Ako čítam túto diskusiu o tom, či MHD má alebo nemá byť založená na trhovom princípe, tak ma napadla otázka: Prečo má Luxembursko verejnú dopravu, keď tá nič nezarába? Verejná doprava v Luxembursku je zadarmo - pre všetkých, teda nielen pre občanov a rezidentov ale aj pre turistov a iných návštevníkov. Na to na Slovensku nemáme, takže máme kompromis - cestujúci sa podieľajú na cene za dotovanú MHD.
Všimol som si už pred desaťročiami, že vo Viedni boli ceny cestovných lístkov nízke, hlavne celodenných, trojdňových, týždenných atď. Rakúšanom ide o životné prostredie - komplexne, t.j. nielen o ekológiu ale aj o príjemný pocit z pohybu po meste, vytvárajú mesto, kde ľudia radi žijú.
Doprava zdarma ale môže byť aj trhovo orientovaná. Vo švajčiarskej Ženeve dostanú všetci, ktorí sa tam ubytujú v hoteli, bezplatný cestovný lístok na celú dobu pobytu a pri ceste z letiska získajú pri výstupe z "airside" z automatu bezplatný 90 minútový lístok na cestu do toho hotela. Tie hotelové lístky sú motiváciou, aby sa návštevníci ubytovali v ženevskom kantóne a nie po okolí, ale aj o to, aby prípadne nechali auto, ak ním pricestujú, zaparkované v blízkosti hotela a používali MHD.
Všimol som si už pred desaťročiami, že vo Viedni boli ceny cestovných lístkov nízke, hlavne celodenných, trojdňových, týždenných atď. Rakúšanom ide o životné prostredie - komplexne, t.j. nielen o ekológiu ale aj o príjemný pocit z pohybu po meste, vytvárajú mesto, kde ľudia radi žijú.
Doprava zdarma ale môže byť aj trhovo orientovaná. Vo švajčiarskej Ženeve dostanú všetci, ktorí sa tam ubytujú v hoteli, bezplatný cestovný lístok na celú dobu pobytu a pri ceste z letiska získajú pri výstupe z "airside" z automatu bezplatný 90 minútový lístok na cestu do toho hotela. Tie hotelové lístky sú motiváciou, aby sa návštevníci ubytovali v ženevskom kantóne a nie po okolí, ale aj o to, aby prípadne nechali auto, ak ním pricestujú, zaparkované v blízkosti hotela a používali MHD.
Color