Reakcia na: 810zssk #242102:
MHD, alebo lepšie povedané VOD, nemá, čo sa priemernej a momentálnej rýchlosti v ideálnych podmienkach, šancu byť konkurencieschopnou autám. Tento boj je vopred prehratý. Dobre, vo svete máme napr. rýchle vlaky a teoreticky aj u nás, čo sa týka spojenia HLST BA - Stanica Žilina je istá šanca, že keď by bola hustá premávka na výjazde z BA, nejaká ta nehoda na D1 a práve by bol ten jeden deň v mesiaci, keď by IC vlak išiel s meškaním do 10 minút, že by bola VOD rýchlejšia, ale paušálne sa tomu ani nepribližuje, na Slovensku vôbec. Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút. V MHD platí nie value for money alebo time for ridership. Existuje taká krivka, ktorá zobrazuje na osi y počet cestujúcich a na osi x cestovný čas (alebo počet zastávok, alebo dĺžku trasy). A existuje bod, do ktorého táto krivka rastie (existujúci cestujúci sú ochotní znášať spomalenie a noví využívajú dostupnosť linky) a za ktorým krivka klesá (je to moc vymeták). Ultimátnou úlohou a treba povedať, že ťažkou, je nájsť tento bod. "Nadšenci" (keby to boli aspoň deti do 15 rokov) tento bod našli - úplný začiatok. Easy peasy.
Podľa mňa front, na ktorom môže MHD/VOD vyhrávať je (ale uvedomujem si, ako bizarne to v kontexte posledných 3 mesiacov znie):
-------- Spoľahlivosť--------
V ideálnom svete sú podmienky pre VOD také, že keď má cesta busom trvať 25 minút, tak trvá 25 minút, či padajú traktory alebo nie. Auto je ten nespoľahlivý prostriedok, pri ktorom nevieš, koľko budeš cestovať. Viem, že viacerí čitatelia si pri tejto vete predstavia Jožka Mrkvičku, ako vytešený ide s notebookom na stanicu v Pezinku, kde prechádza okolo davu ľudí, čakajúceho na Arrivácke maršrutky, ktoré meškajú hodinu, a to ešte nevedia, že im neprídu, pretože minuli zachádzku na stanicu, a sám zisťuje, že jeho osobák má 40 minútové meškanie kvôli NExu (ok, preháňam), takže uteká naspäť pre auto a stále je v práci o polhodinu rýchlejšie.
Ďalší aspekt je parkovanie, kde sa podarilo Cyklokoalícii vybojovať aspoň zákaz parkovania na chodníku, hoci parkovacia politika v BA je a bude ťažké fiasko. Ono parkovanie má byť tak neatraktívne, aby sa mi oplatilo ísť MHD pretože a) bude dlho hľadať miesto na parkovanie, b) bude to tak drahé, že sa mi to neoplatí. Realita je taká, že napr. pri Yeme na Búdkovej je zákaz (a nie len tam), ktorý sa tak nedodržiava, že minule tam parkovali aj poldovia.
Kedysi sa vravelo o tom, že si človek môže prečítať maily alebo knihu, ale dnes sa dá už na aute tak pohodlne ovládať infotainment, že nie je problém si knihu alebo podcast vypočuť, prípadne aj e-maily prečítať. A to nehovorím o tom, že auto Ti dnes vie dať aj masáž.
Ak sa bavíme o vzťahu konečná-konečná, tu je kľúčové zrýchlovanie formou preferencie, ktorá v tomto vzťahu musí byť vidieť. Pretože ušetriť čas pomocou preferencie, ktorý sa stratí tým, že na ďalšiu križovatku príde bus v nevhodnej fáze signálneho plánu a to šetrenie času nie je viditeľné, je tiež zbytočné.
Expresy majú zmysel tam, kde nie je segregovaná doprava. Podľa mňa fajn expres je 21 a napr. bola by aj 37 idúca pod diaľnici. 59 považujem za antiexpres. Síce zastávky vynecháva, ale trčí v zápche. A električka, ktorá by mala ťažiť z rýchlosti, stojí pri každej vŕbe.
Joyki
Našťastie sa mi podarilo bez väčšieho poškodenia strhnúť ten pre opačný smer a nalepiť rovnakým spôsobom, ako na dolnej zastávke - na stenu prístrešku, keďže vitrína je zavretá.
Po odstránení CP pre opačný smer zostal CP dopravcu SAD DS z časti nečitateľný.
Nové CP nalepené pre oba smery na označníku zastávky Reca, Pošta smer Veľký Grob. CP dopravcu SAD DS je prekrytý CP pre opačný smer linky 640.
Premiestnený CP na príslušný smer na zastávke Reca, Pošta. Vitrína je kľúčom zavretá, a preto treba umiestniť inde.