Pokus sa nedá tak ľahko uskutočniť, s CNG autom nemôžeš len tak parkovať v zavretej garáži a nechať sa udusiť ? (garáž musí mať potrebné vybavenie, detekciu uniku plynu, vetranie a tak). Odporúčam niekedy rannú prechádzku medzi naštartovanými CNG autobusmi (ráno pred výjazdom z garáže je to paráda, samá vôňa) ?
Síce sa s afenovym názorom na emisie veľmi nestotožňujem... Ale z tvojho pokusu nepriamo vyplýva, že napríklad taký oxid uhoľnatý emisiou nie je, lebo ho predsa necítiť... ?
off-topic – afeno: "Navyše plynové autobusy produkujú rovnaké emisie ako tie na naftu."
Urobte si pokus: Skúste byť 15 minút v zavretej garáži s naštartovaným naftovým autom alebo s naštartovaným CNG autom. Ak ste doma niekedy varili na plynovom sporáku, asi viete, že emisie zemného plynu ste si v kuchyni ani nevšimli. Ale ak skutočne tvrdíte, že zemný plyn a nafta majú rovnaké emisie, môžete doma skúsiť variť na nafte. (Asi ste mysleli skôr porovnateľný _objem_ emisií...)
Povedzme si za rovinu, za rovnake peniaze v Kosiciach by mohlo byt omnoho viac muziky. Lenze v DPMK sedia neodbornici, ktorych maximalne zaujima vyska odmien a pripadne mozne odmeny bokom, napokon preto nakup tolkych polnohospodarskych strojov a este robenie PR na elektrobusoch, aki sme pokrokovi. Napokon aj tie rekonstrukcie su znacne zbastlene, trat sa uz prepadava, je zarastena, akoby ani elektricky nejazdili. Mozno by pan primator nemusel tolko obhajovat chapadla EEI a Smer, vzdat sa platu a zacat robit nieco pre mesto, lebo pri jeho pripadnom nasadeni na zupu sa mozeme tesit len na dalsie pripady most Ruzin a dlhy
Cena CNG autobusu oproti normálnemu je asi 1,5 krát vyššia, súdim podľa ceny Citelisov 3311+. Navyše plynové autobusy produkujú rovnaké emisie ako tie na naftu. Výhodou je možno tak to, že samotné palivo je lacnejšie. To už sa fakt viac oplatí investovať do trolejbusu (aj parciálneho)
Kedže elektrina je výrazne lacnejšia ako plyn, tak tam by sa dalo ušetriť omnoho viac nákladov ako na rozdiele medzi nafta-CNG. A ten trolejbus sa cenovo až tak výrazne od CNG autobusu nelíši.
To, že sa šafári s peniazmi a tie sa míňajú na neefektívne, či vyložene zlé projekty neznamená, že to nemá vplyv na (ne)dostatok peňazí na mzdy vodičov. A vonkoncom nejde len o 5%-nú spoluúčasť pri projektoch z Eurofondov. Čo sa týka tých obstarávaní - pamätáš si to, akú percentuálnu váhu mali v súťaži prevádzkové náklady na vozidlá? Správne, žiadnu. Nikoho nezaujímalo, koľko elektriny tie šmejdy zožerú, či zvládajú rekuperáciu, podstatná bola nákupná cena. Pri životnosti električky 15 rokov (v Košiciach tak 25) to je rozhodne zanedbateľná položka, všakže... Podobne spomínané CNG/naftové autobusy. Potom môžeme spomenúť prezamestnanosť na nesprávnych miestach. Ani to nemá vplyv?
Mimochodom, pri navýšení mzdy o 150 eur bude netto presne 105,22, keď už to počítaš "cca" na centy presne.
Jemine, toto ma tak dokáže vytočiť... Ide to z Eurofondov, tak je to OK?! A tie Eurofondy sa zobrali odkiaľ? Presne takéto balkánske zmýšľanie postihuje značnú časť slovenskej populácie. Platí to únia, tak sa môže kradnúť. Ale to, že do tej únie prispievame všetci, to už ti akosi uniká, že? Jdu blejt.
Tiež dám otázku. A čo vaša otázka mení na skutočnosti, že tie autobusy sú tu, musia sa splácať a teda tieto peniaze sa nemôžu použiť na platy, že?
A keby sme úver nesplácali, z čím by sme jazdili? Z nejakými starými Ikarusmi? Karosami? Teda mali by sme na platy, ale jazdili by sme s starými šunkami?
Tiež sa opýtamotázku. Stojí CNG bus viac ako naftový?
