Po stopách linky 43 (pamätníci budú vedieť lepšie) ?
Najvýchodnejšie vedenú trasu mala linka 43 začiatkom 80. rokov, po výstavbe sídliska v oblasti Zrkadlového hája. Vtedy ešte premávala od Šafárikovho námestia na Janíkov dvor. Pokúsil som sa urobiť rekonštrukciu tejto trasy pomocou fotiek z norc.sk. http://pokec.azet.sk/klasIK280?i9=78c327d9a865&show=fotoalbumy Začiatkom 80. rokov všetky linky premávali po moste SNP, teda aj linka 43, ktorá predtým išla po moste ČA. Z mosta SNP odbočila na Krasovského v mieste, kde teraz stojí Aupark (1). Trasa ďalej viedla JZ po ulici Koševého (2) a potom akoby naspäť na most, SZ smerom po ul. Trate mládeže. Pokračovala JZ po dnes už neexistujúcom úseku Zadunajskej pod nájazdom na Nový most a ďalej po jedinom existujúcom úseku pôvodnej Zadunajskej, kde dnes stojí súkromné gymnázium. (3) Niekde v mieste podchodu bola križovatka s Engelsovou ulicou, ktorá sa ďalej spájala s Makarenkovou. Toto vyústenie tiež ešte existuje v areáli Incheby. Na druhom konci Engelsovej ulice bolo železničné priecestie, pričom metrov tejto ulice tu bolo ešte pred výstavbou Digital parku. Cez toto priecestie premávali linky 27 a 47. Linka 43 pokračovala po Zadunajskej po dnešnú Záporožskú a odtiaľ po Zväzáckej južným smerom na na križovatku s Rusovskou cestou, ktorá sa nachádzala neďaleko stanice (4) a za železničným priecestím (nadjazd Rusovská neexistoval) ďalej na juhovýchod po dnešnú Fedinovu ulicu a doľava smerom k Zrkadlovému háju (5). Pôvodná trasa zo 70. rokov (prerušovanou čiarou) pokračovala vedľa Chorvátskeho ramena (6) na Janíkov dvor. Na začiatku 80. rokov už viedla cez sídlisko po Togliattiho (Romanovej) ulici k ešte neexistujúcemu Technopolu (7). Mapa z tohto obdobia nie je úplná, ale dá sa predpokladať, že linky 43 a 101 pokračovali ďalej vedľa horárne po starej ceste medzi Draždiakmi (8), ktorá ešte pred výstavbou Sverdlovovej (Dolnozemskej) pokračovala súvisle cez Štrkopiesky (9) a mostík ponad Chorvátske rameno (10) cez pole vedľa dnešnej vozovne (11). Výstavbou Sverdlovovej stratila pôvodná cesta význam, keďže bola na niektorých miestach rozdelená alebo zasypaná. Linka 43 po odbočení (12) pokračovala (13) na Janíkov dvor (14), linka 101, v tom období najdlhšia linka (DNV – Čunovo) išla rovno. Neskôr bola linka 43 presmerovaná cez novovznikajúce sídlisko Lúky a linka 101 skrátená po most SNP.
Najvýchodnejšie vedenú trasu mala linka 43 začiatkom 80. rokov, po výstavbe sídliska v oblasti Zrkadlového hája. Vtedy ešte premávala od Šafárikovho námestia na Janíkov dvor. Pokúsil som sa urobiť rekonštrukciu tejto trasy pomocou fotiek z norc.sk. http://pokec.azet.sk/klasIK280?i9=78c327d9a865&show=fotoalbumy Začiatkom 80. rokov všetky linky premávali po moste SNP, teda aj linka 43, ktorá predtým išla po moste ČA. Z mosta SNP odbočila na Krasovského v mieste, kde teraz stojí Aupark (1). Trasa ďalej viedla JZ po ulici Koševého (2) a potom akoby naspäť na most, SZ smerom po ul. Trate mládeže. Pokračovala JZ po dnes už neexistujúcom úseku Zadunajskej pod nájazdom na Nový most a ďalej po jedinom existujúcom úseku pôvodnej Zadunajskej, kde dnes stojí súkromné gymnázium. (3) Niekde v mieste podchodu bola križovatka s Engelsovou ulicou, ktorá sa ďalej spájala s Makarenkovou. Toto vyústenie tiež ešte existuje v areáli Incheby. Na druhom konci Engelsovej ulice bolo železničné priecestie, pričom metrov tejto ulice tu bolo ešte pred výstavbou Digital parku. Cez toto priecestie premávali linky 27 a 47. Linka 43 pokračovala po Zadunajskej po dnešnú Záporožskú a odtiaľ po Zväzáckej južným smerom na na križovatku s Rusovskou cestou, ktorá sa nachádzala neďaleko stanice (4) a za železničným priecestím (nadjazd Rusovská neexistoval) ďalej na juhovýchod po dnešnú Fedinovu ulicu a doľava smerom k Zrkadlovému háju (5). Pôvodná trasa zo 70. rokov (prerušovanou čiarou) pokračovala vedľa Chorvátskeho ramena (6) na Janíkov dvor. Na začiatku 80. rokov už viedla cez sídlisko po Togliattiho (Romanovej) ulici k ešte neexistujúcemu Technopolu (7). Mapa z tohto obdobia nie je úplná, ale dá sa predpokladať, že linky 43 a 101 pokračovali ďalej vedľa horárne po starej ceste medzi Draždiakmi (8), ktorá ešte pred výstavbou Sverdlovovej (Dolnozemskej) pokračovala súvisle cez Štrkopiesky (9) a mostík ponad Chorvátske rameno (10) cez pole vedľa dnešnej vozovne (11). Výstavbou Sverdlovovej stratila pôvodná cesta význam, keďže bola na niektorých miestach rozdelená alebo zasypaná. Linka 43 po odbočení (12) pokračovala (13) na Janíkov dvor (14), linka 101, v tom období najdlhšia linka (DNV – Čunovo) išla rovno. Neskôr bola linka 43 presmerovaná cez novovznikajúce sídlisko Lúky a linka 101 skrátená po most SNP.
