VozidláTrolejbusy › Škoda 31 Tr SORKĺbový trolejbus Škoda 31 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 18 City. Prototyp vozidla Škoda 31 Tr SOR bol predstavený v roku 2010. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s 12-metrovou verziou Škoda 30 Tr SOR) stala v roku 2013 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Bratislavu.

Prvá dodávka 50 vozidiel Škoda 31 Tr prebiehala od polovice roka 2014 do marca 2015. Ďalších 20 vozidiel bolo dodaných v prvej polovici roka 2015.


Škoda 31 Tr SOR

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 31 Tr SOR 6801 – 6850 2013 – 2015 2014 – 2015 50
2. Škoda 31 Tr SOR 6851 – 6870 2015 2015 20
Spolu: 2013 – 2015   70

Technické parametre

Dĺžka:18750 mm
Šírka:2550 mm
Výška:3400 mm
Rázvor:6180 mm a 6570 mm
Počet dverí:5
Počet miest na sedenie:50 + 1 + 2
Počet miest na státie:106
Celkový počet miest:156 + 1 + 2
Pohotovostná hmotnosť:16520 kg
Celková hmotnosť:27230 kg
Elektrická výzbroj:Škoda Electric, IGBT technológia, mikroprocesorové riadenie s rekuperáciou
Motor:Škoda Electric 2 ML 3846 K/6, trojfázový asynchrónny
Výkon motora:250 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:250 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Riadenie:RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy:predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky:285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná, zadná náprava)

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie trolejbusu previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám zadného článku. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje. Manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Heine Resistors BWD 138 so vzduchovým náporovým vetraním umiestnili na streche zadného článku. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi. Pre nevidiacich vybavili trolejbusy diaľkovo ovládaným dopytovým systémom s vonkajšími reproduktormi pri prvých a štvrtých dverách.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešným ventilátorom. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou dvoch strešných klimatizačných jednotiek AC 515 firmy Eberspächer Sütrak napájaných trojfázovým meničom SM 54.2.

Prevádzka

Prvé vozidlo prišlo do Bratislavy 19. júna 2014. V priebehu leta 2014 na ňom prebiehal zácvik vodičov a dielenských pracovníkov. Ďalšie vozidlá (#6802 - 6807) boli dodané v druhej polovici augusta 2014 a do premávky sa zaradili 22. septembra 2014 na linkách 201 a 202.

Zaraďovanie ďalších vozidiel do premávky na niekoľko mesiacov pribrzdili administratívne problémy so schválením trolejbusov na prevádzku a tak ďalších 8 trolejbusov, ktoré boli dodané v septembri 2014, sa zaradilo do premávky až v prvej polovici decembra 2014. Ďalšie vozidlá boli uvádzané do prevádzky postupne od konca decembra 2014 do apríla 2015. Všetkých 50 vozidiel bolo pôvodne zaradených do vozovne Hroboňova.

Od januára 2015 sú trolejbusy Škoda 31 Tr vypravované aj na linky 33 a 212 a súčasne na linkách 201 a 202 úplne nahradili trolejbusy Škoda 15 Tr(M).

Posledných 20 vozidiel bolo dodávaných od mája do polovice júla 2015 a do premávky boli zaraďované postupne od 4. júla do konca augusta 2015, pričom boli vypravované z vozovne Trnávka na linky 204, 212 a zakrátko aj 206 a 208. Od 1. februára 2016 sa do vozovne Trnávka preradili aj vozidlá #6846 - 6850, čo umožnilo nahradiť aj posledné trolejbusy Škoda 15 TrM v premávke.

Katalóg vozidiel

6801 6802 6803 6804 6805 6806 6807 6808 6809 6810 6811 6812 6813 6814 6815 6816 6817 6818 6819 6820 6821 6822 6823 6824 6825 6826 6827 6828 6829 6830 6831 6832 6833 6834 6835 6836 6837 6838 6839 6840 6841 6842 6843 6844 6845 6846 6847 6848 6849 6850
6851 6852 6853 6854 6855 6856 6857 6858 6859 6860 6861 6862 6863 6864 6865 6866 6867 6868 6869 6870

  • Počet nevyradených vozidiel: 70 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

6870nevyradené vozidlo
6860odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)