VozidláAutobusy › Rošero First FCLEI

Rošero First FCLEI
Rošero First FCLEI po výmene informačného systému

Úvod

Midibusy Rošero First vyrábala od roku 2008 spišskonovoveská firma Rošero-P na podvozkoch Iveco Daily. Postupne boli na trh uvedené v piatich verziách pre mestskú, prímestskú aj diaľkovú zájazdovú dopravu. Vozidlá s dĺžkou okolo 8 metrov boli ponúkané s naftovým, plynovým i elektrickým motorom a v roku 2021 vzniklo aj vozidlo s vodíkovým pohonom. Mestský, resp. prímestský midibus s nízkou podlahou v prednej časti (tzv. low-entry) niesol označenie First FCLEI a vyrábaný bol od roku 2013.

V roku 2020 vyhlásil Dopravný podnik Bratislava verejnú súťaž na dodávku 8 nových malých autobusov pre linky 44 a 147, ktorú vyhrala spoločnosť Corex Vráble s vozidlami First FCLEI-SF (Slim Fit) s naftovým pohonom. Prvé štyri vozidlá boli objednané a dodané v roku 2020. Cena jedného vozidla bola 138 740 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Rošero First FCLEI-SF 1231 – 1234 2020 2020 4
Spolu 2020   4

Technické parametre

Dĺžka 7999 mm
Šírka 2152 mm
Výška 2880 mm
Výška s klimatizáciou 2990 mm
Výška podlahy 360 mm (250 mm s kneelingom)
Rázvor 4750 mm
Počet dverí 1 + 1 núdzové
Počet miest na sedenie 14 + 1 (+2 sklápacie)
Počet miest na státie 18
Celkový počet miest 32 + 1
Pohotovostná hmotnosť 4850 kg
Celková hmotnosť 7200 kg
Motor FPT Industrial F1CFL4117, Euro 6D, naftový, radový 4-valec s elektronicky riadeným priamym vstrekovaním, vodou chladený s elektromagnetickým ventilátorom
Výkon motora 132 kW / 3500 rpm
Objem motora 2998 cm3
Krútiaci moment motora 430 Nm / 1500 - 2750 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 8 HP 70L Hi-Matic, automatická, 8-stupňová
Nápravy predná: Iveco, s nezávislým zavesením kolies
zadná: Iveco, tuhá, jednoduchá s dvojmontážou
Pneumatiky 225/75 R 16
Klimatizácia Autoclima RT 145
Chladiaci výkon klimatizácie 14,5 kW

Fotografie

Opis

Kostru karosérie midibusu zvarili z oceľových profilov, opláštili nehrdzavejúcimi materiálmi a osadili na úžitkovom podvozku Iveco Daily 70C18 s naftovým motorom umiestneným v prednej časti pod kapotou. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi zatmavenými sklami na bokoch a vzadu. V pravej bočnici za prednou nápravou umiestnili široké dvojkrídlové výkyvné dvere s elektrickým pohonom a dopytovým otváraním, za zadnou nápravou osadili jedny núdzové manuálne dvere. Oproti nástupným dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili manuálnou výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s koženkovým čalúnením v usporiadaní prevažne 2 + 1. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich plne uzavretou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými LED svietidlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Autoclima RT 145. Vykurovanie interiéru zabezpečili nezávislým naftovým kúrením s konvektormi v priestore pre cestujúcich.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov osadených v bočniciach vedľa sedadiel. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Úpravy

Začiatkom roka 2022 boli na vozidlách vymenené pôvodné DOT-LED displeje BUSE za biele LED displeje rovnakého výrobcu. Zobrazované informácie na bočnom a zadnom displeji na pôvodných DOT-LED displejoch neboli kvôli zatmaveným oknám pre cestujúcich takmer vôbec viditeľné.

Prevádzka

Vozidlá sa do premávky zaradili od 13. decembra 2020 na linkách 69, 77 a 147. Na linku 44 sa midibus First FCLEI zaradiť nemohol pre problematickú prejazdnosť časti trasy na Kramároch. Od februára 2021 sa First FCLEI nasadzoval aj na linky 51 a 58. Od 27. marca 2021 nahradila linku 44 nová linka 145 s upravenou trasou, na ktorú už bolo možné midibus First FCLEI nasadiť.

Od 1. septembra 2021 boli na linku 147 nasadzované dve vozidlá, jedno vozidlo na linku 145 a jeden autobus bol vypravovaný na linku 58 alebo 69. Vozidlá od začiatku sprevádzala vysoká poruchovosť, kvôli ktorej bývali často nepojazdné. Po zrušení linky 58 bolo vozidlo z nej od 13. februára 2023 presunuté na linku 79. Zároveň po zastavení víkendovej prevádzky liniek 145 a 147 bolo vo voľných dňoch vypravované iba vozidlo na linku 79. Po zrušení víkendovej prevádzky linky 79 od 25. marca 2023 už tieto vozidlá vo voľných dňoch nejazdili.

Katalóg vozidiel

1231 1232 1233 1234

Legenda a štatistika

1231nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
1232online: 2 (50 %)
1231dnes v premávke: 3 (75 %)
1234odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 47,6 %, v pondelok až piatok 64,1 %

Teraz v premávke na linkách

145 / 1
147 / 1

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Polocan_8998 #148:
Lebo sú len 4ks. A denne treba aspoň 3ks na 145+147. No častokrát nie sú ani 3 ks k dispozícii.
Reakcia na: Polocan_8998 #148:
Veď na 35 jazdí SU8,6. To sa ti zdá priveľké, veď je to po FCLEI/EBN8 najmenší autobus, ktorý DPB vlastní? Okrem toho FCLEI je treba prednostne na 145 a 147, kde by bol inak problém s prejazdnosťou.
Prečo nejazdia na napríklad na 35-ke? Aj tak je tá linka nevyužívaná
"Od 1. septembra 2022 boli na linku 147 nasadzované dve vozidlá, jedno vozidlo na linku 145 a jeden autobus bol vypravovaný na linku 58 alebo 69."

