Reakcia na: roman2 #214127:
Slovenskí vodiči majú skutočne veľmi zlú schopnosť predvídať. Preto sa v zahraničí uplatňuje tzv. traffic calming, pričom množstvo z nástrojov slúži na zvyšovanie pozornosti vodičov. Šikany, vyvýšené križovatky (ktoré majú povrch ako priľahlý chodník) a ostrovčeky sú niečo, čo je v zastavaných oblastiach štandard. U nás je potrebná "bezpečnosť a plynulosť (cestnej) premávky".Na margo jazdy podľa zvyku: veľa križovatiek v BA je naprojektovaných v rozpore s 8 a 9/2009 Z. z. Ide o svetelné križovatky s plným signálom:
§ 9 ods. 3 písm. c 9/2009
"signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákon".
Ustanovenie o odbočovaní
§ 19 ods. 4
"(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane."
V BA je množstvo križovatiek (Pionierska - Račianska, Mlynské Nivy - Karadžičova a pod.), kde je plný zelený signál umožňujúci odbočenie vľavo a pritom majú vozidlá v opačnom smere a chodci signál "Stoj". To všetko bez signálu pre opustenie križovatky v protiľahlom rohu. Zaujímavé je, ako všetci cez tieto križovatky predchádzajú sebavedome s tým, že majú úplnú prednosť (s výnimkou tých, ktorý idú prvýkrát a poznajú zákon a legitímne očakávajú vozidlá v protismere). Pritom by stačilo zmeniť signálny plán a pustiť tam chodcov (a nebodaj protiidúce vozidlá) a katastrofa je na svete.
Písal som už v tejto veci magistrátu, nech tam osadia signál na opustenie križovatky, alebo nech zmenia svetelné filtre tak, že semafor bude smerový (lebo križovatka sa tak de facto správa - žiadny chodci, žiadna protismerná premávka). Odpísali mi, že moje úvahy sú síce logické, ale nie sú na to financie.
Miro
- zelená z jedného smeru a červená z druhého
- žltá z oboch smerov
- červená z jedného smeru a zelená z druhého
Neskôr (asi koncom 60-tych alebo začiatkom 70-tych rokov) to zmenili tak, že žltá bola len z toho smeru, kde nasledovala po zelenej.
Žltá spolu s červenou sa začala objavovať s novými semaformi Siemens, jedny z prvých si pamätám na Račianskom mýte (v červenej mali dve žiarovky, aby aj po vypálení jednej žiarovky červená ešte svietila).
Takto si to ja pamätám, ale neručím za presnosť. Nájdu sa tu pamätníci, ktorí ma upresnia?
Pri tej križovatke bývala záhradná krčma, kde bol výčap v takom veľkom sude (tých sudov tam myslím bolo viac).