Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: andy27 #251161:
Nuž, a teraz si ešte predstav koľko peňazí by sa ušetrilo keby sa celá MHD zrušila.

/sarkazmus off
Reakcia na: SuchSoft #251163:
Je rozdiel medzi menej vyťaženými linkami a domáhaním sa, aby sa zhustil interval na menej vyťažených linkách, lebo to priláka viac ľudí používať MHD. Ja to považujem za mrhanie peniazmi, na ktoré mesto nemá. Mesto dnes nevie v DPB zaplatiť vodičov (musí ich voziť z Kazachstanu), opravárov (musí si draho nechať opravovať vozidlá mimo, alebo ich necháva dlho neopravené, alebo ich dielňa vráti do prevádzky ako opravené, hoci tam nič nespravia), nevie postaviť zázemie pre nakúpené vozidlá. O nejakých koncepčných veciach ako príprava stavieb, rekonštrukcii električkovej trate, zatrolejovania nových úsekoch sa tu popísalo dosť. A to, že čas ľudí má rôznu hodnotu je ekonomický fakt vyjadrený výškou mzdy a je to denná realita v skutočnom živote na pracovnom trhu. Je to ako tvrdiť, že pracovný trh je hlúpy. To chce riadnu dávku odvahy a hlúposti a mne to pripomína komunistické snahy rozhodovať o počasí (a ekonomike). Je to tiež pekná ukážka odtrhnutosti ľudí od reálneho sveta, taká bežná vo virtuálnom svete. Kto to má platiť? Lebo jediný, kto to bude platiť sme my, ja a ty... a ja odmietam platiť ľudom to, že namiesto priemerných 7,5 minúty budú čakať len 5 minút. Ak je ich čas taký vzácny, nech si pozrú cestovný poriadok. Rozum mi zastáva z tejto diskusie a argumentov.
Reakcia na: andy27 #251157:
Len tak mimochodom, MHD a verejná doprava všeobecne nie sú komerčná záležitosť, ale je to služba občanom za to, že platia dane. Teda aspoň by to tak malo byť. Preto aj nedostatočne vyťažené linky majú zmysel.
A tvrdiť, že niekoho čas nemá hodnotu chce riadnu dávku odvahy a hlúposti.
Reakcia na: andy27 #251161:
Nerozumiem, prečo si mám platiť taxík, keď mám PCL. Ale tiež nerozumiem, prečo krajiny, kde je úroveň verejnej dopravy najvyššia, nejdú podľa tvojich princípov.
Reakcia na: Ike #251160:
Keby mesto nemíňalo peniaze na príliš luxusnú MHD pre ľudí, čo si síce vysoko cenia svoj čas ale odmietajú zaplatiť taxík, tak by mohlo financovať škôlku a slobodná matka by nemusela zneužívať svoju kamarátku na poskytovanie bezplatných služieb (alebo ju platí a neplatí odvody, čo je čierna práca, okrádanie na daniach a odchodoch). Predstava, že hustejší interval neznamená vyššie náklady je pekná ukážka nepoužívania ekonomického myslenia. Prevádzkové náklady nie sú malé percentá.
Reakcia na: andy27 #251159:
Hodnota času je relatívna, pre dôchodcu, ktorý je finančne za vodou môže byť na hodinu nízka a pre slobodnú matku s minimálkou, ktorej dieťa stráži kamarátka, naopak vysoká. Nikomu z nás neprináleží to hodnotiť a som rád, že sa podobná premenná nedostáva do dopravného plánovania.

Neviem, aká je hodnota môjho času v porovnaní s ostatnými, v živote by som si netrúfol to porovnávať práve pre dôvody vyššie. Bohatý nie som, iba uvádzam, že mám finančné prostriedky na dochádzanie do práce autom, ale nerobím to.

Zabúdaš na nefinančné benefity verejnej dopravy a externality, ktoré sú pri využívaní osobného automobilu vyššie. Pre mesto je v princípe lacnejšie vynaložiť finančné prostriedky na hustejší interval, ako povedzme riešiť častejšiu údržbu verejných komunikácií, prípadne ustúpiť tlakom na zabezpečenie statickej dopravy, ktoré často prebieha na úkor mimoriadne cenných verejných priestorov. O environmentálnom aspekte a vnímanej bezpečnosti hovoriť asi nemusím. Navyše, vo veľa prípadoch, ak už je zabezpečené vozidlo a vodič, je zhustenie intervalu otázkou čisto prevádzkových nákladov, ktoré tvoria z celkových nákladov (fixná mzda vodiča, náklady na infraštruktúru, odpisy vozidla a pod.) v princípe malé percentá.

