Reakcia na: Peter55 #50313:
to je síce pekné, že je oprávnená osoba, ale keby vodič nahlásil dispečera, že si počas služby odstavil vozidlo na parkovisku pri lidli a skočil si do obchodu tak by na to potreboval dôkaz, tak kde je potom rovnocennosť?
Vladislav 48
„Podľa § 90 ods. 8 Zákonníka práce zamestnávateľ nemôže rozvrhnúť pracovný čas tak, aby zamestnanec pracoval v nočných zmenách dva týždne po sebe nasledujúcich, okrem prípadu, ak povaha práce alebo podmienky prevádzky neumožňujú rozvrhnúť pracovný čas inak.
Z uvedeného vyplýva, že zamestnanec môže pracovať tak, že prácu vykonáva iba v nočných zmenách, najviac v priebehu jedného týždňa t. j. v priebehu siedmich po sebe nasledujúcich dní. Po uplynutí týchto siedmich dní (jedného týždňa) už musí byť zaradený na prácu v inej napr. rannej zmene, pričom až po uplynutí druhého týždňa t.j. po uplynutí siedmich dní, môže byť znovu zaradený na nočnú prácu.“
Pre vysvetlenie, čo sa myslí pod pojmom: “povaha práce alebo podmienky prevádzky“ uvádzam, že sú to prípady keď zamestnávateľ inú možnosť nemá, napr. v pekárni, kde sa robí len v noci a pod.
Iný problém je miešanie denných a nočných služieb. Nevidel som pracovné zmluvy vodičov ale viem, že každý z nich si pri nástupe do zamestnania dohodol pracovný režim taký, ktorý mu vyhovoval. U každého človeka ten jeho biorytmus pracuje inak. Nie každý je schopný (možno aj ochotný) robiť aj nočné služby. To nie je to isté ako práca v noci, lebo tú robia všetci. Myslí sa tým od večera do rána ( v zmysle zákona min. 3 hodiny súvisle).
Samotné nočné služby určite nie sú v rozpore so zákonom a v doprave sú bežné ale pri zmene tohto pracovného režimu u vodiča by som určite bral ohľad minimálne na ustanovenie § 13 ZP.
Vlado Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.