Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vzhľadom na doštátnicovanie a slávnostné uvedenie z radov študentstva do radov nezamestnaných som včera večer pochopiteľne znova navštívil Košice, aby som to s (už) bývalými spolužiakmi oslávil. Zhromaždenie sa po polnoci začalo rozchádzať a ja som do ulíc vyšiel o pol druhej. Keďže som vedel, že po spoji do Prešova o 23:25 nasleduje najbližší ďalší o 5:35 (pozoruhodné - Prešov+Košice cca 340 000 obyv.), rozhodol som sa "voľnú chvíľu" využiť pre dopravácke poznanie.
Nechcem, aby to vyzeralo ako nejaký citový výlev, ale chcem napísať, že včera som bol prvýkrát v živote v Košiciach večer a v noci. Nikdy predtým som neskôr ako o 20:30 pôdu tohto mesta neopustil. Jedným z mojich prvých zážitkov bolo to teda vidiet ako funguje nástup prednými dverami po 20:00 v praxi (dovčera som tiež nevidel). Na moje začudovanie som zo svojej skúsenosti (i keď to bol len jeden spoj) zistil, že napriek všelijakým historkám o precíznych vodičoch, ktorí smelo idú kontrolovať aj tých, ktorí prednými dverami nanastúpili a pod., je skutočnosť trochu iná. Prístup cestujúcich i vodiča mi k celému ustanoveniu pripadal dosť benevolentný - niekto šiel cez predné, niekto cez stredné a zadné, vodič sa kontrole cestujúcich vôbec nevenoval. Ale opakujem - je to len jeden spoj.
Po spomínanej oslavnej akcii (rozhodol som sa už vopred popoludní) šiel na stanicu, kde som si zakúpil 24h CL (mimochodom, do 1:54 mi ešte platí 🙂 ) a následne som si prešiel všetky tri mestské nočné autobusové linky. Aby som veľa nešakal, zvolil som si poradie 105 (2:10), 103 (3:00), 101 (3:50), takže po absolvovaní jednej trasy som mohol po 10 minútach absolvovať ďalšiu.
Výprava:
101 - 6272
103 - 6236
105 - 6230
+ postávala tam nejaká vyhradená doprava pre USS (celé hodiny) - 6222
Inými slovami, všetko plyňáky (čo mi potešilo dušu, lebo som sa plyňákom neviezol vyše roka).