Twist, že som lakomý, lebo chcem cestovať verejnou dopravou je úlet sám o sebe. Ospravedlňujem sa, ale som celkom rád, že v tejto veci nerozhoduješ a maximálne sa tak môžeš vyjadriť, tu na fóre.
Reakcia na: Ike #251153:
Pokiaľ má tvoj čas vysokú hodnotu a nevyhovuje ti dlhý interval, tak choď autom alebo taxíkom. Snáď nepatríš k ľudom, ktorí majú síce vysokú hodnotu svojho času, ale sú lakomí a požadujú od iných, aby im dotovali lacnú a luxusnú MHD, ktorá bude kvôli nim chodiť veľmi často? Ak si myslíš, že si bohatý, tak sa podľa toho správaj. 😎 😎 😎 A ak chodíš do práce, tak si zrejme vieš zistiť čas odchodov MHD a potom ti interval 15 minút nemôže vadiť. Jednoducho sa mu prispôsobíš.
Reakcia na: Andrej #251149:
Samozrejme. Peniaze sú všeobecný výmenný ekvivalent a ako také určujú "hodnotu" tvojho času. Pokiaľ ti niekto platí za hodinu tvojej práce 7€, tak má tvoj čas inú hodnotu, ako keď platí 200€. Človek s príjmom 200€ na hodinu nepôjde na druhý koniec mesta električkou 90 minút, ale taxíkom alebo autom.
Reakcia na: Andrej #251149:
Deti, študenti, dôchodcovia, nezamestnaní. Neprodukujú, nie sú zapojení do ekonomiky, ich čas nemá hodnotu a nemá zmysel im dotovať prázdne vozidlá. To nie je snobizmus, ale efektívne využitie vzácnych prostriedkov. Za ušetrené peniaze môže mesto prevádzkovať školky a základné školy, opravovať cesty.
Reakcia na: si #251148:
Môžeme predpokladať, že pokiaľ niekto nemá mobil, tak nemá ani auto. Od tých pár výnimiek môžeme abstrahovať.
Reakcia na: Ike #251153:
Myslím, že hodnota času bola myslená ako hodinový zárobok. Či už reálny alebo potenciálny. 🙃

Vzťahuje sa asi hlavne na ľudí, čo nie sú obmedzení pracovnou dobou zamestnávateľa.

Ak sa chcem vzdelávať a optimalizovať svoje procesy, tak môžem počítať aj s cieľovým zárobkom. Napr. Naval Ravikant odporúča stanoviť si 1000USD/hod.
Reakcia na: Ike #251153:
Prečítaj si znova celé vlákno. Andrej nikde nepísal že len chudobní cestujú MHD ale reagoval na to že niektorí ľudia sú "odkázaní" na MHD a to naozaj sú predovšetkým tí menej majetní (+ nejaké zdravotné obmedzenia).
Reakcia na: Andrej #251151:
"Ktori su ti ludia ktori inu moznost ako MHD nemaju? Chudobni. A teda z tohto citatu vyplyva, ze cas chudobnych ludi ma malu hodnotu. "

Toto sú neuveriteľne grandiózne hlúposti. Ja sa za chudobného nepovažujem, ale cestujem MHD z dôvodu iných faktorov, medzi najpodstatnejší je rýchlosť (vďaka BUS pruhom) a cena. Áno, cena. Či to nie je v rozpore s tým, že nie som chudobný? Nie nie je.

Človek, ktorý má financie, ich má okrem iného aj preto, pretože s nimi vie hospodáriť a platiť 7 € denne za parkovanie pri práci mi hospodárne nepríde, hoci by som na to teoreticky mal zdroje.

