Skutočná maximálna hodinová priepustnosť CSS križovatky Palackého - Jantárová je 5200 vozidiel - a to je bez pravých odbočiek na blikač z Jantárovej a PFB, a bez prevej odbočky od NO, kde odbočuje minimum vozidiel. Denne prejde touto križovatkou vyše 50 tisíc vozidiel, najzaťaženejšie je rameno Palackého.
Tak ako každá stavba v SR pod gestorstvom NDS-ky, aj táto v PB bola značne predražená - na papieri určite. Aj ja viem, čo všetko sa za tú sumu dá v oblasti riadenia dopravy urobiť. Za tie peniaze by celé Košice /cca 60 riadených uzlov/ šlapali ako švajčiarske hodinky a ešte by spústa EUR ostala....
K nastaveniu križovatky pri plavárni - najpodstatnejšia je tá skutočnosť, že sa jedná o dvojkrižovatku a električková doprava na jednej z nich pretína hlavný dopravný smer. Signalizácia musí byť nastavená tak, aby električky v medzikrižovatkových úsekoch neostávali, ale prešli celú dvojkrižovatku. Pre vjazd do dvojkrižovatky majú električky 10 s signál voľno, celá električková fáza má dĺžku 27 s. K tomu sú potrebné pripočítať medzičasy - napr. medzi koncom signálu voľno pre odbočujúcu električku od stanice k NO a začiatkom zelenej dopravnej od Štefánikovej je 9 sekúnd. Ešte je tu výjazd z Rooseveltovej - zelená trvá 9 s, a momentálne nevyužívaná ľavá odbočka do Rooseveltovej - tá však svieti v rovnakej fáze ako odbočka z pruhu MHD, takže či je uzavretá, či nie, tak to nemá vplyv na priepustnosť križovatky. Takto ostáva pre výjazd z koryta od Štefánikovej zelená dnes v dĺžke 27 sekúnd - bolo by potrebné aj o pár sekúnd viac, ale toto je maximum. Ak by sa mali pridať pre tento smer len 2 sekundy, o to by sa musela skrátiť zelená pre to odbočovanie autobusov,alebo signál voľno pre električky - dnešných 10 s umožňuje prejsť dvom súpravám, pri skrátení už by boli problémy. Naopak každé predĺženie tých 9 s zelenej pre ľavé odbočenie autobusov by znamenalo skracovať tak isto alebo električky, alebo hlavný smer od koryta. No a teraz čo ďalej - ubrať električkám - budú mať problémy oni. Ubrať výjazdu z Rooseveltovej ? Dnešných 9 s je na hranici únosnosti. Skrátiť zelenú od Štefánikovej ? Začnú sa predlžovať kolóny od Jakabovho paláca, a pod ním nastanú problémy. Nehľadiac na skutočnosť, že autobusy jazdia aj z Rooseveltovej, aj od koryta.
Križovatka niekedy išla v dynamike, aj s preferenciou električiek, musela byť vypnutá, lebo v čase dopravnej špičky stála v križovatke IAD a jazdili cez ňu iba električky. Fungovali tu aj vzdialené detektory MHD pre trolejbusy, tie už dávno nemajú funkčné vysielače preferencie. Zapnúť preferenciu ED je možné len po oprave vzdialených detektorových slučiek v smere od stanice, ktoré sú zničené. Križovatka sa bude čiastočne upravovať, ak sa bude realizovať mestský okruh. Bude sa riešiť Y-ka pod Jakabovým palácom, kde vzniká množstvo kolíznych situácií. So zjednosmernením poklesne aj počet IAD od koryta a predĺži sa tých 9 s zelenej pre odbočujúce autobusy ku Glórii. V týchto dňoch sa pripravuje spustenie koordinácie pre prejazd v smere od NO pre ľavé odbočenie do PFB s pokračovaním do Štefánikovej.
omyl, mám u seba vyčítané záťaže zo slučiek a tie hovoria, že v špičkovej hodine v smere ZA -> BA jazdilo 1200, v smere BA->ZA 1300, od PU ich do križovatky vchádzalo 900 a od Rajca (RJ kedysi) 700... čiže celkový počet vozidiel prechádzajúcich touto križovatkou bol úplne iný a priestorové usporiadanie je tiež úplne iné, KE križovatka na to aj parametre má, v PB nie...
Koľko situácií som videl, si už presne nespomínam - no bolo ich viac (nie jedna, nie dve). Od dnes si ich budem asi zapisovať. Kopec krát sa stáva, že druhý autobus v poradí (kĺbový) prechádza na oranžovú. Aby v pohode prešli dva klbáky, musia na to proste "šliapnuť". Nedalo sa tam nastaviť napr. 12 sekúnd? Vopred vyhlasujem, že do ničoho nevŕtam, len sa pýtam.
