VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City #4763 EURO 6 (3. séria)
SOR NB 18 City #4763 EURO 6 (3. séria)
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST
SOR NB 18 City #4753 s displejmi EM-TEST
SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE
SOR NB 18 City #4711 s displejmi BUSE

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, ktorá pokračovala až do začiatku roka 2022.

Dopravný podnik mesta Košice zakúpil v rámci obnovy vozidlového parku mestské kĺbové autobusy SOR NB 18 City v troch sériách v rokoch 2013 až 2021. Posledné vyrobené autobusy tohto typu smerovali do Košíc.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 4701 – 4756 2013 2014 od 2024 56
2. SOR NB 18 City 4757 – 4765 2018 2018 9
3. SOR NB 18 City 4766 – 4786 2021 2022 21
Spolu 2013 – 2021   86

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3035 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 43 + 4 sklápacie sedadlá + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 99 (+ 1 invalidný vozík)
105
Celkový počet miest 142 + 1 invalidný vozík
148
Pohotovostná hmotnosť 16680 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3681B (Euro 5 EEV)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1750 rpm
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C
automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, tuhá, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132/80°, prevod 6,29, portálová, hnacia
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
stredné: 275/70 R22,5
zadné: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a dvoma strešnými výklopnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných klimatizačných jednotiek Webasto Diavia Santana. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Prvé autobusy boli zaradené do niektorých celodenných služieb na linky 15 a 19 namiesto autobusov Irisbus Citelis 18M. Na delených službách úplne nahradili autobusy Karosa B 941E. Ďalšie autobusy nahradili na celodenných aj delených službách kĺbové autobusy Citelis, nahradili 15-metrové autobusy na linke 17, boli taktiež pridelené namiesto vyradených trolejbusov na linky 71 a 72. Objavujú sa už prakticky na všetkých “kĺbových” linkách, a po zaradení vozidiel #4757 - #4765 aj na linkách 12 a 27.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo #4701 po požiari motora v auguste 2019. Autobus už po požiari nebol opravený. Po nehode s vlakom dojazdil v júni 2021 aj autobus #4719.

Katalóg vozidiel

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #28:
Keď som ho mal naposledy tak mal veľmi "zdravý" zvuk motora, pravdepodobne dožil na to.
Reakcia na: LUKYmhd #27:
Vybrakovali ho a už ani nie je v garáži.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #28:
To neviem, asi motor, je to už takmer 6 rokov, čo jazdil naposledy (tu na imhd posledná zmienka 15.9.2019).
Reakcia na: Iv #26:
#5702 sa čo prihodilo, že ide do šrotu?
Reakcia na: Iv #26:
A s 4728 bude čo? na nahradne diely?
Reakcia na: LUKYmhd #23:
Okrem 4728 všetky spomenuté idú do šrotu.
Reakcia na: LUKYmhd #23:
Ono by bolo asi celkom zaujímavé spracovať taký ucelený chronologický článok na tému Požiare v košickej MHD za posledných 20 rokov, k akému číslu by sme sa dopracovali... to by možno bolo aj na diplomovku...
Ahojte môžem sa spýtať už 4735 a 4713 nebude jazdiť a preco boli odstavené a vyradene myslim tie 4713 a 4735 ďakujem
Tak dalsie sorky sú vyradené: 4706, 4710, 4713, 4728 a 4735.
Reakcia na: PeterMHDFotos #20:
Myslel som na #4728 tá je už dlhšie odstavená po požiary. A ak vieš niečo o #4706 tak tiež môžeš napísať.
Reakcia na: MHD811Luky #19:
Ak myslíš #4710, tak hovorkyňa DPMK uviedla, že škoda na autobuse je zaevidovaná ako totálna, to znamená, že autobus už nebude opravený.
Ako dlho trvá rozhodnutie či autobus oprávy po požiary alebo pôjde na odpis?
#4731 už som ju videl jazdiť bez reklamy na panadol.
#4747 som už 20. aj 21.1.2025 videl v premávke. Trebalo by ju späť označiť ako neodstavéne vozidlo.
Reakcia na: MHD811Luky #15:
Lebo tie veci už nemá kto spravovať.
Neviem kto tu spravuje údaje o reklamách na na vozidlách, ale je divné že niektoré nie sú aktualizované. Napríklad 4738 má reklamu na budiš i na fotke je tam vývesena. Ale v popise o tom nieje zmienka. A nieto jediný prípad.
Ahojte prečo dnes nesla 12 ráno o 7:08 ? Vraj nehoda vraveli ľudia. Čo sa stalo?
Reakcia na: káté8D5 #2:
ano aj aq hlavne kc´voli tomu ze tie sedadlá tam ozaj zavadzali,bol problem vytočit aj inv, vozik k dverám. Nehovoriac o tom ze prisla pani, sadla si a kufor či tasku si uz polozila na zlte vyhradene miesto a zavadzala tam.. tomu je konecne koniec.
Reakcia na: jayimhd #11:
4701 - práve som si to opravil