VozidláAutobusy › Karosa ŠM 11

Karosa ŠM 11 1608 #120 z prvej série
Karosa ŠM 11 1620 #106 z roku 1971
Karosa ŠM 11 1630 #5103 z roku 1980

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Nakoľko v tejto dobe prebiehal masový rozvoj Košíc, ktorý súvisel s výstavbou sídlisk, dvere pre neekologickú autobusovú dopravu boli dokorán otvorené. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11 (Škoda Mestský 11-metrový). Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo 26669 autobusov radu Š 11. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 11 1608 122, 120 1968 1968 1974 – 1975 2
2. Karosa ŠM 11 1608 KE 53-34 – KE 53-35, 156, KE 53-67 – KE 53-74 1969 1969 (?) – 1978 11
3. Karosa ŠM 11 1608 132, KE 55-03, 164, KE 55-05 – KE 55-09, KE 55-54 1969 1969 – 1979 (?) – 1979 9
4. Karosa ŠM 11 1620 KE 59-97 1970 1970 1978 1
5. Karosa ŠM 11 1620 KE 67-65, 106, KE 67-67 – KE 67-76, 176 – 179, KE 67-81 – KE 67-83, KE 67-86 1971 1971 (?) – 1979 20
6. Karosa ŠM 11 1630 KE 73-45, 49, KE 73-47, 36, KE 73-49 – KE 73-54, 71, 49 1972 1972 (?) 12
7. Karosa ŠM 11 1630 KE 77-82, KE 78-34, KE 78-68, KE 78-88 1973 1973 1979 – 1982 4
8. Karosa ŠM 11 1630 14, KE 82-06, 24, KE 82-08 – KE 82-13 1974 1974 (?) – 1982 9
9. Karosa ŠM 11 1630 KE 90-51 – KE 90-56, 103, KE 90-58 1975 1975 1981 – 1983 8
10. Karosa ŠM 11 1630 KE 96-35, 23, 27, KE 96-38 – KE 96-39 1976 1976 1982 – 1984 5
11. Karosa ŠM 11 1630 KE 96-77 – KE 96-81 1976 1976 1982 – 1985 5
12. Karosa ŠM 11 1630 KE 97-41, KE 97-43 – KE 97-44, KE 97-47 – KE 97-48, KE 97-63 – KE 97-65, KE 97-67, 188 1976 1976 1982 – 1985 10
13. Karosa ŠM 11 5020 – 5022 (?) 3
14. Karosa ŠM 11 1630 5023 – 5032, 192, 5034 – 5040 1977 1977 1983 – 1988 18
15. Karosa ŠM 11 1630 5041 – 5043, 30, 5045 – 5050, 4, 5052 – 5056 1978 1978 1983 – 1987 16
16. Karosa ŠM 11 1630 5057 – 5079 1979 1979 1985 – 1989 23
17. Karosa ŠM 11 1630 5080 – 5086, 59, 5088 – 5104 1980 1980 1985 – 1991 25
18. Karosa ŠM 11 1630 5105 – 5116, 76, 5118 – 5123 1980 1981 1987 – 1990 19
19. Karosa ŠM 11 1630 5124 – 5130 1981 1981 1987 – 1989 7
Spolu 1968 – 1981   207

Technické parametre

Dĺžka 10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11170 mm (ŠM 11 1630)
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy 880/885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie 59 (ŠM 11 1608)
67 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest 90 + 1 (ŠM 11 1608)
96 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg (ŠM 11 1608)
8720 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celková hmotnosť 15550 kg (ŠM 11 1630)
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora 132,4 kW / 2150 rpm (ML 630)
148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm (ML 634)
Objem motora 11150 cm3 (ML 630)
11940 cm3 (ML 634)
Krútiaci moment motora 778 Nm / 1300 rpm (ML 634)
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: Liaz, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10 x 20"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Výrobné série s medzi sebou líšili nielen motorom, rozmermi a obsaditeľnosťou, ale aj vzhľadom. Typ 1608 sa vyznačoval vlnitými plechmi na bočniciach, transparentom nad prednými dvermi a mriežkou v spodnej časti prednej masky. Pri type 1620 boli vlnité plechy nahradené rovnými a červený pás na bočniciach autobusu posunutý vyššie.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
4 5051 
30 5044 
49 66 
59 5087 
76 5117 
192 5033 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.