A ešte poznámka: v PB prejde po rekonštrukcii CSS-ky touto križovatkou ako sa píše až 1200 vozidiel za hodinu, križovatkou Palackého - Jantárová - Protifašistických bojovníkov ich prejde v súčasnosti cca 4 tisíc vozidiel za hodinu. Dynamické riadenie križovatky je jednoznačne výhodné pre izolované križovatky. Pri koordinovaných ťahoch sa preferuje pevný cyklus riadenia s prepínaním programov s variabilnou dĺžkou hlavnej fázy. Najmä v Košiciach, kde je v čase dopravných špičiek zaťažený prakticky každý smer na sto percent. Pri dobre nastavenej koordinácii mám záruku, že ten istý počet vozidiel, ktorý prejde predchádzajúcou križovatkou na zelenú, mi prejde plynulou rýchlosťou aj nasledujúcu. Ak pustím na koordinovanom ťahu jednu križovatku do dynamiky a druhú ponechám v pevnom cykle, resp. opačne, na dynamicky riadenej križovatke môžu vozidlá v hlasvnom smere dostať zelenú o pár sekúnd až desiatok sekúnd skôr, nakoľko to čo sa ušetrí na vedľajších smeroch sa pridá do hlavnej fázy - tá začne skôr - a na ďalšej križovatke bude celá kolóna brzdiť, nakoľko tam dostane zelenú v presne zadefinovanej sekunde cyklu. Vzniknú tak nebezpečné situácie, nakoľko prvé vozidlá ešte pár metrov pred stopčiarou budú očakávať že už dostanú zelenú - ale nedostanú, dôjde k prudkému brzdeniu, kolíziám, a následne pri rozsvietení zelenej sa budú prvé vozidlá rozbiehať z nuly - tým sa mi zníži aj priepustnosť tohto smeru, nakoľko prejde na zelenú menej vozidiel, ako pri plynulom prejazde keď sú križovatky v koordinácii. Ešte pred týmto systémom riadenia by sa malo pristúpiť k zriadeniu preferencie ED na Južnej triede a v uzle Mojmírová.
Toto je teória, a súčasne dlhodobo vyskúšaná a overená v reále. Takto je napríklad riadené celé centrum Bratislavy, dynamika sa postupne zavádza v okrajových častiach mesta. ale dôležité vstupné radiály do mesta - Trnavská, račianska, Vajnorská apod. sú riadené v líniovej koordinácii, plánuje sa doplnenie preferencie električkovej dopravy, tá však jazdí v trase radiál. Záverom - križovatky okolo Auparku sa pripravili na semidynamické riadenie, ale koordinované sú križovatky aj mimo rozsahu stavby, ostatné má pod palcom mesto, a to zatiaľ nemá finančné ani technické možnosti na to, aby sa v súčasnosti riešila dynamika či na Moyzesovej, či pri Športovej hale, alebo na Kuzmányho. Pripravujú sa podmienky na to, aby to budúci rok bolo postupne zrealizované, rozhodujúce je to, či sa na jar bude realizovať mestský jednosmerný okruh, alebo sa dobudujú komunikácie v smere V-Z okolo Auparku a pred Dargovom.
Prvá inteligentná križovatka
Piatok, 09. marec 2007
Považská Bystrica má ako prvé mesto na Slovensku inteligentný dopravný systém riadenia dopravy. Ten je po skúšobnej prevádzke odteraz úplne funkčný. Jeho pozitívny prínos zaznamenali vodiči už po jeho čiastočnom spustení do prevádzky pred niekoľkými mesiacmi.
Vodiči, projektanti a samozrejme aj objednávateľ zákazky mesto Považská Bystrica očakávajú, že tento nový, plne automatický systém riadenia dopravy odstráni väčšinu problémov spôsobených hustou premávkou.
Pôvodná svetelná signalizácia bola už nepostačujúca a jej priepustnosť bola 700 áut za hodinu. Pomocou inteligentného systému dokáže križovatkou prejsť za ten istý čas až 1200 automobilov. Hodnotenia vodičov prechádzajúcimi pravidelne cez Považskú Bystricu sú pozitívne a túto zmenu uvítali.
Celý systém pozostáva z množstva čidiel a kamier, ktoré situáciu neustále monitorujú a vyhodnocujú a na základe spracovaných výsledkov riadia priepustnosť na jednotlivých príjazdových cestách.
