VozidláAutobusy › Solaris Urbino 10Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby modelového radu Urbino prišlo na trh niekoľko generácií tohto radu, posledná (štvrtá) bola predstavená v roku 2014. Midibus Urbino 10 bol po prvý raz predstavený v roku 2002.

V roku 2014 sa víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodávku midibusov stala spoločnosť Solaris Bus & Coach s 10-metrovým midibusom typu Urbino 10 tretej generácie s naftovým pohonom. Prvé vozidlá boli počas jesene 2014, ďalšie v roku 2015. Cena jedného vozidla bola 192 300 € bez DPH.


Solaris Urbino 10

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Solaris Urbino 10/III 2001 – 2005 2014 2014 5
2. Solaris Urbino 10/III 2006 – 2010 2015 2015 5
Spolu: 2014 – 2015   10

Technické parametre

Dĺžka:9940 mm
Šírka:2550 mm
Výška s klimatizáciou:3150 mm
Výška podlahy:320 mm (1. a 2. dvere), 290 mm s kneelingom
340 mm (3. dvere)
Rázvor:4800 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:22 + 1
Počet miest na státie:53
Celkový počet miest:75 + 1
Pohotovostná hmotnosť:10150 kg (#2001 - 2005)
10200 kg (#2006 - 2010)
Motor:Cummins ISB6.7E6 280B, Euro 6, naftový 6-valec
Výkon motora:204 kW / 2100 rpm
Objem motora:6693 cm3
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1200 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, tuhá, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22.5
Klimatizácia:Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III
Chladiaci výkon klimatizácie:18 kW
Vykurovací výkon klimatizácie:18 kW

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z oceľových panelov. Strechu a bočnice vyrobili z nehrdzavejúceho oceľového plechu, čelá vyrobili z plastu, laminátu a hliníka. Na spodnú časť bočníc použili plast a laminát. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dovnútra sa otvárajúcich dverí (predné jednokrídlové, druhé a tretie dvojkrídlové) s elektropneumatickým pohonom a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MN s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto Spheros Thermo 300. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, jedným stropným vetrákom a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III s chladiacim aj vykurovacím výkonom 18 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 300. Autobusy #2005 a 2010 vybavili aj systémom počítania cestujúcich.

Prevádzka

Prvý midibus Solaris Urbino 10 #2001 sa zaradil do premávky 17. októbra 2014 na linke 30. Zvyšné 4 vozidlá z prvej série začali jazdiť od 18. novembra 2014 na linkách 28, 30 a 630 (neskôr prečíslovaná na 525). Pre nedostatočnú kapacitu prestali byť od januára 2015 na linku 28 vypravované. Od 11. mája 2015 boli tieto midibusy vypravované najmä na linky 23, 30 a 123. Druhá séria sa do premávky zaradila od 26. mája 2015, pričom k predchádzajúcim linkám pribudla aj linka 130.

Katalóg vozidiel

2001 2002 2003 2004 2005
2006 2007 2008 2009 2010

  • Počet nevyradených vozidiel: 10 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