Tie vozidlá cestujú v čase? 😜
Reakcia na: Solider #144:
Ano pamatam si. Ale ako pise Urbanway, tam by asi obratnost vozidla bola rovnaka. Spolahlivost uz otazna, ale verim, ze lepsia ako u Rosera.
Reakcia na: Viko #138:
Ako vidíš, tak problém tu je. Do druhého tendra na minibusy sa prihlásili iba dvaja - Corex a Mercedes. Nikto iný z tej miliardy. A rozdiel v cene medzi Rošerom a Mercedesom je viac ako 50-tisíc eur za jedno vozidlo.

Teraz sa ukázalo, že obava z vysokej ceny zrejme nebola na mieste. Takto máme autobusy, ktoré ani nie sú schopné premávať a podľa môjho názoru by sa mali vrátiť výrobcovi, aby ich spojazdnil, alebo nám vrátil peniaze.
Reakcia na: Petto #137:
Mercedes predsa vyhral prvú súťaž na minibusy v roku 2019, avšak ponúkol cenu 190 666 eur za jeden voz a z dôvodu privysokej ceny sa verejné obstarávanie zrušilo.
Reakcia na: Dispecer #141:
Osobne si myslím, že "veľké" dodávky sú skôr vhodné na krátke vzdialenosti a obratný terén, pretože v porovnaní s najmenším normálnym autobusom ťahajú v oblasti komfortu za kratší koniec. Samozrejme, podmienkou je, aby boli tie veľké dodávky obratnejšie ako autobus 😁
Reakcia na: Petto #137:
Sprinter 75 by nebol asi oveľa obratnejší ako FCLEI. Mne príde celkom dobrý ten Sprinter 45.
Reakcia na: N/A #136:
Hlavne by som povedal, že zatiaľ čo v BA sa hľadalo čo najobratnejšie vozidlo (vzhľadom na charakter ulíc), na SK sa midibusy tejto veľkosti skôr kupujú na linky, kde viac kapacitné vozidlo jednoducho nepotrebujú. 🙂
Reakcia na: N/A #136:
V Prešove by ti o "spokojnosti s Rošerami" vedeli písať romány.
Reakcia na: N/A #136:
Sam som tam otočil aj desinku
Reakcia na: Petto #137:
Midibusov existuje v Európe doslova miliarda druhov, nemôže byť problém vysúťažiť typ, ktorý by sedel do bratislavských podmienok.
Nebol by lepsi potom tento? Ten sa tu testoval,hoc asi len bez ludi ulickami Stareho mesta.
https://imhd.sk/ba/galeria/5145/Mercedes-Benz-Sprinter-City-75 . Existovala aj verzia 45.
Reakcia na: Urbanway 2423 #135:
Podľa všetkého sú ostatní dopravcovia na Slovensku viac-menej spokojný, tie podmienky v ktorých jazdia inde nie sú tak náročné a hlavne spriahnutie s automatom bolo dosť nešťastné riešenie. Čo sa týka nákupu, tak o tom informáciu žiaľ nemám. Keď sa bavíme o obratnosti a parametroch minibusu, tak určite by bolo dobré parametrizovať vytočenie kolies a ďalšie kvality, pretože najnovšie Rošerá sú v konečnom dôsledku nepoužiteľné tam, kde mali byť - príklad: keď sa testovalo otočenie Rošera pri OD Slimák, tak sa nevedelo vytočiť, za to Solaris Urbino 8.6 to zvládol aj s rezervou. 🙂
Reakcia na: N/A #134:
Škoda, že sa tieto nedostatky zistili, až keď sa tie vozidlá kúpili. Plánuje sa v horizonte nejakých 2 rokov nákup ďalších a snáď aj lepších minibusov? Čo sa týka obratnosti, tak do budúcna by sa asi mal požadovať okrem určitej dĺžky aj rázvor, previsy a pod, aby sa predišlo takýmto komplikáciam. Ktorý minibus by bol pre Bratislavu asi najvhodnejší (ten SU8,6 je skutočne zaujímavý svojou obratnosťou, aj keď je celkom dlhý, existuje nejaký podobný minibus)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #133:
Ja ti poviem v čom je problém - automatická prevodovka úplne nepoužiteľná do našich kopcovitých podmienok, v ktorých väčšina minibusových liniek premáva - nehovoriac o údržbe toho automatu, v ktorom sa mení olej častejšie ako v motore, obratnosť minibusov je horšia ako Solaris 8.6 a ďalšie veci, na ktoré má údržba svoj názor urobený. Proste staré Rošero s manuálom je v konečnom dôsledku lepšie.
Reakcia na: Petto #132:
Vie sa, v čom bol konkrétne problém? Snáď sa ale potom objednajú nejaké ďalšie minibusy (ideálne o niečo kratšie, aby ľahšie prešli napr. po Kalvárii), pretože tie repasované Rošerá asi tiež už dlho nevydržia a okrem 145 a 147 by sa uživili aj nové minibusové linky...
Reakcia na: ChristianSK #131:
Vraj nepridu. Po nespokojnosti s tymi vozmi.
Som zvedavý kedy majú prísť tie 4 ostatne