Reakcia na: Petto #232109:
No lenže uvažujme - z Ružinova pribudne nová možnosť - odbočiť doľava k trhu a na Košickú a k Eurovei. Lenže odtiaľ má ísť aj linka do Petržalky i do KV (Dúbravky). Vychádza mi to na 3 linky, nech počítam ako počítam. 1. - klasickú, do centra (e-8), 2. - tradičnú do KV, ale cez Euroveu (e-9) a 3. - novú/náhradnú za autobusy cez Euroveu do Petržalky. Ako inak, ako troma linkami by si to riešil? Mne pripadá polená 1/4-hodina ako dobrý interval, v Pdšr by mohlo byť 6 min. To sa s troma linkami nebije, 5 min. už áno. Polená 1/4-hodina je dobrá aj preto, že niektoré menej vyťažené linky (napr. e-2) by mohli mať v sedle interval 15 min., ktorý sa s tým dá dobre prekladať (7-4-4).

. Ale bez urážky - na vysvetlenie popisovaných javov si musíš najprv naštudovať elementárnu fyziku.


DeeKay
Človeka síce zabíja prúd, ale prúd cez človeka je spôsobený napätím.
tj. aj keď cez koľaj tečie ~1000A, napätie po prejdení motorom električky už bude minimálne a nebezpečenstvo pre človeka je zanedbateľné - v motore sa "minie" efektívne celé "napätie" (lebo odpor motora je oveľa väčší ako odpor koľajníc/drôtov - lebo z tvojho pohľadu, výkon motora je úmerný strate napätia na motore * prúd - na to, aby sa električka hýbala, musí mať na výstupe menšie napätie (ideálne minimálne) ako na vstupe.
Navyše, hoci sa to nezdá, aj bleskozvody sú zakopané iba do zeme - pri dostatočnej styčnej ploche vodiča je totiž zem lepší vodič, než sa zdá.
A ešte dodatok: Voľakedy bolo riadenie výkonom odpormi, čo je však veľmi neefektívne (všetok nevyužitý výkon ide do tepla). V dnešnej dobe sú Tbusy a Električky riadené polovodičmi - dá sa to predstaviť, ako keby sme regulovali výkon žiarovky tým, že 1000x za sekundu na chvíľočku vypneme a na chvíľočku zapneme vypínač. A to, ako dlho je vypínač zapnutý medzi vypnutiami, určuje, aký výkon má žiarovka/električka.