Len tu vo svätom nadšení zabúdate na to, aké ceny by DPB vysúťažil s vašimi podmienkami.
Skúsenosti sú to najmenšie - ono sa dá čerpať odinakiaľ. Len by o to musel byť záujem a ten nebude. Cez mestský podnik sa dajú vyvádzať prachy na správne účty omnoho jednoduchšie.
Ale keby boli 4 zväzky liniek podľa typu vozidla, patričnému dopravcovi by síce odpadli zvýšené náklady z dôvodu rôznych dĺžok (možno typov) vozidiel (aj keď vždy by to šlo zaobstarať teoreticky od jedného výrobcu), ale zasa by mu pribudli náklady na režijných presunoch, keďže asi by nechcel mať po meste 5 rôznych servisných stredísk... (a aj keď vozidlo môže odstavovať a umývať v obratisku a tankovať na prvej benzínke čo je poruke, raz za pár dní (resp. km) by ho mal skontrolovať zospodu, nehovoriac o potrebných prehliadkach P1 P2, teda kontrola bŕzd, obloženia príp. dotiahnutie nastavenie a následne ďalšie časti vozidla...; či opravy po mimoriadnych udalostiach, stačí obyčajná výmena skla)
Alebo kompromis medzi 4 a 8 časťami bus liniek je 6: podľa oblastného označovania: 20, 30, 50, 60, 70, 80+90..
každá oblasť (okrem 80+90) obsahuje aj kmeňové nosné linky, ktoré si dokážu na seba zarobiť, a doplnkové linky, ktoré musia byť nutne dotované. Logicky by sa mohli spojiť oblasti 20 a 30; 50 s časťou 60 a druhá časť 60 by sa spojila so 70 a dostali by sme Tvoje 4 oblasti (podľa obvodov)..
akurát by bola nevýhoda že okrem dopravcu pre 5 obvod by museli mať všetci vozidlá skoro všetkých dĺžok od 9.5 m až po 18 m (možno aj minibusy teda od 7 po 18 m, teoreticky 15 m vozy by sa dali nahradiť 12 a 18 m a regulovať intervalom)
Hej, ale nic ine ako ojazdeninu ti nikto na 2 roky nekupi neviem ake su moznosti prenajmu.... Ale 5 rokov by uz mohlo byt ok, len kratsia doba sa zrejme rovna vyssia cena. So 4mi balikmi liniek som OK, mozno nie len podla okresov, ale aj typu vozidla.
V zahraničí sa bežne tendruje na 5-8 rokov s tým, že sa vysúťaží cena plus je v podmienkach zadania % o ktoré sa môže v priebehu trvania zmluvy táto cena zvýšiť, v pomere s zmeny ceny vstupov.
Že nechceš ojazdeniny si predsa môžeš presne našpecifikovať v zadaní a to kritériami nízkopodlažnosti, vybavenia vozidiel, maximálneho a priemerného veku vozidla.... a samozrejme sadzobníkom pokút za ich nedodržanie. Ale obávam sa, že v takom prípade by DPB ani náhodou nevyhral žiadny z tendrov. ?
BTW, rozdeliť tých pár bratislavských A-bus liniek na 8 častí je strašne veľa... kľudne by stačili 4 (podľa okresov, mimo BA I.). Ak si vezmeš, že takýto tender treba zverejniť minimálne rok vopred... to by sa jeden človek stále musel venovať len tendrovaniu a v začiatkoch by sa prípadné chyby súvisiace so žiadnymi skúsenosťami v tejto oblasti prenášali z jedného tendra na druhý.
No pokial by sa dal ten vzorec, co znie celkom schopne,tak moze byt. Do 2rocneho kontrakut by sa asi nik nehrnul. Uz to len presadit cim skor. No bolo to na mestskom zastupitelstve 1.3.2012, ale ako navrh 1 z poslancov, nic viac potom o tom.
A kolko rocny kontrakt si predstavujes? Zas nemozes ocakavat ze hodis dopravcovi zmluvu na dva roky a on teraz kvoli dvom rokom nakupi vozy... leda tak nejake ojazdeniny a la ABUSS.
Cena nemusi byt stanovena fixne. Moze byt stanovena ako vzorec do ktoreho dosadime urcite faktory a nejaku hodnotu "x" (povedzme ze tym xkom budeme cely vzorec nasobit) a dopravcovia budu sutazit o to kto da co najnizsie "x" pri splneni podmienok. Ani RegioJet nema v zmluve konkretnu sumu, ale vzorec. Napr. ak stupne cena dopravnej cesty tak to cele zaplati stat. Podobne tam ma napr. inflaciu.
