Úvod

Spolu s motorovými vozňami BMEŽ #151 - 153 bol na podvozkoch vyradených električiek Ganz #11, 13, 14 a 15 v rokoch 1929 - 1930 podľa dokumentácie Ing. Engela z BMEŽ postavený aj vlečný vozeň rovnakej konštrukcie s číslom 161. Pôvodne sa uvažovalo so skonštruovaním dvoch vlečných vozňov (#161 a 162), avšak nakoniec bol druhý z nich postavený už ako motorový #153. Vďaka celokovovej konštrukcii si tieto vozne vyslúžili prezývku "klietky", alebo "plecháče".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. BMEŽ "Plecháč" 161 1930 1930 1950. roky 1
Spolu 1930   1

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami 7820 mm
Šírka 2300 mm
2400 mm (so schodíkmi)
Výška ~ 3000 mm
Rázvor 2900 mm
Počet dverí 2
4 (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie 26
Počet miest na státie 30 + 1
Celkový počet miest 56 + 1
Pohotovostná hmotnosť 5500 kg
Celková hmotnosť 9400 kg

Fotografie

Opis

Vozeň bol rovnakej konštrukcie ako motorové vozne #151 - 153 so stredným vstupom. Pre cestujúcich osadili v interiéri po celom obvode (s výnimkou dverí) drevené lavice. Vetranie interiéru zabezpečili bočnými rámovými spúšťacími oknami a dvoma stropnými ventiláciami. Osvetlenie priestoru pre cestujúcich zabezpečili piatimi stropnými žiarovkovými svietidlami napájanými z motorového vozňa. Na oboch čelách umiestnili v podokennej časti červené koncové reflektory. Vozeň vybavili solenoidovou elektromagnetickou brzdou, ktorá bola napájaná spojovacím káblom z motorového vozňa. Kľuky ručnej brzdy osadili na čelných stenách interiéru. Vozeň bol zrejme pôvodne natretý sivou farbou a strešná časť bola biela.

Úpravy

Vozeň dostal okolo rokov 1941 - 1942 už klasický červeno-krémový náter. Na zvýšenie rýchlosti výmeny cestujúcich boli koncom 1940-tych rokov k existujúcim dverám pridané ďalšie, na úkor jedného okna na každej strane.

Prevádzka

Vlečný vozeň bol pôvodne určený pre prevádzku v súprave s motorovými vozňami rovnakej konštrukcie BMEŽ #151 - 153. Podľa dostupných informácií však BMEŽ v 1930-tych rokoch neprevádzkovala žiadny vlečný vozeň, nie je preto isté, či sa vozeň #161 po vyrobení do premávky skutočne zaradil.

V dôsledku rapídneho nárastu počtu cestujúcich počas druhej svetovej vojny sa začiatkom 1940-tych rokov tento vozeň zaradil do premávky (už pod číslom 121), spolu s ďalšími vlečniakmi, ktoré vznikli úpravou z motorových vozňov #151 - 153. Vlečniaky spočiatku jazdili výlučne na linke C v súprave s 5-okennými motorovými vozňami, neskôr premávali aj inými motorovými vozňami.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky "plecháče" boli vyradené v prvej polovici 1950-tych rokov. Najmenej jeden z nich bol pod číslom 141 (pravdepodobne ex 161) odpredaný na lesnú železnicu v Žarnovici, kde jeho skriňa slúžila ako sklad. Osud zvyšných vozňov nie je známy.

Katalóg vozidiel

141

Legenda a štatistika

141vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
161 1211941 - 1949141od 1949

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.