zda sa ze v MET planuju v meste pokracovat , pripravuje sa modrnizacia zvysku trati ako MET3, no chyba trat do US steel a nie je ani zmienka o trate na sidl Tahanovce,ale naopak prekvapujuca je planovana rekonstrukcia celej juznej triedy vramci MET3: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20913608/poslanci-sa-pred-volbami-stretavaju-naposledy-eei-uz-asi-nedoriesia.html
veteran
--
Žiaľ, v tom našom značkovo-semaforovom pralese máme priechody riadené či už klasickým semaforom (červená/zelená), alebo blikajúcim žltým svetlom.
Ale ani to nemusí byť nutnosť použitia priechodu a už vôbec nie takto koncipovaného. Na západe existuje milión príkladov, ako sa to dá robiť lepšie a blbuvzdornejšie, ale nie. Chlapci našli v norme, že na asfalt môžu nakydať kopec červenej farby, tak prečo nie. Ale skutočne netuším, v ktorom predpise našli, že na dlažbu pred vstupom do priechodu sa dáva text "TRAM". Verejný priestor nie je škrabáčik tretiaka na výtvarnej výchove.
Slovensko je už tak preznačkované, že to celé speje presne opačným smerom, než bolo pôvodným zámerom (policajti totiž razia heslo: čím viac značiek, tým väčšia bezpečnosť - projektant príde s projektom styčnej križovatky s 10 značkami a po schvaľovacom procese odíde s tridsiatimi). Rovnaký problém mali koncom 80. rokov v Nemecku a vysporiadali sa s ním tak, že sa porušil kopec značiek a ich systém značenia je dnes jeden z najdokonalejších.
Pár príkladov z Moldavskej:
1. Výstražná značka kruhový objazd. Odmyslím si, že použité značky nezodpovedajú dizajnovo norme. Prosím, akú logiku má umiestniť takúto značku pár metrov pred príkazovú značku a 100 metrov za obrovskú návestnú tabuľu? Kto si nevšimne štvormetrovú návesť pred KO, tak si sotva všimne túto výstražnú značku, za chrbtom ktorej je tesne ešte daj prednosť v jazde a príkazová značka. Výstražné značky z logiky veci upozorňujú na neočakávané a nebezpečné veci. Takouto analógiou tam mal autorizovaný dopravný inžinier umiestniť aj výstražnú značku pred svetelnou signalizáciou. Ľudia jazdia predsa po pamäti a semaforový prales tam pribudol len nedávno ? Inak, schuti som sa včera zasmial nad výstražnou značkou dvojitá zákruta, prvá vľavo v stúpaní medzi zastávkami Zimný štadión a Idanská. Brutálny kaňar tam je, pri MPR 50 km/h tam skutočne treba dávať sakra pozor, aby sme nevyleteli do šancu ? Naozaj na metál.
2. Ďalším fetišom slovenských projektantov a KDI je označovanie bežných vecí/javov/predpisov zbytočnými ZDZ. Žiarivým príkladom je hlavná cesta v kruháči. Totálne zbytočná značka, prednosť v kruháči je daná predpisom a v nijakom prípade to nejde urobiť opačne. Analogicky by sme mali pred každou križovatkou nacápať zákazy státia a za nich pre istotu v obciach všade povinne 50ky. Veď pre istotu, keby niekto zabudol.
3. Slovenskí projektanti často netušia rozdiely medzi šípkami na značkách informačných smerových. Že rovná (nelomená/nezahnutá) šípka do strany značí odbočenie pred tabuľou a teda takáto tabuľa sa určite nedáva ako portálová predzvesť pred odbočením, ale za úroveň rozdelenia ciest. A už vôbec netušia, že norma pozná po novom aj kadejaké "krivoľaké" šípky určené práve pre kruháče. Ale 50 rokov sme tu poznali len šípku vpravo, vľavo a rovno, tak prečo to teraz kresliť inak.
4. Všeobecnou sprostosťou a obľúbeným fetišom všetkých "decision-makerov", ktorí boli najďalej na štrúdli a vínku na dopraváckej konferencii v Horných Orešanoch, je značka prikázaný smer obchádzania vpravo a vľavo. Záujemcovia nech si skúsia vyhľadať, koľko krajín túto značku v minulých rokoch zrušilo. U nás to straší ďalej a ešte zrejme dlho bude. Lebo to tu furt tak bolo. A pritom ide o ukážkový logický nezmysel. Ako inak sa dá obísť ostrovček, ktorý rozdeľuje dve cesty, než vpravo alebo vľavo za predpokladu, že nie je prikázané obchádzanie len z jednej strany. To treba príkazovou značkou prikazovať samozrejmú vec, ktorá vodičovi s vodičákom jednoducho dôjde len z toho, že sa díva pred seba?
5. Posledným fetišom, doslova najnovšou módou, je "rozsýpanie" rôznych písmenok po asfalte. Zrazu je Moldavská plná SNV, PO, KE, RV. U nás to už fakt prerástlo do fetišu a začína sa to preháňať. Ja by som skutočne rád vysadil autorizovaných inžinierov niekde v Poľsku na kruháč, kde by na zemi mali SB, SY, SG, SH. Určite každý vie, že ide o Bielsko-Biała, Bytom, Gliwice a Chorzów. Tu na Moldavskej vlastne písmenká na ceste prevzali funkciu portálovej značky, veď ZDZ sú označené výlučne výjazdy z kruháča a aj to dosť nevhodným spôsobom. Akurát, že na cestu sa vojde všehovšudy SNV a na portálovú ZDZ pri použití kondenzovanej verzie fontu aj celý názov "Spišská Nová Ves". A tu sa dostávame k najväčšiemu absurdu celého riešenia DZ na Moldavskej. Na kruháč ako križovatku upozorníme trikrát, priechody vyfarbičkujeme na červeno, všade a všetko prísne zregulujeme semaforovým pralesom, ale ktorý pruh vedie kam, to poriadne neoznačíme.