Na nočákoch sa už nastupovalo poctivo prednými dverami a vodič ich pomerne starostlivo kontroloval (pri Slovane vyhodil z busu mladíka, ktorý mal na lístku nie štyri ale šesť dierok 🙂 ). Bol som prekvapený štýlom nočnej jazdy, ktorú musím označiť prívlastkami ako rýchla, plyn/brzda, adrenalínová, povážlivá, na hrane bezpečnosti... Na všetkých uvedených spojoch som vykonal prieskum jazdných dôb (záujemcom môžem poslať vo formáte .doc na mail) - ich porovnaním s oficiálnymi som bol prekvapený, že dva z uvedených spojov dokonca meškali.
Pokiaľ by som mal hodnotiť atmosféru, pôsobila na mňa spočiatku dosť komorným a serióznym dojmom. Vodič mal pustené rádio v štandardnej hlasitosti - oproti prešovským nočákom mi chýbala hlasitosť v štýle disco, kde možno hudbu z vodičovej kabíny počúvať aj pomaly v zadnej časti 15 Tr-ky... Príjemne ma prekvapilo, že busy neboli zničené vandalizmom - nevidel som ani jeden čarbanec.
Prvý spoj (105) bol po celú trasu len veľmi málo obsadený a priebeh spoja bol pokojný. To žiaľ nemôžem povedať o ďalších skúsenostiach. Spoj 103 bol naplnený už poriadne a okoliu život "spríjemňovala" skupinka hlučnej a agresívnej mládeže v stave silného alkoholického opojenia. Okrem vyrevovaných vulgarizmov najhrubšieho zrna boli k dispozícii aj zvuky, na základe ktorých som mal obavu, že ten autobus rozkopú. Nechcem tu filozofovať alebo čo, ale osobne ma dosť zamrzela úroveň slovného prejavu a tém rozhovorov absolútnej väčšiny osadenstva autobusu. Napokon sme šťasne došli, ale "vrcholový zážitok" mal ešte len prísť. Tým špicom bol spoj 101, kde som skutočne zažil atmosféru, ktorú som doposiaľ nepoznal. Ja to tu nebudem nejako extra rozoberať, ale v mnohých ohľadoch bola skupina z L103 prenonaná. V 101-tke som sa už skutočne bál o svoje zdravie, pretože čo sa tam dialo presahovalo moje doterajšie schopnosti predstavivosti. Šialené výstupy niekokých podnapitých ľudí ústili do otvoreného stretu, kedy reálne hrozilo, že sa vo vozidle strhne bitka. Nebolo mi všetko jedno, keďže som sedel v bezprostrednej blízkosti (jedno sedadlo od) konfliktu (pritom to bolo vpredu medzi 1. a 2. dverami). Bitka napokon našťastie nebola len vďaka tomu, že ďalší účastníci spoja držali konfliktné strany v odstupe, a to aj s použiím násilia. Dráma sa skončila na Ťahanovciach a ako to pokračovalo vonku netuším. Vzhľadom na to, že v ani jednom prípade vodič nezasiahol priamo ani sa nepokúsil privolať policajnú hliadku, som nadobudol nechválny dojem, že takéto doslova a dopísmena divoké jazdy sú pravidlom. Možno by sa dalo vytknúť, že z troch spojov nemožno vynášať súdy, ale ja asi po tejto noci viac do košického nočáku buďto nenastúpim vôbec alebo aspoň nie sám. Je mi ľúto, že som získal taký názor.
Napokon som ráno o 5:35 zničený, unavený a vystresovaný odcestoval vlakom do Prešova (vypravil nás Esičko, ale to som si všimol až neskoro). Po osemhodinovom spánku (predtým som dve noci nespal) píšem do diskusných fór.

Koniec príbehu 🙂
Vladimír: výraz gratukúcie je nejaká slovná hračka, alebo len preklep slova gratulácie? :o)

Dr. Nodes: A mňa si zjazdil, keď som Ti k tel. číslu titul neuviedol ;o)
Za vyslovené gratukúcie ďakujem :o)

Re #4021 Sarko: Oukej - skrátka budem používať Strojárenská.

Re #4022 eMareq: Nemyslím si, že súčasný stav košickej MHD je výsledkom len nedostatku financií. Naopak, k hospodáreniu DPMK mám takú dôveru, že neverím, žeby sa MHD po miliardovej dotácii nejako dramaticky zmenila k lepšiemu. Možno viac Solarisov, plyňákov, reko brík, vyšší plat riaditeľom, menovky s číslom aj pre sekretárky, nový písací stroj na tvorbu CP...

Re #4023 1018: Spávaj pokojným spánkom. Tamto bol len mimoriadny nick pre slávnostný deň a nemienim (ani som nemienil) ho ďalej na diskusii používať 🙂 Dnes som už zase "normálny" Vladimír.

Tiež som sa zamýšľal nad tým, že po včerajšku mám vzdelanostné predpoklady na výkon niektorých dôležitých funkcií v DPMK ?

Re #4027 Nodes: Ako už vysvetlil Papyr a násladne aj ja - titul som uviedol len pri príležitosti jeho získania. Nemusíš sa bát 🙂
Reakcia na: Nodes #4027:
Vlado, do piklse, este som Ti aj skomolil meno. ?
VALDIMIR: Tak gratulujem aj ja k titulu. ? Co sa tyka titulov, navrhujem podpisovanie prispevkov bez nich, tak ako doteraz. Nieze by som sa za ten svoj hanbil ( aj ked nemam z neho absolutne nic), ale ved sa pozname. ? Nemusime ukazovat, ze sme neviemaki studovani. ☺
Reakcia na: Papyr #4025:
Joj, to ze by som sa bal aj lekarov :))
Reakcia na: 1018 #4023:
Vcelku mas pravdu, to Bc. nie je az taky titul, ale ved ma cerstvo po skuskach, tak mu dovol sa vytesit. Ved som Vladovi aj poblahozelal na presovskom fore a podpisal som sa zo srandy ako MUC. Papyr, co je moj polooficialny titul medika po prvych troch rokoch 🙂

