Reakcia na: Sommelier #52251:
Ale zato funguje v ekonomickej praxi.Tu nejde o ziadne napodobnovanie komunistickych centralne planovanych patrocnic. Tu ide o to, ze ak chce dopravny podnik (ktorykolvek) dlhodobo STABILNE fungovat, tak rocne musi nakupit N/X vozidiel, kde N je pocet vozidiel v evidencnom stave DP celkom a X je zivotnost 1 vozidla v rokoch. To nie je ziadny luxus, to je jednoducho nutnost, ak je cielom udrzat sucasnu vypravu vozidiel. Tak ako sa planuju opravy, musia sa planovat aj nakupy.
Ked predpokladame casom neohranicenu existenciu DP do buducnosti (DP neocakava likvidaciu v najblizsich rokoch), je LEN vyhodne a ekonomicke dohodnut dodavky vozidiel na niekolko rokov dopredu. Usetria sa tym peniaze (vacsia dodavka znamena mensiu cenu 1 kusu) a usetria sa starosti do buducich rokov.
Takto hospodaria dopravcovia, ktori vedia, kolko penazi ich v buducnosti caka. Na Zapade (aspon na tom Zapade, kde sa staraju o MHD, napriklad vo Svajciarsku) nie je takyto postup nicim neobvyklym. Na Slovensku je to obvykle inak, pretoze tu nikto nevie, co bude zajtra a DP nikfdy nevie, kto mu siahne na dotacie, resp. kolko dotacii dostane o rok. Na Slovensku tymto stylom nakupuje vozy iba Presov, ktory ma svojich 70 milionov od magistratu istych, preto v roku 2004 vyhlasil tender na dodavku 10 kratkych+15klbovych NP autobusov, s tym, ze dodavka bude rovnomerne rozdelena do piatich rokov. Cize minuly rok prisli 3 kratke a 2 dlhe Citybusy a tohto roku to iste v Citelisoch. Teraz v DPMP prave prebieha vyberove konanie na dodavku 25 NP trolejbusov, opat 10 kratkych a 15 dlhych, a opat rozpis na 5 rokov. Lenze to je dane tym, ze potom, co stat prestal dotovat MHD, prevzalo mesto Presov tuto povinnost v plnom rozsahu a namiesto doterajsich 8 M/rok zacalo dotovat DPMP takou sumou, ako predtym mesto+stat - 72 M/rok, takze DPMP ma svoju buducnost do najblizsich rokov istu, a nie neistu.
Sommelier
ked je to teda z tvojho pohladu takto, OK.
Poschodove autobusy, ktore prichadzaju v BA do uvahy su velmi starej koncepcie - Karosa & Ikarus. Je jedno ci koncepcia nizkopodlaznych pochadza o par rokov neskor alebo nie. Jedna sa o to, ze staty (spolocenstva statov), ktore si zakladaju na znalostnej ekonomike (teda aj SR) by mali nielen podporovat vyskum a vyvoj priamo - jeho financovanim, ale aj kupovanim a vyuzivanim NOVYCH poznatkov. Kupit deviatkovu radu karos, co je sedmickova s novym xichtom a zadkom (motorom - ten LIAZ je asi dobry, ale asi vela zere) odporuje zakladnej strategii znalostnej akonomike a podoba sa na zmyslanie Indie, kde teraz z liniek vyrazaju do ulic fungl nove felicie.
Kupit nove karosy je to same ako rekonstruovat tie stare. Je to ten isty srot, co myslim tvrdia aj v BB, ZA a ostatnych mestach. Karosa bola dialkovy voz a nie mestske vozidlo, ktore znesie zataz brzda/plyn.
Investicia do novych modernych nizkopodlaznych vozidiel sa vrati v podobe
najma setrenia prepravneho casu
zvysenia kreditu v ociach turistov, ktori maju s kolieckovymi kuframi trochu problem
vacsej integracie ludi so zdravotnym postihnutim do spolocnosti
podporou najnovsich technologii
priamou investiciou do vyrobnej sfery ekonomiky
...
By the way, co ak Mercedes, Neoplan, Renault alebo ktokolvek otvori alebo rozsiri servisne centrum po nakupe o 60 pracovnych miest ? Aj taketo veci sa daju dohodnut, nie ?