2010nevyradené vozidlo

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

723.612.10.2015 11:12  +3#22 Re:
Ja len dodám, že živenie vozovne Trnávka je čistá čierna diera. Namiesto toho aby bola jedna veľká vozovňa, tak živíme niektoré pozície duplicitne. Veľmi by ma zaujímalo, že ktorého blba drží DPB roky na teplom miestečku. Neviem inak či tu vôbec niekto videl mapu ale vozovňa Trnávka neleží ani jedným metrom vedenia či pozemku v Trnávke. Celá leží v časti Jurajov dvor, ktorá patrí pod m.č. Nové Mesto. Jediné čo má spoločné s Trnávkou, že z vozovne vidno cez plot na časť Trnávka. Celkom symbolické a príznačné, že vozovňa umelo vytvorená z jednej, aby sa podarilo zamestnať pár príživníkov. A potom samozrejme ideálne miesto na žabomyšie spory. Keby to bola jedna vozovňa, tak by odpadol problém s presunom vozidiel, záložákmi, náhradami a pod. Takto môže prísť kdejaký tĺk za generálneho a podľa svojho presvedčenia autobusy presúvať buď podľa kľúča, aby boli jednotlivé typy rozdelené medzi všetky vozovne, alebo systémovo podľa typov. Namiesto toho zrušili vozovňu Krasňany.
Luky186.10.2015 20:55 -10#21 Re:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
petoo6.9.2015 9:58 -1 +6#20 Re:
Reakcia na #19 od Luky18:
Zaleží ktoré, tie ktoré patria trnavke z trnavky tie ktoré Jurajovmu dvoru z Jurajovho dvoru... Ale vidím že ty to proste nechceš pochopiť tak posledný pokus ti to vysvetliť. V tom areáli sa nachadzaju dve samostatne prevadzky 1.DPA (Vozovňa Trnávka) a 2.DPA Vozovna Jurajov dvor) každá z týchto prevádzok má svoj vlastný vchod, čerpačku, odstavnu plochu, vodičov, autobusy a linky na ktore tieto vozidla vypravujú. A to že by si medzi sebou "požičiavali" či už ludí alebo stroje sa deje len véélmi výnimočne(preto tie prirovnania nižšie). Preto aj Petto napísal ten prví príspevok na ktorý si ty reagoval tak ako si reagoval ... Skus toto pochopiť a prstaň sa tu zosmiešňovať ?
Luky186.9.2015 9:32 -5#19 Re:
Reakcia na #14 od petoo:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
Error 0x0074.9.2015 21:11 -1 +1#18 Re:
Reakcia na #17 od kecho:
2 univerza ? ?
kecho4.9.2015 20:08 -1 +2#17 Re:
Reakcia na #15 od Petto:
2 galaxie? 😉
Gryzly654.9.2015 19:22 -1 +4#16 Re:
Reakcia na #13 od Luky18:
Vzhľadom k tomu, že číslo 18 v tvojom nicku asi nebude vek, vyvráť alebo potvrď mi prosím moju hypotézu - je to výška inteligenčného kvocientu? ?
Petto4.9.2015 16:03 -1 +8#15 Re:
Reakcia na #14 od petoo:
mne to skor pride ako 2 kontinenty
petoo4.9.2015 15:54 -1 +6#14 Re:
Reakcia na #13 od Luky18:
Netaraj su sice v jednom areali ale co sa tyka vypravy autobusov su to dva samoatatne staty ...
Luky184.9.2015 15:33 -7#13 Re:
Reakcia na #12 od Gryzly65:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
Gryzly6530.8.2015 16:58 -1 +6#12 Re:
Reakcia na #11 od Luky18:
To by som určite netvrdil. A už vôbec nie takým ofenzívnym spôsobom. 😉
Luky1830.8.2015 15:02 -10#11 Re:
Reakcia na #8 od Petto:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
Petto18.12.2014 20:23  +3#10 Re:
Reakcia na #9 od dominik.kuba:
možno pri dodavke dalsi 5 ks v priebehu roka 2015 , inak nie
dominik.kuba18.12.2014 20:01 -2 +2#9 Re:
Dožijem sa tohto moderneho stroja na zaostalej linke ako je 66,kde jazdia hrdzavé poterigané šuny?
(Sor B 9.5)
Petto12.11.2014 23:11 -1 +3#8 Re:
Reakcia na #7 od toso0077:
S vysokou pravdepodobnostou sa ich na 67cke nedockas, nakolko vozidla na nu su vypravovane z vozovne Trnavke. A tieto nove SOLARISy su garazovane v inej vozovni / Jurajov dvor.
toso007712.11.2014 22:54 -2#7 Re:
dožijem sa tohto moderného stroja na tak zaostalej linke ako je 67 kde jazdia rozpadajúce kinderka ??
Petto15.6.2014 14:32 -2#6 Re:
Reakcia na #5 od 810zssk:
jaaaj zabudol som dopisat v prispevku 1 URBINO 10 ?

lebo sa tu na fore polemizovalo, ze to moze byt aj ALPINO alebo vozidlo rovnake s DPP
810zssk15.6.2014 12:47  +6#5 Re:
Reakcia na #4 od Petto:
Len ma pobavila tato exkluzivna informacia. Solaris doda Solaris! Ake necakane! A este k tomu pod clankom kde za pise ze to bude Solaris 😃
Petto15.6.2014 11:48 -4#4 Re:
Reakcia na #3 od 810zssk:
co je na tom tak smiesne ty podlahorehotač ?
810zssk15.6.2014 10:21 -1 +4#3 Re:
Reakcia na #1 od Petto:
ROFL 😃