Reakcia na: Andrej #251151:
No vidis, a mne ako majitelovi auta to pravo stale coraz viac uberaju a nikoho to neserie a jedine co povedia je "tak pouzi MHD" 🙂

Na druhej strane faktom je, ze niekto, kto zaraba minimalku, trati casovo cestovanim MHD menej, ako nejaky podnikatel, co potrebuje robit biznis aby jeho firma a ludia zarabali. €4,30 na hodinu vs niekolko desiatok eur za hodinu (az stoviek) je rozdiel v hodnote, ktory je meratelny. Preto som si napriklad aj kupil auto, lebo ta casova uspora v mojom zivote pri mojej hodinovke si ju zaplati aj s palivami a poistkami 🙂
Reakcia na: MatejBA #251150:
Nie si snob, ale zrejme mas problemy so zakladnou slovencinou, lebo si taku fikciu z mojho prispevka vytiahol za aku by sa aj bulvarny dennik hanbil.

V prispevku, na ktory som odpovedal, som aj pridal citaciu, ktoru si zrejme neprecital: "sú to ľudia, ktorí inú možnosť ako MHD zvyčajne nemajú a ich čas má malú hodnotu".

Ktori su ti ludia ktori inu moznost ako MHD nemaju? Chudobni. A teda z tohto citatu vyplyva, ze cas chudobnych ludi ma malu hodnotu.

Cize nie, nie si snob, ale ked sa tu niekto zastava pravo chudobnych ludi aby sa niekam dostali v rozumnom case, a ty tu vystrajas ako keby som povedal ze tvoj cas nie je vzacny, to je pekne chore.
Reakcia na: Andrej #251149:
Aha, cize ja som snob, lebo som kedysi nechcel cestovat 45 minut elektrickou cez celu BA (vacsinou som musel stat celu cestu, a raz som skoro aj odpadol a museli ma ratovat, ked som vystupil lebo nesla klima, bol vydychany vzduch a zatocila sa mi hlava) + asi 15-20 minut peso na elektricku z domu a z elektricky do prace x 2 (cize denne som zabil skoro 2 hodiny cestovanim) - pricom autom mi to trvalo 20 minut, mozno 30 max a nemusel som riesit, ci mi ujde elektricka/autobus pri prestupe, alebo si sadnem, alebo ci pojde klima.

Rovnako aj teraz, ked pracujem v regione. Autobus 40 minut (nastastie ide priamo bez prestupov), ked ho ale nestihnem alebo nezastavi, dalsi ide az o hodinu. A autom som tam po dialnici za 15 minut.

Takze som dobre pochopil, ze som hnusny burzujny bohaty snob? 😃
Reakcia na: andy27 #251146:
"sú to ľudia, ktorí inú možnosť ako MHD zvyčajne nemajú a ich čas má malú hodnotu." - A na toto si prosim ako prisiel? V com je cas chudobnych ludi menej vzacny ako podnikatelov alebo papalasov? To uz je iny snobizmus.
Reakcia na: andy27 #251146:
"sú to ľudia, ktorí inú možnosť ako MHD zvyčajne nemajú"

nuz len ak chces mat v meste menej aut a chces aby tu MHD pouzivali aj ludia co inu moznost maju....
Reakcia na: MatejBA #251145:
A tak to má byť. Je len otázka času, kedy sa bude aj harmonogram MHD meniť oveľa častejšie a automaticky. Technológie na to už sú.
Reakcia na: Mhr1 #251142:
Nie na trhovom, ale na EKONOMICKOM. (caps lock pre ľudí, čo nečítajú pozorne)

Mám 54, vš technického smeru a platím dosť vysoké dane. MHD používam minimálne, som ochotný na ňu prispievať, lebo zvyšuje aj moju kvalitu života. Ale to neznamená, že sa MHD nebude riadiť podľa ekonomických zásad a neprevádzkovať prázdne vozidlá, alebo nakupovať vozidlá, ktorých väčšina potom rok stojí a neprevádzuje sa. IMHO je zaviesť interval 15 minút do okrajových častí len preto, aby si cestujúci nemuseli pozrieť cestovný poriadok je plytvanie zdrojmi, najmä v dobe, keď je všeobecne dostupný internet a drvivá väčšina ho má v mobile. Zvyšok si to zistí inak, alebo bude dlhšie čakať, sú to ľudia, ktorí inú možnosť ako MHD zvyčajne nemajú a ich čas má malú hodnotu.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.