VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City #4763 EURO 6 (3. séria)
SOR NB 18 City #4763 EURO 6 (3. séria)
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST
SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE
SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, ktorá pokračovala až do začiatku roka 2022.

Dopravný podnik mesta Košice zakúpil v rámci obnovy vozidlového parku mestské kĺbové autobusy SOR NB 18 City v troch sériách v rokoch 2013 až 2021. Posledné vyrobené autobusy tohto typu smerovali do Košíc.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 4701 – 4756 2013 2014 od 2024 56
2. SOR NB 18 City 4757 – 4765 2018 2018 9
3. SOR NB 18 City 4766 – 4786 2021 2022 21
Spolu 2013 – 2021   86

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3035 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 43 + 4 sklápacie sedadlá + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 99 (+ 1 invalidný vozík)
105
Celkový počet miest 142 + 1 invalidný vozík
148
Pohotovostná hmotnosť 16680 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3681B (Euro 5 EEV)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1750 rpm
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C
automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, tuhá, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132/80°, prevod 6,29, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
stredné: 275/70 R22,5
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a dvoma strešnými výklopnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných klimatizačných jednotiek Webasto Diavia Santana. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Prvé autobusy boli zaradené do niektorých celodenných služieb na linky 15 a 19 namiesto autobusov Irisbus Citelis 18M. Na delených službách úplne nahradili autobusy Karosa B 941E. Ďalšie autobusy nahradili na celodenných aj delených službách kĺbové autobusy Citelis, nahradili 15-metrové autobusy na linke 17, boli taktiež pridelené namiesto vyradených trolejbusov na linky 71 a 72. Objavujú sa už prakticky na všetkých “kĺbových” linkách, a po zaradení vozidiel #4757 - #4765 aj na linkách 12 a 27.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo #4701 po požiari motora v auguste 2019. Autobus už po požiari nebol opravený. Po nehode s vlakom dojazdil v júni 2021 aj autobus #4719.

Katalóg vozidiel

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
preco 4708 nesvieti na zlto ked je odstavena po nehode (naburani)
Som si všimol že v týchto autobusoch sa odstráňujú sedadla na mieste kočíkov a invalidných. Má to slúžiť na väčšiu kapacitu mamičiek s kočiarom?
Reakcia na: dpmk04022 #1:
Autobusy ktoré sú odstavené svietia na červeno. Na žlto svietia tie ktoré nie sú vyradené.
Reakcia na: Misho #3:
Ďakujeme za názor a posielame kľúčenku.
Kedy sa ocakava prichod poslednych SORiek ?
Reakcia na: Petto #5:
Prelom januára a februára podľa posledného vyjadrenia pána primátora.
#4745 ako "Linka Valentínka"
Reakcia na: Petto #5:
Koncom marca už by ich malo byť komplet 21 z poslednej dodávky.
Pozdravujem všetkých fanúšikov MHD a aj autobusov SOR. Už máme veľkonočné obdobie (16.4.) už vidíme autobusy s poslednej dodávky autobusov. Predvčerom som videl už napríklad 4780,4774,4781. Tak ja verím, že po Veľkej noci bude v premávke všetkých 21 kusov z tej využitej opcie. Žiaľ zostane nám iž len 84 kusov autobusov tohto tipu, pretože neverím že 4701 sa zaradí do premávky a 4719 ide určite do šrotu
Reakcia na: Vlado84 #10:
4702 alebo 4701?
Reakcia na: jayimhd #11:
4701 - práve som si to opravil
Reakcia na: káté8D5 #2:
ano aj aq hlavne kc´voli tomu ze tie sedadlá tam ozaj zavadzali,bol problem vytočit aj inv, vozik k dverám. Nehovoriac o tom ze prisla pani, sadla si a kufor či tasku si uz polozila na zlte vyhradene miesto a zavadzala tam.. tomu je konecne koniec.
Ahojte prečo dnes nesla 12 ráno o 7:08 ? Vraj nehoda vraveli ľudia. Čo sa stalo?
Neviem kto tu spravuje údaje o reklamách na na vozidlách, ale je divné že niektoré nie sú aktualizované. Napríklad 4738 má reklamu na budiš i na fotke je tam vývesena. Ale v popise o tom nieje zmienka. A nieto jediný prípad.
Reakcia na: MHD811Luky #15:
Lebo tie veci už nemá kto spravovať.
#4747 som už 20. aj 21.1.2025 videl v premávke. Trebalo by ju späť označiť ako neodstavéne vozidlo.
#4731 už som ju videl jazdiť bez reklamy na panadol.
Ako dlho trvá rozhodnutie či autobus oprávy po požiary alebo pôjde na odpis?
Reakcia na: MHD811Luky #19:
Ak myslíš #4710, tak hovorkyňa DPMK uviedla, že škoda na autobuse je zaevidovaná ako totálna, to znamená, že autobus už nebude opravený.
Reakcia na: PeterMHDFotos #20:
Myslel som na #4728 tá je už dlhšie odstavená po požiary. A ak vieš niečo o #4706 tak tiež môžeš napísať.
Tak dalsie sorky sú vyradené: 4706, 4710, 4713, 4728 a 4735.
Ahojte môžem sa spýtať už 4735 a 4713 nebude jazdiť a preco boli odstavené a vyradene myslim tie 4713 a 4735 ďakujem
Reakcia na: LUKYmhd #23:
Ono by bolo asi celkom zaujímavé spracovať taký ucelený chronologický článok na tému Požiare v košickej MHD za posledných 20 rokov, k akému číslu by sme sa dopracovali... to by možno bolo aj na diplomovku...
Reakcia na: LUKYmhd #23:
Okrem 4728 všetky spomenuté idú do šrotu.
Reakcia na: Iv #26:
A s 4728 bude čo? na nahradne diely?
Reakcia na: Iv #26:
#5702 sa čo prihodilo, že ide do šrotu?
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #28:
To neviem, asi motor, je to už takmer 6 rokov, čo jazdil naposledy (tu na imhd posledná zmienka 15.9.2019).
Reakcia na: LUKYmhd #27:
Vybrakovali ho a už ani nie je v garáži.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #28:
Keď som ho mal naposledy tak mal veľmi "zdravý" zvuk motora, pravdepodobne dožil na to.