Asi cenovo nie sú rovnocenné? Či? Okrem výhod započítavajte aj návratnosť? Či?
Budeme počítať len prevádzkové náklady?
Opýtam sa aj druhú otázku. Žiaľ realita je, že máme nafťáky. S tým už teraz najbližších pár rokov nič nenarobíme. Tomu sa hovoria "sunk cost", Utopené náklady, jednoducho teraz autobusy za plynové nevymeníme rýchlo za iné.
Obaja sme písali o prevádzkových peniazoch, nie jednorazových. Koľko km ročne spravia nafťáky? Ak by tretina z nich mala CNG motory, koľko EUR sa ušetrí? Aj pri hrubom prepočte mi vychádza násobne väčšie číslo ako tých 1,2 mil. Či nie?
(Ideálne by bolo, keby sem niekto napísal aktuálne náklady na vozkm nafťáku vs. CNG v KE.)
Pozrite, každý si hudie svoje.
Platy musia ísť z prevádzky. Modelovo som napísal, že pri 500 vodičoch a náraste +150 eur DPMK potrebuje 1 220 000 eur ročne. Nejde o jednorázové peniaze - každý rok potrebuje DPMK túto sumu. To som nepísal o zvyšovaní platov vodičov električiek atd.....Ani som nepísal o tom, či sa vodičom bude páčiť zvýšenie o cca 106,55 Netto (150 brutto) mesačne.
Na otázku sa tu vecne nedebatuje, tvrdí sa len, že ak by podnik hospodáril inak, tak by na platy mal.
Tvrdím, že aj keď nejaká optimalizácia nákladov môže usporiť náklady, nebude to vonkoncom postačovať na zvýšenie miezd. Čo je na tomto mojom názore zlé, dokonca tu niekto naznačuje niečo o Smere? Toto je realita, takisto ako je realita nekvalitné riadenie a rozhodnutia mesta ohľadom DPMK.
Nejde iba o nákupy, ako Vám napísali ostatní, ale o veci, ako napríklad podporovanie nesprávnych priorít, na čom sa strácajú peniaze. O koľko nižšie dokážu byť náklady na vozkm u CNG busov v porovnaní s nafťákmi? O 20-30%? U súkromných DP, kde si majiteľ všetko stráži sám, áno; u týchto našich DP nie. A tak sa zdôvodní, že CNG je blbosť a ďalej sa kupujú nafťáky. A tu sa strácajú obrovské peniaze len na každodenne prejazdenom palive. (Znovu pripomínam, že u osobného auta sa s CNG motorom jazdí za 50% kilometrových nákladov voči benzínovému motoru.)
Ak sa na týchto "štátnych majetkoch" zle hospodári a kradne, nie je to blúznenie. Samozrejme, ak sa zastávate SMER-u, blúznenie to je, lebo žiadny skutok sa NESTAL.
Eurofondy rastú na strome? sú to tiež peniaze, ktoré boli vybraté na daniach od občanov, akurát v tomto prípade z väčšej časti občanov inej krajiny EÚ. Ak sa ti nepáči príklad s Fondami, tak si stačí spomenúť, že nákup prvých 5 elektrobusov (spolu s ďalšími 122 busmi) išiel cez úver bez akýchkoľvek fondov. Nebyť tohoto úveru, hodnota, ktorá každoročne z podniku odíde ako splátka tohoto úveru, sa mohla využiť na platy, a vozy sa namiesto toho mali obstarávať už len cez fondy, keď je to tak výhodné.
Aké predovšetkým? Veď tam idú aj vlastné zdroje. Aj keby na ne dávali z vlastných prostriedkov len euro (čo teda ani zďaleka nie je pravda), tak by to bolo minimálne amorálne. Väčšia a predraženejšia zbytočnosť sa už totiž kúpiť nedala.
Rozhadzovanie na elektrobusy ide predovšetkým z EU fondov, však? Tak nemiešajte jablká z hruškami. Platy musí dopravný podnik platiť z prevádzkových výnosov (cestovné+dotácia mesta).
Síce neviem, či sú alebo nie sú peniaze. Len som predsa napísal, o akých sumách sa bavíme, keď hovoríme o zvyšovaní platov. Sú to len a len strohé fakty na zamyslenie. Pre každého, kto aspoň trochu reálne rozmýšľa a neblúzni len o kradnutí. Lebo nejde o fazuľky, ale o dosť veľký balík peňazí, ktorý len tak nenájdete ležať na ulici ?
na jednej strane rozhadzovanie na elektrobusy a kadejaké momotiny, a na opačnej strane tvrdenie, že nie sú peniaze
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.