d3k0
3.4.1989
pre 50, 53, 54, 141 zriadená zastávka Ševčenkova na Kossuthovej ul. smerom do mesta
úplné úzatvorenie vyústenia z Kopčianskej a Kolmej ul. do Kossuthovej a zahájenie premávky po predĺženej Kalininovej ul. (G-1) (neskôr Bratská) s nadjazdom nad Kossuthovou ul. a vyústením do Kopčianskej ul. si vyžiadalo zmeny trás:
v smere do Petržalky 50, 54, 55, 56 z Kopčianskej idú na estakádu a po Kalininovej ul. po križovatku Mičurinova – Kalininova – Rokosovského
zrušené zastávky: Kolmá na Kolmej (Sokolovského) pre 50, 54, 55, 56 a Sokolovského pre 50, 54
nové zastávky: Kolmá na estakáde na Kalininovej pre 50, 54, 55, 56, Mičurinova na Kalininovej pre 50, 54, 55, 56
smer centrum: po križovatke s Kalininovou nadjazdom na Kopčiansku
zrušené zastávky: Sokolovského na Mičurinovej ul. pre 50
nové zastávky: Mičurinova na Kalininovej ul. pre 50, 55, 56, Kolmá na estakáde pre 50, 55, 56
v smere jazdy do centra trasa 54 nezmenená (rampa z Kalininovej na Kossuthovu ešte nie je dobudovaná)
4.12.1989
pre uzavretie výjazdu zo Sokolovského a Kolmej ul. do Kossuthovej ul. presmerované 43 a 53 od Rokosovského do trasy Kalininova (nadjazd G - 1. stavba) – Kossuthova, zrušené zastávky Sokolovského na Mičurinovej ul. a Kolmá na Sokolovského ul. smerom do Petržalky; nové zastávky Mičurinova na Kalininovej ul.
117 presmerovaná na priamu trasu estakády A – 5. stavba s trasou … - Rokosovského – Kalininova – Kossuthova – most SNP - …; zrušené zastávky Sokolovského na Mičurinovej ul. a Záporožská na Rusovskej ceste, nová zastávka Mičurinova na Kalininovej ul.
54 presmerovaná na priamu trasu estakády A – 5. stavba s trasou … - Rokosovského – Kalininova – Kossuthova – most SNP - …; zrušené zastávky Sokolovského na Mičurinovej ul. a Záporožská a Černého na Rusovskej ceste, v smere do Petržalky na Kopčianskej zastávky Údernícka, Závod Matador a Kolmá; nové zastávky Mičurinova na Kalininovej ul., Rusovská cesta na Kossuthovej (pre smer jazdy na Lúky)
zlúčenie štyroch zastávok Sokolovského na Mičurinovej ul. pre 40, 45, 55, 56, 118, 130 do jednej dvojice
pre 112 v smere z Petržalky do Devínskej Novej Vsi zrušená premávka cez most ČA so zachádzaním do Šafárikovho nám. na Vajanského nábr.; nová trasa: … - Vorošilovova – Starohájska cesta – komunikácia „E“ - most SNP – nábr. arm. gen. L. Svobodu - …
zmena trasy 116: pôvodná trasa Most SNP – Makarenkova – Rusovská cesta – Kossuthova – cesta I/2 sa mení na trasu Most SNP – Makarenkova – Rusovská cesta – Kopčianska – Kalininova – Kossuthova – cesta I/2; zriadená zastávka Závod Matador na Kopčianskej ul.