Ak mesto chce aby DPB obnovoval vozovy park tak sa mohlo zaviazat ze im tie nove stroje budu dotovat v spravnom case, namiesto toho aby sa DPB vyhrazali pokutami. Ak DPB nema na nove vozidla, tak ich moze mesto pokutovat o posledny cent a stale to nezabezpeci obnovu.
Podľa mňa si práve dokázal, že sadzby sú nízke a dopyt je väčší ako ponuka. Ak by stala ročná rezidenčná karta 100 eur, malo by ju menej ľudí a šanca, že by kamarát našiel parkovacie miesto by bola vyššia a teda by nemusel preflakat 1000 eur u susedov. Za 50 eur by zachránil 1000 eur.
DPB rozpočet mesta nemá čo zaujímať a má robiť obnovu v zmysle štandardov. DPB zároveň zabezpečuje vozidlový park, vodičov a dispečing. Za to všetko mu patri odmena v zmysle zmluvy. Ak DPB nedostane peniaze na obnovu vozidlového parku, logicky nič neobnoví. Mesto môže udeliť sankcie, ale predpokladám že by to viedlo k súdu, kde by DPB vyhral, lebo mesto nemôže DPB sankciovať za neplnenie zmluvy, keď je to primárny dôsledok neplnenia zmluvy mestom. Takže výsledok je, že štandardy sa neplnia a pokuty sa neudeluju.
Ale štandardy sú objektívne a verejné a môže sa ich chytiť opozícia a voliči a v najbližších voľbách vystaviť vedeniu mesta vysvedčenie.
V prípade vzťahu, ktorý má mesto s DPB sú tie štandardy záväzné pre oboch.
Mňa sa to momentálne netýka ale príde to aj ku mne. Známy žije na Dvoroch, kde už je PAAS. Má vyhradenú zónu kde môže parkovať, platí 50€ ročne za to, aby tam mohol parkovať. Len tento rok viac ako 20x nevedel zaparkovať, musel normálne parkovať inde a ho vyšlo cez 300€ do mestskej pokladnice za parkovné, lebo proste nemá inú možnosť a musí platiť. Za minulý rok hovoril, že ho to stálo cez 1000€, čo nemal možnosť zaparkovať, kde mal. Takže sorry, kde je tá podpora IAD? Lebo zatiaľ to zo strany mesta vyzerá ako nedovolené obohacovanie sa. Známy v Ružinove majú svoje súkromné parkovacie miesta v parkovacích domoch, napriek tomu musia platiť tiež ročný poplatok. Prečo? Neopakujú na mestskom parkovisku.
Skoda len, ze platy sa inflacie nedrzali a realne za tie 3 posledne roky klesli. Ale zvysme vsetko plosne o inflaciu, kazdy poplatok a dan, lebo to vybuduje raj na zemi, ze?
Preco by sa mali menit sadzby vypalneho... parkovneho, ked za ne nic este poriadne pre vodicov nespravili? Skoro ziadne nove parkovacie miesto ani skoro ziadna protihodnota za to, co sa plati. Iba maluju modre ciary, osadia par tabul, a dokonca casto je to net-minus v pocte parkovacich miest.
Ked chybaju peniaze na MHD tak nech zvysia ceny listkov. Ked budu stavat viac parkovacich miest, viac infrastruktury pre auta, opravia cesty, tak nech dvihnu parkovne.
Takmer všetko sedí, len asi treba vymedziť, ktorú časť 90. rokov berieme ako referenčnú. Len z Ikarusov 280 sa odpredalo vyše 50 kusov. Za najväčšiu krízu pokladám skôr roky 96-05, kedy sa mimo Ik4xx kúpilo len pár kinderiek a všetko ostatné sa rozpadalo.
Ale reálne DPB z vlastných peňazí nevie zabezpečiť nové vozidlá. Prečo by mal byť DPB akokoľvek sankcionovaný za to že mesto nezabezpečilo financie na nové vozidlá? Oberať už aj tak podfinancovaný DPB o peniaze to je ten spôsob ako zlepšiť MHD? Ak by naozaj mesto naúčtovalo sankcie DPB tak to by bola strela do vlastnej nohy vo finále by z toho ani nič nemali. Mesto si môže naúčtovať aj sankciu 10 miliónov ale problém to nevyrieši a nové vozidlá nám to nevyčaruje.
Prečo by nemal? Mesto má predsa mestskú kontrolórku, ktorá dohliada na hospodárenie s majetkom mesta. To, že mesto je 100 % vlastníkom DPB neznamená, že nie je plnohodnotným dodávateľom, ktorý musí plniť zmluvné podmienky pod hrozbou sankcie. Ak si mesto sankcie neuplatní, mala by to iniciovať mestská kontrolórka. A nezabúdajme, že zmluvná pokuta nie je ani daňový ani ekonomicky oprávnený náklad, takže to nefunguje tak, že DPB dostane pokutu 5000 € a zároveň mu ju v rámci EONov mesto preplatí.
Tie štandardy tam sú ako palica mesta na DPB, ale platí to aj opačne, je to palica DPB na mesto. V konečnom dôsledku je nákup vozidiel z rozpočtu mesta a mesto, tak ako ostatné samosprávy, by malo hospodáriť rozumne. A DPB by mal využiť štandardy na argumentáciu vo vzťahu k mestu. No a v rozpočte mesta vidím rezervy, niektoré výrazne v rozpore s deklarovaným programom. Spomeniem len to, že ceny cestovného sa menili 2x a sadzby parkovného ani raz. Osobné náklady MIBu v pomere k ich prospešnosti sú tiež otázne. Niektoré projekty sa robia na dvakrát, čo znásobuje kapitálové výdavky. O dlhotrvajúcej realizácii projektov, ktorá pochopiteľne stojí peniaze, tiež pomlčím.
Tie autobusy nie sú DPB na hranie. Tie autobusy sú na plnenie verejného záujmu zo strany mesta. Mať modernú a kvalitnú MHD nie je nadštandard, ale nevyhnutnosť.
Ja som nikde nepísal že sa to má zrušiť ja píšem že v praxi nemá kto vymáhať dodržiavanie a vôbec nič na tom nezmení ani to že to po novom dali do zmluvy.
Kedze sa v sucasnosti nasli peniaze akurat na nakup 8 novych autobusov, a v sucasnosti nam jazdi 83 ks s rokom vyroby 2010, neviem o tom ze by sme mali aj alternativne moznosti. Samozrejme okrem toho, ze by sme vsetky tie stare vozidla vyradili bez nahrady, co by zabezpecilo ze nas vozidlovy park bude mat trhovu hodnotu nad nulou a nebudeme musiet robit GO, ale aj to ze MHD sa stane nepouzitelna.
Je sice pekne, ze nejaki neschopni darmozraci v kancelarii ktori nemaju ani sajn o tom, ako funguje MHD v tomto meste, vymysleli magicke cislo, ale ake riesenie mas ty, s ohladom na realne podmienky?
Neviem, žeby sledovanie štandardov, včasnú prípravu verejných obstarávaní a obmenu vozidlového parku? Ak sa zaspí na vavrínoch, tak dopadneme ako v 90. rokoch, kedy trhová hodnota vozidlového parku plávala nad nulou, výnosy z predaja vozidiel prakticky neexistovali a žili sme z GO. Konečne sa podarilo z tejto špirály vystúpiť a ideme brojit proti tomu lebo #vzdysatotakrobilo?
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
gejza