Dnes môj úsmev žiaril na celé mesto do tmy, lebo mi chodili električky len s 5min. meškaním...ale veď nemuseli ísť vôbec, no nie? A keď mi potom pred nosom ušli L4 aj L12 (naraz, ako inak...potom zas o 30 min), bol môj deň ešte krajší, lebo boli aspoň vypravené!!! ?
btw vie mi nejaká odborne spôsobilá osoba ( ? ) objasniť filozofiu zastávok okolo Cassovie? Prvé stanovište od Železníkov má CP L16, L37 s uvedenou zast. "Pri prachárni", CP L30 a L34 majú uvedenú zast. "Trhovisko" ?
V opačnom smere je na stĺpiku napísané "Pri prachárni", L34 má v CP ale zas "Trhovisko" ?
Potom sú stanovištia Hala Cassosport (btw busy sa otáčajú v areáli DPMK?), tie sú v pohode.
Ale nakoniec, vzadu pri Mercury markete je stĺpik s CP L30 (2x) a L34, kde je zas "Pri prachárni" ? ?
Záver: chápem to dobre, že ex-Pri prachárni (bližšie k Alejovej) sa premenovalo (od 11/2007) na Trhovisko (a od 2.8. bude Blšák), a zast. pri Mercury market je Pri prachárni (a zostane aj od 2.8.) (plus na ODT tradične niekto niečo do.....l) ?
btw vie mi nejaká odborne spôsobilá osoba ( ? ) objasniť filozofiu zastávok okolo Cassovie? Prvé stanovište od Železníkov má CP L16, L37 s uvedenou zast. "Pri prachárni", CP L30 a L34 majú uvedenú zast. "Trhovisko" ?
V opačnom smere je na stĺpiku napísané "Pri prachárni", L34 má v CP ale zas "Trhovisko" ?
Potom sú stanovištia Hala Cassosport (btw busy sa otáčajú v areáli DPMK?), tie sú v pohode.
Ale nakoniec, vzadu pri Mercury markete je stĺpik s CP L30 (2x) a L34, kde je zas "Pri prachárni" ? ?
Záver: chápem to dobre, že ex-Pri prachárni (bližšie k Alejovej) sa premenovalo (od 11/2007) na Trhovisko (a od 2.8. bude Blšák), a zast. pri Mercury market je Pri prachárni (a zostane aj od 2.8.) (plus na ODT tradične niekto niečo do.....l) ?
PTI
MHD vynecháva, nemá kto jazdiť!
VODIČI UTEKAJÚ DO NÓRSKA ZA PLATOM 150-TISÍC
Stav MHD je kritický. DPMK má málo vodičov. Padajú rekordy v počte nevypravených služieb. Cestujúci hromžia, autobusy vynechávajú. Na najdôležitejšie spoje podnik narýchlo sťahuje vozidlá z iných. DPMK sa verejnosti ospravedlňuje.
KOŠICE. Za jún nevypravili 142 plánovaných služieb. Od začiatku júla do utorka už 137. Včera len za dopoludnie ďalších 18. A august vraj bude ešte horší. Riaditeľ dopravy a techniky Robert Nagy vysvetľuje, že aj jediná nevypravená služba už nie je normálny stav. “Situácia je kritická,” priznáva.
Nevypravená služba znamená, že nemá kto odjazdiť 8-hodinovú zmenu. Vynechá tak niekoľko spojov na jednej či viacerých linkách. Keď výpadok narýchlo plátajú inou službou, vozidlo zas chýba inde.
Pred kolapsom?
Najčastejšie “obetujú” autobusy ako 35, 36 či 53, ktoré majú podľa podniku najdostupnejšie alternatívne linky. Snažia sa, aby nevypadli prioritné spoje, napríklad do U. S. Steelu. Pri popoludňajších zmenách sa už stalo, že každý tretí trolejbus vynechával. Ako na potvoru sa ešte pritrafí porucha, no odstaveným zálohovým vozidlám chýbajú vodiči a niet ich už nazvyš ani na domácu pohotovosť. Na dispečingu sú zúfalí a do toho im ešte vyvolávajú oprávnene rozčúlení cestujúci, že jeden spoj neprišiel, druhý mešká a DPMK nič nerobí.
Hľadajú riešenia
Nagy tvrdí, že sa snažia, aby na žiadnej linke nevynechali za sebou viac ako dva spoje. "Obávame sa však, že v auguste, keď navyše zavádzame zmeny linkového vedenia s novými trasami a častejšími prestupmi, to môže byť ešte horšie. Do úvahy ako jedno z riešení prichádza zníženie výpravy. Hrozí, že aj v septembri naďalej potrvá obmedzený prázdninový režim MHD. Zvažujeme, že niektoré spoje označíme ako negarantované, aby cestujúci vedeli, že môžu vynechať.”
Zháňajú výpomoc
Podľa Nagya počas dvoch posledných rokov sa vyskytlo pár nevypravených služieb denne, ale už druhý mesiac je situácia neúnosná. Už večer dispečing vie, ktoré služby na druhý deň nedokážu vypraviť. A ráno sa im ešte ozývajú ďalší vodiči, že z rôznych dôvodov nemôžu v ten deň nastúpiť. Pritom už teraz im denne vypomáha okolo 10 brigádnikov. Tí sú v podniku zamestnaní v inej profesii, ale majú vodičské preukazy na vozidlá MHD. “Snažíme sa zmobilizovať všetkých, ktorí môžu vypomôcť ihneď, lebo zaškolenie nových vodičov istý čas trvá. Menia sa služby, predlžujú sa, obvolávame, koho sa len dá, robíme všetko, čo je v našich silách.”
Nagy dodáva, že pri dennej výprave okolo 400 služieb nepredstavujú tie nevypravené vysoké percento, ale podnik chápe, že cestujúcemu, ktorý musí čakať na zastávke polhodinu, sú percentá ukradnuté.
Málo vodičov
Hoci svoje zohráva i dovolenkové obdobie, hlavným problémom je nedostatok vodičov. Majú ich okolo 500, no potrebujú asi 560. Nestíhajú prijímať nových, starí odchádzajú rýchlejšie. “Najmä pre mzdu. Idú robiť vodičov inde, do iných dopravných podnikov na Slovensku i v zahraničí, mnohí do Nórska. Kým v Košiciach zarábajú od 14- do 18-tisíc čistého, v Nórsku po prerátaní až 120-, aj 150-tisíc Sk čistého mesačne,” tvrdí Nagy.
Pýtali 15, dostali 6
Tento rok zvýšil DPMK vodičom mzdy o 6 percent, hoci ich odbory pýtali 15 percent. Ekonomický riaditeľ Eduard Adamčík (KDH) argumentuje, že viac finančné možnosti podniku nedovolili, ale zaoberajú sa tým. Čaká ich nové kolektívne vyjednávanie a tvorba finančného plánu na budúci rok. “No ak by mal vodič namiesto 20-tisíc hrubého 23-tisíc, vyriešil by sa problém a neodišiel by do zahraničia, kde mu núkajú 150-tisíc?” DPMK už informoval o situácii vedenie mesta.
(jav)