VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel. 56 vozidiel tohto typu bolo do Košíc dodaných v rokoch 2013 a 2014. Prvé štyri autobusy vyšli na linky MHD 8. januára 2014.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 4701 – 4719 2013 2014 19
2. SOR NB 18 City 4720 – 4756 2013 2014 37
3. SOR NB 18 City 4757 – 4765 2018 2018 9
Spolu 2013 – 2018   65

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3035 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 43 + 4 sklápacie sedadlá + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 99 (+ 1 invalidný vozík)
105
Celkový počet miest 142 + 1 invalidný vozík
148
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3681B (Euro 5 EEV)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1750 rpm
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C
automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, tuhá, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132/80°, prevod 6,29, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
stredné: 275/70 R22,5
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a dvoma strešnými výklopnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných klimatizačných jednotiek Webasto Diavia Santana. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Prvé autobusy boli zaradené do niektorých celodenných služieb na linky 15 a 19 namiesto autobusov Irisbus Citelis 18M. Na delených službách úplne nahradili autobusy Karosa B 941E. Ďalšie autobusy nahradili na celodenných aj delených službách kĺbové autobusy Citelis, nahradili 15-metrové autobusy na linke 17, boli taktiež pridelené namiesto vyradených trolejbusov na linky 71 a 72. Objavujú sa už prakticky na všetkých “kĺbových” linkách, a po zaradení vozidiel #4757 - #4765 aj na linkách 12 a 27.

Katalóg vozidiel

4701 4702 4703 4704 4705 4706 4707 4708 4709 4710 4711 4712 4713 4714 4715 4716 4717 4718 4719

4720 4721 4722 4723 4724 4725 4726 4727 4728 4729 4730 4731 4732 4733 4734 4735 4736 4737 4738 4739 4740 4741 4742 4743 4744 4745 4746 4747 4748 4749 4750 4751 4752 4753 4754 4755 4756

4757 4758 4759 4760 4761 4762 4763 4764 4765

Počet nevyradených vozidiel: 65 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

4765nevyradené vozidlo
4701odstavené vozidlo

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Som si všimol že v týchto autobusoch sa odstráňujú sedadla na mieste kočíkov a invalidných. Má to slúžiť na väčšiu kapacitu mamičiek s kočiarom?
preco 4708 nesvieti na zlto ked je odstavena po nehode (naburani)