Elektronickou aukciou by sa vytypovana linka dala odjazdit aj lacnejsie - no to asi vies.
S tymi nakladmi mas recht, ak by mesto sa opozdilo zaplatit sukromnikovi, tak by to dopadlo veeeelmi zle. Hoc ten 8rocny kontrakt mi pride trochu vela, ved pohonne hmoty + mzdy atd pochybujem, ze by boli fixne stanovene.
Vo vseobecnosti som zastancom mestskych DP, ale v pripade BA absolutne preferujem postupne tendrovanie liniek sukromnym dopravcom a to z dvoch dovodov: v prvom rade je to vec kapitalu, ktory DPB nema, ale niekto iny ano... v druhom rade je to aj o tom ze mestsky dopravny podnik funguje dobre kym mesto chce a aktivne svoj zaujem presadzuje.. mesto tam vsak dlhodobo nie je schopne nasadit managera zameraneho velmi silno na kvalitu poskytovanych sluzieb... v takom pripade mestsky podnik straca svoje opodstatnenie...
Takze ja by som privital ak by sa kazdy rok uzavrel 8-rocny kontrakt na osminu liniek (autobusovych; drahovu dopravu by dalej prevadzkoval DPB). Lenze aby to fungovalo musia byt splnene dva body:
1. Tender musi byt naozaj ferovy.
2. Mesto musi vybranemu dopravcovi realne naklady uhradzat. Cize nie ako pri DPB kedy si objednava vykony, DPB ich odjazdi a potom nedostane za ne zaplatene.
DPB sa zase rúti do kolapsu. ?
Musí už ten podnik padnúť, lebo toto bude stále a stále.
Mali by už uvažovať naozaj o vyčlenení abus nejakých liniek pre súkromného dopravcu. Veď s horším vozovým parkom asi jazdiť nebude ako DPB. Prečo sa tomu stále bránia ?!
Tak ako mimobratislavsky cestujuci platis len cca 40% nakladov, takze cestovnym by som sa neohanal, ale to nic nemeni na tom, ze samozrejme mas pravo na dobre poskytnutu sluzbu.
Dnesok bol jeden epicky ale absolutne neskutocny fail. Oznamy chybali, zrusene zastavky v Dubravke/KV nedostatocne oznacene, na Zochovej NEBOLI DISPECERI (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), na SNP sice boli, ale sedeli v aute, nevidel som JEDINY voz s cielom Zochova, vacsina 95iek mala ciel Safarikovo namestie (cest vynimkam), mnohe 98ky jazdili s cielom Jasovska... vacsina vodicov sice informovala, ale nasli sa taki ktori bez problemov odisli zo Zochovej a absolutne ich netankovalo, ze dalsia zastavka je uplne inde ako je bezna trasa a cestujuci budu najblizsie moct vystupit za 5 minut (pozdravujem 4. DPA).
Toto bol kompletny ukazkovy priklad totalnej nekompetencie celej tej firmy, to proste treba cele zrusit (na cele s Belfim, ktory odtial vyhodil este aj poslednych schopnych ludi) a zalozit cele nanovo s kompetentnym managementom zlozenym z dobrych managerov, odbornikov na dopravu a ludi, ktori chapu co znamena prozakaznicky pristup.
Cest vynimkam, ktore si dnes pracu robili vzorne ? ? ?
Škoda, že si dnes primátor a zodpovední pracovníci magistrátu aj s nejakými predstaviteľmi DPB (i keď ten je až na slabú informovanosť v tom nevinne) nespravili infostánok niekde na SNP/Kamennom.... toľko teplých slov čo by si vypočuli, to by im ani v tom občasnom snežení zima nebola.
Dnes doobeda cestovať po Bratislave bolo hotovým umením, ale už aj vlani. Neviem prečo na zástavkách z ktorých nepremávali spoje nebol lístok, na ktorom by bolo napísané kde je najbližšia zástavka dotyčného spoja. Návštevníci mesta, ktorí prišli povzbudiť bežcov, ale aj domáci sa presúvali zbytzočne medzi zástavkami a nikde - nič. Budúci rok si prosím ajte tú námahu na napíšte plagátik! Za to cestovné čo platíme si túto maličkosť zaslúžime. Jeden z mimobratislavských cestujúcich
V takomto prípade by sa dalo určite niečo výhodnej prenajať. BTW, mesto si predsa objednalo výkony, takže ak by sa uberalo na busoch v Petržke a Xky v Dúbravke aj tak nenajazdia viac ako električky, kde sa čo pridá?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TeBeCe