Az budem mat za sebou poslednu statnicu (no, to este potrva 🙂 ), tak v ten den sa tiez vsade budem podpisovat ako MUDr., ale len ten jeden den 🙂
Reakcia na: 1018 #4023:
Serie ta to coooo, ved aj ty si uz mohol pisat ING alebo nie??
Reakcia na: Bc. Vladimír #4020:


... pre Boha Vlado, aj ked na jednej strane gratulujem aj ja a mam skutocne z Tvojho uspechu radost, na druhej strane verim a dufam, ze to "Bc." nebudes natrvalo pred nickom pisat. Jeden clovek (vieme o kom hovorime) tu skratku vehementne pouziva pred menom a vsetci sa smeju, je to totiz viac trapne ako vazene. Takze dufam, ze prispevok c. 4020 je len akousi srandou na vyssie posty v DP ?
Keby mal DP k dispozicii okruhlu sumu 1 000 000 000 Sk /ani o 50 halierov viac ci menej ;)/ co vsetko by sa dalo za to pre kosicku MHD zrealizovat?
Bc. Vladimír: Ale to je v pohode, ja si to nevynucujem, iba to pripomínam ako zaujímavosť. Či sa povie Strojárenská alebo Strojárska, všetci vieme, o ktorej ulici sa bavíme :o)
P.S.: Blahoželám k titulu!
Reakcia na: Sarko #4012:
Sľubujem, že odo dneška už názov Strojárska z úst nevypustím :o)
Len tak mimochodom.
Videli ste už tie nové krnovské np vlečňáčiky za T3 ? Už sú v Ostrave a v Brne !
Reakcia na: Sarko #4014:

*1/Je to možné, to posledné provizorium smerom k polícii zrejme zlikvidovali pri úprave parčíku. Povodné stačilo zasypať a mali chodníček. Vlatne typické pre KE, -robiť len to, čo je nezbytne nutné. Dátum úpravy parčíku mi nie je známe.
*3/Skladná ústila krížila Južnú a pokračovala ako požiarnicka (mierne vyosené ) ,takže tá trať mohla viesť priamo zo skladnej až k hasičom. Zmyslom mohlo byť odstavovanie vagónov a prípadná manipulácia s nimi pri posune. Posunovanie v oblúkoch zposobovalo velké problémy.
Pokial bola vlečka aj k tabačke ,tak tiež len rovno od spš,križovaním komenského.
Opakujem ale, že od zač 60tych rokov ani jedna z týchto kolají už nebola a jedná sa len o úvahy-hypotézy.
**/prvé preloženie trol vedenia sa robilo z dovodu jej zvýšenia asi o 40cm. Preto je na mnohých miestach vidieť nad starou rozetou nové ukotvenie jednoduchšieho -novšieho typu. Na polícii je to ukážkové.
***/ešte ma napadá, či tie kotviace háky sa nepoužívali na niečo iné.
Verejné osvetlenie vtedy ešte žiarovkové, pozdejšie ŽIARIVKOVÉ bolo v mnohých uliciach na prevesoch. Ešte dodnes je také riešenie vidieť napríklad vo Viedni, Budapešti.
poz.: žiarivky vydržali v ke len krátko, potom boli stavané gulaté stlpy s výbojkami.
Reakcia na: TeBeCe #4011:
Ona nechyba, ale vies ako to je ked zadefinujes v idxku jeden riadok na vyse, tak to berie ako novu fotku. Stalo sa to pri kopyrovani popisov
Reakcia na: Sarko #4012:
Ni e 90rocnicu nemam na intraku
A ešte niečo, na budove s adresou Kuzmányho ul. 59 (rohová budova Kuzmányho-Galenova) sa nachádza stará krémovo-modrá tabuľa ulice "KUZMÁNYHO OKR." Pod ňou je menšia, krémovo-hnedá tabuľka s textom:
KAROL KUZMÁNY, (1806 - 1866)
EV. A. V. BISKUP, BÁSNIK
A ZAKLADATEĽ MATICE SLOVENSKEJ.