Inteligentný systém riadenia hlavnej križovatky si vyžiadal takmer 100 miliónovú investíciu. Konštruktéri tohto projektu veria, že svoje uplatnenie bude mať aj po sprevádzkovaní diaľničného úseku Sverepec – Vrtižer a doprava v Považskej Bystrici bude plynulejšia a pokojnejšia.
----------------------------------------------------------------------------------
Podobných článkov o tejto križovatke je na webe iks ....
čakal som, kedy si niekto zase rýpne do PB... križovatka vôbec nestála 100 mil., ako sa to všade prezentuje, ale celý projekt stál 100 mil., len na asfaltoch to bolo cez 70 mil. - ak si to ešte niekto pamätá, ťahali sa asfalty od ČS OMV od Žiliny, cez celé mesto až po vtedajší nájazd na diaľnicu za PB...
V každom prípade dynamika vie viac napomôcť ako uškodiť, naopak si myslím že pevný cyklus je viac na škodu, nevie reagovať na dynamické zmeny v dopravnom prúde, čiže práve na začiatok sa najviac ukáže sila dynamiky, ktorá prenesie tú záťaž... a ak sú koordinačné káble, problém zabezpečenia prejazdnosti medzikrižovatkových úsekov akosi nikde nevidím...
A zrútil sa vtedy svet, keď ten druhý kĺbak neprešiel ? Koľko ste videl situácií, keď tam prešli dva autobusy ? Lebo ja som už videl aj prípad, že tam prešli 4. Inak 9 sekúnd x 40 cyklov za hodinu je spolu priepustnosť tejto odbočky pre busy vyše sto autobusov za hodinu. Stoja tam autobusy v kolónach a chytajú meškania ? Prečo musíte stále vŕtať do niečoho, čo vám tu dosť podrobne vysvetľujem. Že ste videl prípad, že za 9 sekúnd zelenej tam neprešiel už druhý autobus, to je chyba semafóru ? Alebo neschopnosť vodiča ?
Ospravedlňujem sa - nie 5, ale 9 sekúnd. Nič to však nemení na veci, že som tam už videl situácie, keď dva kĺbové autobusy naraz jednoducho neprešli a vodič druhého na oranžový signál zastal a neprešiel križovatku... Nabudúce to asi natočím na mobil, aby ste verili.
Nieje to povinnosť a tak isto som Vás ani nenútil odpovedať. Ja som sa len slušne opýtal prečo mi neodpisujete na položenu otázku.Je zaujímavé že nemáte čas sedieť na internete a venovať sa stránke imhd a predsa sú tu príspevky od Vás 64996,64995,64997,65000,65001,65004,65005,65007 a koniec koncov aj 64997 v ktorom ste mohli odpovedať na otázku miesto podania informácie že neviete o nejakej povinnosti ktorá tu ani vôbec neexistuje a navádzania na to,aby ti niekto navrhol zaviesť maximálny časový limit na odpoveď a ak sa prekročí tak ban od správcu portálu.Dávam si rečnícku otázku čo je za tou vyhýbavosťou?.... Prajem Vám príjemný Deň ak ste si našli čas na imhd a prečítanie toho príspevku. ?
Pre trolejbusy nie. Jediny problem je este na krizovatke Sturova-Torysska, ale tam nieje svetelna takze sa busy pustaju.
Pre AD su problemove krizovatky Jakabov palac, a Mlynska basta na ktorych 17, 19,36 a casto aj 16 naberaju strasne meskania. Toto snad vyriesi okruh /ak sa spravi/
Pri výjazde zo zastávky sa zaraďujú do svojho pruhu MHD. Ďalej sa preraďovať nie je možné, nakoľko sa blížia k priechodu pre peších, a pred ním sú všetky jazdné pruhy oddelené plnou čiarou - cestárska norma hovorí o minimálnej dĺžke súvislej čiary 30 m. Aj ja by som bol najradšej, keby ten pruh MHD pokračoval až do križovatky, ale každý pochopí, že sa tam proste nezmestí. Pomerne veľa liniek pokračuje v križotatke rovno, 24-ka zabočuje doprava, pre tieto autobusy je zaradenie sa do svojich pruhov bezproblémové. Takže ozaj najväčší problém majú trolejbusári - ale myslím, že v meste je oveľa horších miest pre preradenie trolejbusov, ako tento úsek.
No dobre, nemusí prejsť cez štyri, ale tak či tak musí prejsť minimálne cez tri pruhy (čiary). V súčasnosti by bolo asi najoptimálnejšie keby tam nebola plná čiara, autobus by sa mohol zaradiť do svojho pruhu už pri výjazde zo zastávky a nie najprv čakať v pravom pruhu a potom sa drať pomedzi rozbiehajúce sa autá.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
veteran