Reakcia na: bigmac #3073:
Myslím si, že som tu uviedol dostatočné informácie a každý, kto túto diskusiu číta, sa môže sám rozhodnúť, či bude veriť informáciám s uvedeným zdrojom a od odborníka, ktorý sa dlhoročne v danej problematike špecializuje alebo niekomu, kto sa danej oblasti pracovne nevenuje.
V súvislosti s tvrdeniami, ktoré udávaš, sa teda pýtam:
- Ak je problematika blúdivých prúdov podľa Teba známa už od roku 1912, prečo v roku 1914 nedošlo v Košiciach k zavedeniu plus pól v troleji (ak predpokladáme, že bol od začiatku v troleji mínus pól)?
-Ak predpokladáme, že už od zavedenia elektrickej trakcie v KE bol v troleji mínus pól, prečo nedošlo k využitiu prelomových období, kedy bolo jednoduché zmeniť polaritu (v r. 1945, 1957 a 1964)?
Čo sa týka tých zberačov, ja som tu prvotne spomenul zberač prúdu, resp. uhlík šmýkadla, Ty si do toho zamiešal nápravové uhlíky a ja uhlíky trakčných motorov. Aby si bol v obraze, 4 roky som rozoberal dverné mechanizmy, podvozky, trakčné motory a pod. Toľko moje definitívne vyjadrenie k tejto záležitosti.
Vladimír
Re #3058 rl: V roku 1997 chodila L17 tak ako chodí dnes. To, čo popisuješ vzniklo až v jeseni 2000. L17 bola odklonená do trasy Moskovská tr. - Popradská - Amfiteáter - NMM - Mier - Americká tr. - Madridská. Problémy vznikli najmä kvôli strate prepojenia Luníka VIII - DPMK - Popradská - Nová nemocnica..., preto bola zavedená L37 na trase Mikovíniho - Poliklinika Západ. Na Ťahanovciach bola okrem iného v tom čase skrátená L34 po Hanojskú. Myslené to bolo zrejme tak, že L34 bude obsluhovať len vrch sídliska a ľudia k MiÚ sa budú presúvať priamo po Americkej s L17. Akurát Berlínska ostala trocha okašľaná, ale to sa bralo tak, že tam ani podľa pôvodných projektov nikdy MHD jazdiť nemala, takže mohli byť radi za iné linky.
Cestujúci však "povstali" a DPMK v marci 2001 presmeroval L17 do polohy Luník VIII - DPMK - Popradská - Amfiteáter - NMM - ŽST - Sečovská c. - Košická Nová Ves. L37 bola na tejto trase zrušená a zavedená bola nová L36, ktorá bola obmenou októbrovej L17: Kláštor - Klimkovičova - Moskovská tr. - Popradská - Ondavská - NMM - Mier - Ázijská tr. - Madridská.
Akonáhle sa však uspokojili chute cestujúcich z Berlínskej, do povstania vyšli obyvatelia Americkej triedy, ktorí sa ten krátky čas na rýchlu L17 zvykli a nechceli sa trmácať po Ázijskej triede. DPMK v júli 2001 preto L36 presmeroval priamo po Americkej triede a L34 potiahol až k MiÚ. Ani L17 nemala pokoj, cestujúca verejnosť si vydupala aj posledný úsek, ktorý odporoval historickej trase, a tak sa L17 opäť hodila cez Ondavskú. Súčasne sa na východnom konci presmerovala cez OC Laborec na Lingov. Neskôr bola z ekonomických dôvodov vrátená späť len po stanicu. L17 je krásnym fenoménom, musela vyskúšať 3 rôzne trasy, aby sa napokon vrátila do trasy, kde jazdila celé desaťročia.
Linková zmena v rokoch 2000-2001 je na dlhú debatu. Bolo tam určite aj mnoho nezmyslov, ale niektoré veci naopak mohli byť prínosom, keby si ľudia trochu zvykli a DPMK trochu vydržal.
Čo sa týka L53, tá pôvodne jazdila na trase MiÚ Sídl. Ťahanovce - Ázijská trieda - Prešovská c. - NO a späť. Keď sa rozširovala doprava na Madridskú, zmenila sa do dnešnej podoby. Táto linka nie je celkom nezmyselná, ako sa na prvý pohľad môže zdať, ale má zbytočne divokú trasu. Žiadaný dopravno-obslužný efekt sa mohol dosiahnuť prehľadnejším vedením trás. Ale v zásade linka funkciu plní, len je otázne, či sú na ňu potrebné klbáky.
Re #3059 rl: V Prešove sa určite koncom 70. rokov dodávali štvordveráky 280.08 a dvojdveráky 280.02. A zrejme to tak bolo aj v Košiciach. Možno "koncovka" 02 vyjadruje aj niečo iné ako počet dverí a vzťahovala sa aj na dvojdverové aj na štvordverové autobusy.