Na budove je dokonca aj pôvodná, krémovo-modrá tabuľka s pôvodným orientačným číslom 71, čo jasne dokumentuje, koľko budov sa pôvodne na tejto strane Kuzmányho "okružnej" nachádzalo (po túto budovu presne 36).
Reakcia na: KVKV #4005:

ad 1) Tak ja si zaliatými koľajnicami v parčíku pred Dargovom som 100% istý. V čase, keď sa inštalovala energetická infraštruktúra pre TD tu robili výkopy a osadzovali sa nové trakčné stĺpy vedľa električkovej trate za živým plotom. Cez chodník vedúci od Fejovej ul. bol urobený krížom jeden takýto výkop a koľajnica tam bola! Keď som to o niekoľko dní išiel odfotografovať, výkop už bol zaliaty čerstvým asfaltom. Znamená to, ak bolo určitý čas zmenené odbočenie z Fejovej smerom ku križovatke Štúrova-Mojmírova, že pôvodný oblúk ku križovatke NO-Hlavná nebol demontovaný úplne.

ad 2) Aj keď na Hollého nezostalo skoro nič (sokle, rozety...), kompletný úsek trate je tam iba zaliaty asfaltom, ktorý pekne presvitá a na dvoch miestach cez výmole pekne vidieť žliabkovú koľaj NP4. V smere pohľadu na Južnú tr. by mala byť v zemi ešte aj pravá časť výmeny. Výkop a odstránenie ľavej časti zdokumentoval Furčan.

ad 3) Ako je myslená tá výťažná koľaj? Mám na mysli hlavne jej lokalizáciu v teréne.

ad 4) Minimálne od dvoch ľudí som sa dozvedel, že v areáli FNLP údajne ešte určite existujú nejaké pozostatky. Predvčerom som si dal naozaj záležať, ale fakt som nič nenašiel. Predpokladám, že vlečková trať viedla ku technologickým budovám a končila niekde vedľa IX. pavilónu (v jej susedstve je komín).

Včera som si omrkol Floriánsku a Kuzmányho. Na Floriánskej bol pred starou bránou do bývalého pivovaru zrekonštruovaný jeden objekt, ktorý je momentálne veľmi honosný (Euro dom - nachádza sa tu kaviareň a zrejme aj hotel). Dve výhybky boli zaliate novou vrstvou asfaltu, takže už len na jedinom mieste je obnažený súvislý mierny oblúk o dĺžke cca 20 m. Pozdĺž celej komunikácie existujú ešte dva háčiky TV. Na Kuzmányho je háčikov a roziet požehnane. Na rohu budovy polície (presnejšie Detašovaných pracovísk MV SR), t.j. Kuzmányho-Štúrova sa nachádza v tesnej blízkosti až 6 (!!!) rôznych druhov háčikov a roziet. Hotová výstava. Na budove polície, ktorý lemuje chodník (nachádza sa v profile Grešákovej - od Moyzesovej po Štúrovu ul.) však sú ďalšie háčiky, ktoré sú už dosť ďaleko od trate na Štúrovej ul., takže tu teoreticky mohla byť tiež nejaká "výťažná" koľaj. Na konci uvedeného chodníka, ktorý vbieha do parčíku na Moyzesovej je pekne vidieť, že to kedysi bola širšia komunikácia, ktorú lemuje aj živý plot a na ktorej bol neskôr bez zrušenia položený užší chodník.
Reakcia na: Sarko #4012:

Pardon, SOU bolo SOU strojárske, strojnícka je SPŠ.
Reakcia na: BM #4007:

No my sme sa tu o SOU ani nikde nebavili. Tak ako povedal Vlado, električky premávali ako po Hviezdoslavovej, tak po Strojárenskej a myslím, že som to opísal dostatočne podrobne. Pozrel si si tú fotku v 90-ročnici?

SOU sa volalo SOU strojnícke a v súčasnosti má názov SOU Aurela Stodolu.

Re #4009 Vladimír:
Ulica sa volá Strojárenská (tak je označená v teréne), i keď v mapách sa objavuje aj názov Strojárska. Z historického hľadiska tu však existovala strojáreň, podľa ktorej bola ulica pomenovaná, preto sa má správne volať Strojárenská. Vo 4. vydaní mapy KE od VKÚ je chyba už opravená. Opäť jedna z mnohých chýb Názvoslovnej komisie...

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.