Trochu laická otázka, ale prečo tento vodič dáva medziplyn pri radení na vyššie prevodové stupne? Od cca 1:45
https://www.youtube.com/watch?v=nNBDjDcJQxc
Bol som v tom, že medziplyn slúži na šetrnejšieho zaradenie nižšieho prevodového stupňa pri nezosynchronyzovaných prevodovkách bez výrazného opotrebovania. Ozubené kolesá nižších prevodových stupňov sa po obvode točia vždy pomalšie ako obvod ozubeného kolesa zaradeného stupňa (ktoré je vždy menšie [edit:na strane nápravy]) a vhodným medziplynom dokážeme pri radení tento rozdiel minimalizovať, čím sa šetria zuby.
Pri radení nahor je presne opačný jav, teda ozubené kolesá vyšších prevodových stupňov sa točia vždu rýchlejšie ako akutálne zaradený stupeň, preto sa ide dvojitým zošliapnutím spojky cez neutrál, nech motor stratí otáčky, čím sa rýchlosti opäť vyrovnajú a radenie nahor je relatívne hladké a šetrné.
Medziplyn pri radení nahor tento rozdiel naopak zväčšuje, kedže ozubené koleso vyššieho stupňa sa roztočí ešte rýchlejšie v porovnaní s hriadeľom nápravy (ktorý navyše stráca otáčky aj z dôvodu krátkodobej jazdy jazdy na voľnobeh). Má to nejaký iný vyšší cieľ, alebo to súvisí s konštrukciou prevodovky daného vozidla? Zase ten medziplyn je len taký symbolický.
Aspoň tak to laicky vnímam, nie som konštruktér. Nezosynchrované vozidlo som šoféroval raz a jediným problémom pri radení bolo, že namiesto 2. stupňa tam bola spiatočka, ktorú som chcel vždy nechtiac zaradiť.
https://www.youtube.com/watch?v=nNBDjDcJQxc
Bol som v tom, že medziplyn slúži na šetrnejšieho zaradenie nižšieho prevodového stupňa pri nezosynchronyzovaných prevodovkách bez výrazného opotrebovania. Ozubené kolesá nižších prevodových stupňov sa po obvode točia vždy pomalšie ako obvod ozubeného kolesa zaradeného stupňa (ktoré je vždy menšie [edit:na strane nápravy]) a vhodným medziplynom dokážeme pri radení tento rozdiel minimalizovať, čím sa šetria zuby.
Pri radení nahor je presne opačný jav, teda ozubené kolesá vyšších prevodových stupňov sa točia vždu rýchlejšie ako akutálne zaradený stupeň, preto sa ide dvojitým zošliapnutím spojky cez neutrál, nech motor stratí otáčky, čím sa rýchlosti opäť vyrovnajú a radenie nahor je relatívne hladké a šetrné.
Medziplyn pri radení nahor tento rozdiel naopak zväčšuje, kedže ozubené koleso vyššieho stupňa sa roztočí ešte rýchlejšie v porovnaní s hriadeľom nápravy (ktorý navyše stráca otáčky aj z dôvodu krátkodobej jazdy jazdy na voľnobeh). Má to nejaký iný vyšší cieľ, alebo to súvisí s konštrukciou prevodovky daného vozidla? Zase ten medziplyn je len taký symbolický.
Aspoň tak to laicky vnímam, nie som konštruktér. Nezosynchrované vozidlo som šoféroval raz a jediným problémom pri radení bolo, že namiesto 2. stupňa tam bola spiatočka, ktorú som chcel vždy nechtiac zaradiť.
Ike
Existuje aj hypotéza, že to je jeden (nie jediný) z dôvodov, prečo je bývanie v prímestských obciach na východ od Bratislavy lacnejšie ako bývanie na Záhorí. Na Záhorí je proste čistejší vzduch. V meste je samozrejme Slovnaft cítiť, lebo vietor môže lokálne prúdiť aj z východu, ale prevládajúce vetry sú západné. Samozrejme, že výber lokality pre priemyselné aktivity nie je determinovaný výlučne prevládajúcimi vetrami, ale aj inými faktormi, no v minulosti to bolo nie zanedbateľným vplyvom.