Tu by som len vypichol, ze pocas covidu mal DPB (aj ini linkovi dopravcovia)plny stav, alebo aspon blizko k nemu, a na personalnom stali sory blagussakov, saturakov a neviem este koho. Mal unikatnu sancu si tych ludi udrzat, presvedcit niektorich ze mozno tych par stoviek na vyplate menej stoji za to vidiet rodinu kazdy den a spat kazdu noc vo vlastnej posteli. Preco to dopadlo tak, ako obvykle?
Ja dávam mínusky za to keď tu niekto spamuje fórum príspevkami o sebe, lebo nevie zniesť nejakú irelevantnú mínusku na internetoch. Toto je fórum o doprave, nie tvojom egu.
Ako súvisi s post-covidovou dobou? Akože vymrelo nejaké signifikantné množstvo vodičov, či čo?
Súvisi so stavom trhu práce po pandémii, teda tým že vodiči si našli lepšie joby. Čo je presne to o čom sa tu bavíme - podmienky ktoré ponúka väčšina dopravcov v MHD nie sú konkurencieschopné a teda ľudia si volia inú kariéru. Či už za volantom, alebo mimo neho.
Pre začiatok rozlišujme, či ide o externého alebo interného dopravcu. Interný dopravca je taký, ktorého vlastníkom jej verejný obstarávateľ, pričom majetková účasť je minimálne taká, aby mohol tohto dopravcu ovládať minimálne takým spôsobom, ako svoje organizačné útvary.
Ďalej rozlišujme typ dopravy, či je prevádzkovaný na základe obchodnej stratégie daného dopravcu - teda prevádzkovanie dopravy napĺňa jeho obchodné záujmy - tzv. komerčná doprava, alebo doprava na komerčnej báze, alebo či ide o zabezpečenie práv občanov v zmysel dopravnej obslužnosti - dopravu objednáva objednávateľ - ide o dopravu vo verejnom záujme.
A potom sa bavme o type zmluvy, či ide o zákazku alebo koncesiu, teda, či je nákladové riziko na strane dopravcu, alebo je nákladové riziko na strane objednávateľa.
Takže nie je to len buď/alebo ale je to až trojrozmerná matica.
Prevádzkovať MHD síce súkromníci môžu, ale tiež potrebujú dotácie. MHD sa so ziskom robiť nedá. Praha má Ropid, Brno IDS JMK, niekto to musí riadiť a dotovať. Mám skúsenosti z Manchestru, kde to za Thatcherovej deregulovali a nechali na súkromníkoch. Dopadlo to katastrofálne. Ale bolo by to na hodinovú prednášku.
Ja keď urobím chybu a niekto ma opraví, ešte mu poďakujem. Mínusky za opravu dávajú len zakomplexovaní jedinci, ktorí neznesú predstavu, že sa pomýlili. Mýliť sa je ľudské, to sa stáva každému, ale hlúposť je zotrvávať v omyle...
Tam je cely problem v tom, ze Arriva je monopol. Mohla zdvihnut kotvy a cely kraj by okamzite padol. Ale ak by si mal 4 (alebo viac) roznych poskytovatelov dopravy, tak by si im lahko skocil po krku a v pripade potreby odobral licenciu a docasne nahradil linky ostatnymi firmami, kym najdes nahradu.
Chalani, mám pocit, že v debate opomínate, že nedostatok profesionálnych vodičov je do veľkej miery celoeurópskym problémom, ktorý súvisí s post-covidovou dobou.
Ak by si lepšie a pozornejšie sledoval, čo sem píšem, tak by si si všimol, že píšem to isté, čo ty v tom tvojom druhom odstavci. Nedostatok šoférov spôsobuje aj absurdný rozpis práce, nielen nízke mzdy. Tie sú na prvý pohľad OK, pokiaľ človek nevie, čo musí dotyčný odjazdiť a v akých podmienkach.
Čo sa týka zásoby vodičov, tak taká neexistuje a preto ani zvýšenie platu nespôsobí zlepšenie situácie v DPB v horizonte mesiacov, naopak, situácia sa tam bude zhoršovať. Je to preto, lebo väčšie organizácie aj zmena ľudského správania v niektorých oblastiach majú veľkú zotrvačnosť. Nepíšem, že DPB nemá nič robiť, naopak, musí okamžite robiť všetko možné, aby udržalo existujúcich vodičov a pritiahlo nových. Ale nakoľko si neuvedomili, do čoho sa rútia na jar, tak zjavne nechápu, čo majú spraviť teraz.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike