VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SOR

Škoda 30 Tr SOR pre Banskú Bystricu, ktorý sa testoval v Bratislave
Škoda 30 Tr SOR z prvej série
Škoda 30 Tr SOR z druhej série
Škoda 30 TrDG SOR

Úvod

Trolejbus štandardnej dĺžky Škoda 30 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje od firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 12 City. Prvé vozidlo Škoda 30 Tr SOR bolo predstavené v roku 2010. Vyrobené bolo pre Banskú Bystricu a časť jeho homologizačných skúšok sa v roku 2011 vykonávala aj v Bratislave. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s kĺbovou verziou Škoda 31 Tr SOR) stala v roku 2013 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Bratislavu. Časť trolejbusov (rad #6100) je vybavená dieselgenerátorom (APU - Auxiliary Power Unit) umožňujúcim jazdu mimo trakčného vedenia.

Spolu bolo v rokoch 2014 - 2015 dodaných 50 vozidiel Škoda 30 Tr, z toho 15 je vybavených APU.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30 Tr SOR 6001 – 6015 2013 – 2014 2014 15
2. Škoda 30 TrDG SOR 6101 2014 2014 1
3. Škoda 30 TrDG SOR 6102 – 6115 2015 2015 14
4. Škoda 30 Tr SOR 6016 – 6035 2015 2015 20
Spolu 2013 – 2015   50

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 360 mm
320 mm (nástupná hrana dverí) / 240 mm (s kneelingom)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 32 + 1 + 2
28 + 1 + 2 (s APU)
Počet miest na státie 62
32 (s APU)
Celkový počet miest 94 + 1 + 2
60 + 1 + 2 (s APU)
Pohotovostná hmotnosť 10680 kg
12780 kg (s APU)
Celková hmotnosť 17550 kg
17270 kg (s APU)
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 3.1, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/280 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda Electric 4 ML 3444 K/4, trojfázový asynchrónny
APU: KIRSCH APU 100 DIPME - dieselový štvorvalcový motor Iveco NEF N40ENT (Euro 5, 118 kW / 2700 rpm) s elektrickým generátorom PME 250 s nom. výkonom 100 kW / 700 V DC
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: ZF AV 132 II/80, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám vozidla. Na streche umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje, manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 (na vozidlách s APU poloautomatické TSS 10.5) s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Gino 3PQ4-B00456 so vzduchovým náporovým vetraním. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pri vozidlách s APU umiestnili pomocný diesel-generátor v motorovej veži v interiéri medzi tretími a štvrtými dverami.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 301. Pre nevidiacich vybavili trolejbusy diaľkovo ovládaným dopytovým systémom s vonkajším reproduktorom.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a strešným ventilátorom. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky AC 515 G2 firmy Eberspächer Sütrak a napájanej trojfázovým meničom SM 39.4.

Úpravy

Trolejbusy boli z výroby dodané s vonkajšími tlačidlami na otváranie dverí pracujúcimi na princípe kapacitných snímačov, čo spôsobovalo cestujúcim zvyknutým na klasické tlačidlá problémy pri otváraní dverí. V roku 2016 boli v rámci záručnej opravy vymenené tieto tlačidlá za typ používaný na autobusoch SOR, pričom ako prvé ich dostali vozidlá #6003 a 6005. Zároveň im bol skrátený pridlhý výstražný signál pri zatváraní dverí.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá (#6007 a 6008) z prvej 15 kusovej série boli do Bratislavy dodané 3. apríla 2014. Od 9. apríla 2014 sa na nich v uliciach mesta vykonával zácvik inštruktorov a vodičov.

Vozidlá #6001 - 6015 sa do premávky s cestujúcimi zaradili postupne od 4. júna 2014 na linkách 64, 204, 206, 210, 211 a 212. Na linku 64 sa však vypravovali len krátku dobu. Všetkých 15 trolejbusov bolo pôvodne zaradených do vozovne Trnávka. Od 1. februára 2015 boli z dôvodu prebiehajúcej modernizácie vozovní trolejbusy Škoda 30 Tr garážované vo vozovni Hroboňova, kde údržbu trolejbusov prevzala Škoda Electric, kde nakoniec aj po ukončení modernizácie zostali.

Prvý trolejbus s diesel-elektrickým agregátom #6101 bol dodaný 19. augusta 2014 a do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi sa zaradil od 12. novembra 2014, pričom sa skúšal aj na autobusovej linke 32. Ďalšie tieto vozidlá boli dodané v apríli a máji 2015, pričom do premávky sa zaraďovali postupne od 20. mája 2015. Od 1. júna 2015 boli tieto vozidlá vypravované na linku 210, ktorá sa predĺžila o úsek bez trolejového vedenia od Autobusovej stanice k Novému SND. Ich premávka na linke 210 však nebola bezproblémová, len za prvý mesiac premávky zaznamenalo 6 sprevádzkovaných trolejbusov spolu takmer 50 porúch počas prevádzky. Neskôr sa podarilo poruchovosť týchto vozidiel znížiť a využívané boli aj na linke 205 z Rajskej na Trnávku a v menšej miere aj na iných linkách obsluhovaných v tom čase krátkymi trolejbusmi.

Posledných 20 trolejbusov Škoda 30 Tr (#6016 - 6035) bolo do Bratislavy dodaných v auguste a septembri 2015 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Do premávky sa zaraďovali postupne od 16. septembra 2015.

Po reorganizácii trolejbusových liniek od 4. júla 2016 boli trolejbusy Škoda 30 TrDG vypravované najmä na linky 64 (Lovinského - Jelačičova, počas voľných dní), 208 (Šulekova - Mliekárenská), 210 (Hlavná stanica - Nové SND) a využívali sa aj na trolejbusovom záložnom vozidle. Jedno vozidlo z linky 210 vykonávalo aj polnočný spoj linky N72 na Dolné hony.

V roku 2018 začali technické problémy trolejbusov Škoda 30 TrDG znova pribúdať a opäť boli v prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel nahradzované autobusmi. Z rovnakého dôvodu boli od leta 2019 tieto trolejbusy na linke 210 dočasne nahradené autobusmi.

V roku 2020 počas pandémie choroby Covid-19 zabezpečovalo vozidlo Škoda 30 TrDG aj prestávky vodičom na linke 33.

Katalóg vozidiel

6001 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012 6013 6014 6015

6101

6102 6103 6104 6105 6106 6107 6108 6109 6110 6111 6112 6113 6114 6115

6016 6017 6018 6019 6020 6021 6022 6023 6024 6025 6026 6027 6028 6029 6030 6031 6032 6033 6034 6035

Počet nevyradených vozidiel: 50 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

6035nevyradené vozidlo
6034dnes v premávke
6030odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V posledný deň premávky linky 33 pred výlukou na KV-D radiále zachytená Škoda 30TrDG na linke 33 smerom na Kuklovskú, ktorá sa tu v posledných dňoch často vyskytuje.
Hrbolate cesty su argumentom za sedacky ako boli v 14Tr / 15Tr. Tieto calunene, co sa teraz hojne pouzivaju v MHD, nie su oproti holej doske az tak velky rozdiel. Maju akurat tu vyhodu, ze pri ostrejsom vybrati zakruty sa zrazu netlacite styria na dvoch sedackach, ako svojej doby v uzasnych vozidlach TAM, kde tie "prkna" boli.
Reakcia na: S499.1023 #51:
k #51: lenže je rozdiel keď to s tebou udrie na holej doske a rozdiel keď sedíš na schopnej vrstve molitanu.

k #50: asi nerozumieš tomu, že látka na rozdiel od koženky dýcha a preto sa na nej tak nepotíš. Myslíš že v osobných autách zo srandy prišli s nápadom "odvetrávania" sedadiel práve ako v prvých v koženných interiéroch?
Reakcia na: Minko #47:
Polstrovanie nevyhovuje stavu ciest? Čalúnenie nenahrádza perovanie.
Reakcia na: Minko #47:
No a to si predstav, že ten "potný fľak" ostane aj na tej handrenej sedačke, akurát ho nevidíš, lebo je vcucnutý. Takže ak si zástancom teórie, že radioaktivita neškodí, kebo je nie je vidieť, tak potom áno, pre teba je handrená sedačka lepšia.
Reakcia na: Peter6607 #48:
parafrázujúc istého politika: "veru nie". rozdiel je v tom, že na látke, ktorá je výrazne priedušnejšia ako koženka, sa tak nepotíš.
Reakcia na: Minko #47:
Ten istý potný fľak je nasiaknutý vo zvhlnutej látke 😋 Preto to tak kvalitne vonia.
Reakcia na: skopi #44:
skopi lenže povedz ako vyriešiš hlavnú nevýhodu koženiek? fakt to nie je nič lákavé vidieť keď sa niekto postaví a pod ním ostane potný fľak. A čo sa týka teplôt vyzerá to že bude iba horšie. Navyše ako som povedal, v zime zasa koženka strašne chladí. Nepredpokladám, že všetky vozy MHD sú v noci v temperovanej garáži.

a čo sa týka polstrovania, súčasné polstrovanie vôbec nevyhovuje bratislavskému (slovenskému) stavu ciest. A to chcú dostať ľudí do MHD. A načo, aby zo seba spravili invalidov?
Reakcia na: Andy #45:
Áno, v tom určite súhlasím, v tých so sedákom na šikmo sa sedelo najlepšie. Ale ak mám hovoriť za seba, mne sa dobre sedí aj na tých pražských. Tie práve mám pocit, že keďže sú pomerne tenké, nie sú tak náchylné na chlad, prípadne na sálajúce slnko, ale viem hovoriť len z vlastnej skúsenosti.
Reakcia na: skopi #44:
Sedadlá v 14Tr a 15Tr s hrubým podsedákom boli podľa mňa pohodlnejšie než to, čo je v pražských autobusoch.. Úplne najlepšie boli tie z prvých sérií 14Tr, ktoré mali sedák šikmo.
Reakcia na: Minko #38:
Ja mám pocit, že tvoja predstava o koženkovom sedale je klasická hrubá opierka a mäkký podsedák, aké sa nachádzajú v starých 14 Tr a 15 Tr, prípadne v Karosách alebo 200-vkových Ikarusoch. Pritom si stačí predstaviť pražské autobusy, pohodlné tenké koženkové sedadlá. Rozdiel oproti látkovým minimálny a údržba omnoho jednoduchšia. Že zvolili túto alternatívu na poťah sedadiel sa dá veľmi ťažko pripísať náhode.
Reakcia na: lostrail #42:
ako netvrdím že tie látkyy čo sa používajú sú fajn. myslím si, že existuje XY kvalitnejších druhov látok, ktoré by sa mohli použiť v MHD. napríklad aj to čo si pridal je fajn. navyše to vyzerá aj pekne poctivo vypolstrované, nie ako plastová pričňa s 2 cm molitanom. rozhodne miliónkrát lepšie ako sedieť na koženke.
Reakcia na: Minko #41:
Dobre, ale aj skla sa spominali, takze nemusi to byt taka hroza, najma nie, ak je vo voze funkcna klima. Na druhej strane tie calunenia vyzeraju fakt otrasne.
Mimochodom, aj calunenie sa da riesit inak. Da sa obmedzit plocha jeho povrchu a latka, ktorou je potiahnute, nemusi pripominat plys, ale moze byt hladka a nepriepustna, t.j. umyvatelna.

Napr. Citadis:
https://www.alamy.com/tramway-bordeaux-citadis-innen-image243323990.html
Reakcia na: lostrail #39:
svetlá farba koženky toho veľa nezachráni, stále bude v zime takmer celú rannú špičku studená a v lete naopak "lepivá" minimálne od rozpáleného ľudského tela (nie každý nosí celoročne dlhé oblečenie). Jediné čo s farbou čiastočne vieš zmierniť (nie eliminovať) je rýchlosť samonahrievania od slnka.
Reakcia na: Machnac #36:
Druhá séria žilinských trolejSORiek má IMHO asi najlepší interiér zo všetkých SOR-trolejbusov, ktoré som doteraz videl.
Odhliadnuc od determalnych skiel a klimy, stacilo by, keby tie sedacky neboli cierne, resp. tmave a problem vyrieseny. V pohode by mohli byt napr. cervene alebo take hnede, ako boli v 14/15Tr.
Reakcia na: Peter6607 #37:
nehovorím že na dennej báze, ale špina v tých sedačkách nie je z týždňa ani dvoch. Keď sa u "rodinných" resp. domácich osobných áut odporúča tepovanie sedačiek v rozsahu min. 1-2x ročne a to sa bavíme o aute ktoré najazdí podstatne menší počet km ročne a nepremelie sa mu interiérom toľko ľudí je jasné že tepovanie v prostriedkoch MHD musí prebiehať častejšie.
Ak tie sklá majú tak potom je determálne sklo buď slabé alebo situáciu nezachráni (max. pomáha možno usporiť na klíme). Zrejme si v lete ešte nesadal do auta s koženným interiérom do ktorého celý deň pálilo slnko alebo opačne v zime celý deň stálo vonku. nehovoriac napríklad na koženkách vo vrakosách sa aspoň mne osobne šmýka, stačí že šofér prudšie pribrdzí a už ma to vyhadzuje zo sedadla smerom vpred. Áno koženka je možno jednoduchšia na základnú údržbu (nie celkovú) ale za maň osobne neprináša žiaden komfort pre cestujúceho naopak oproti látkovému (udržiavanému) sedadlu ho ešte znižuje.
Reakcia na: Minko #33:
Samozrejme, že determálne sklá majú. Majú aj klimatizáciu. Stačí čítať.
Ktorýkoľvek jav (vandalizmus, špina) je u všetkých typoch poťahu rovnaký. Koženkové sedačky sa dajú veľmi ľahko všetkých menovaných nečistôt zbaviť. Či má azda podľa teba DPB tepovať sedačky na dennej báze?
Reakcia na: Petto #35:
U degesov mozno, ale u vozidiel bez APU sa mi nezda, ze by to mal byt problem, kedze napr. presovske vozy tam maju miesto tych dvoch dvojradov sedadiel miesto na statie. Zilinske podla mna tiez, ale tym si nie som uplne isty.
Reakcia na: Machnac #31:
Karoseria tych vozov nie je stavana na tolko ludi, preto tam dali sedadla a neboli pretazovane skrz viac stojacich ludi. Celkovo tie vozy usporiadanim interieru su fail - skor na medzimestsku linku a nie na nosne mestske linky 201,202. Ked dojdu Otokary a SU18, tak tam sa bude dat tancovat "spolocenske tance"