnom konaní (policajt alebo prokurátor) alebo občan s cieľom zabrániť trestnému činu. Neuhradenie cestovného nie je trestný čin.
Ak by sa vodič, revízor alebo mestský policajt pokúsil čierneho pasažiera zadržať na slobode, sám sa dopúšťa trestného činu, teda právne horšieho skutku, ako neuhradenie cestovného.
De facto môže čierny pasažier pri chytení revízorom poslať revízorovi pusinku, vyplaziť jazyk a kľudnou chôdzou odkráčať. Revízor (a nikto iný) sa ho nesmie ani dotknúť.
ALE...
Na základe zákona ( § 11 ods. 4) polícia spolupracuje s dopravcom na zisťovaní totožnosti cestujúceho a polícia má právo vybrané identifikačné údaje cestujúceho poskytnúť dopravcovi s cieľom vymáhania pokuty a cestovného.
V takom prípade nasleduje postup:
- výzva dopravcu čiernemu pasažierovi o uhradenie pokuty za cestu bez cestovného lístka,
- ak neuspeje, predžalobná výzva,
- ak neuspeje, tak dopravca dáva podnet na súd, ktorý následne v mene Slovenskej republiky zasiela čiernemu pasažierovi rozhodnutie súdu o povinnosti uhradiť pokutu vrátane súdnych trov a
- ak súd neuspeje, dopúšťa sa čierny pasažier trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia (§ 348 trestného zákona) a keďže OČTK majú všetky identifikačné údaje o páchateľovi, je to zvyčajne expresné.
Existuje ešte nejaký čas od zatvorenia dverí na zastávke odkedy môžu revízori kontrolovať? V posledných mesiacoch som 2-krát zažil, myslím, že takmer hneď po zatvorení dverí začali kontrolovať... Pritom cez Tapni sa v multifunkčnom označovači si väčšinu lístkov treba vyklikávať... Podobne na Elektronickú peňaženku si na takom označovači treba najskôr kliknutím prepnúť.
Na druhej strane je to určite nevďačné: Chodí ešte s revízormi SBS-kár? Zdá sa mi že nie. Pritom bezpečnostná situácia je zlá. Nedávno moderátor R. Vrablec písal na Facebooku verejne aké nepríjemnosti sa mu stali v 96-ke v Ružinove nielen s nejakou feťáčkou. A ľudia čo mu to komentovali písali svoje dosť zlé skúsenosti s nebezpečnými spolucestujúcimi v bratislavskej MHD..
A ak sa revízorom prichytený odmietne preukázať OP, tak naozaj nie je možné volať radšej Mestskú políciu?
Ako ktoré mestá. Niektoré si ju udržali, niektoré nie. Bolo to vedení miest. Každé veľké mesto v USA má hromadnú dopravu. Ale kvalitatívne je ich možno 3-4, čo spĺňajú nejaký štandard, ktorý si tu ľudia predstavujú.
A urbanismus je dôležitý, drvivá väčšina miest v USA vyzerá na spôsob Dunajskej Lužnej a podobne. Áno, v centre máš pár vežiakov, ale inak sú to nekonečné predmestia. Verejná doprava tam teda nedokáže byť dostatočne efektívna, preto je tam auto nutnosť.
Po prvé, US urbanizácia sa historicky vyvíjala úplne inak.
Po druhé, v USA bolo omnoho viac miest s funkčnou MHD, ktorú zlikvidovali automobilky.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
S499.1023