VozidláAutobusy › TAM 260 A 180 M & TAM 272 A 180 MZačiatkom 1990-tych rokov začal dopravný podnik hľadať autobusy pre obnovu vozového parku, ktoré by spĺňali vtedajšie kritériá kvality a ekologickosti. Riešením boli kĺbové autobusy slovinskej automobilky Tovarna Avtomobilov in motorjev Maribor (neskôr TAM BUS), ktorá vyrábala vhodné autobusy v spolupráci s karosárskou firmou Avtomontaža Ljubljana a v tom čase hľadala nové možnosti odbytu svojich výrobkov. V roku 1992 sa zakúpil jeden autobus TAM 260 A 180 M - AM (koncovka AM bola použitá na rozlíšenie od pôvodného typu TAM 260 A 180 M, ktorý sa vyrábal v odlišnej karosérii v spolupráci s firmou Autokaroserija Novi Sad). O rok neskôr začali dodávky autobusov typového radu TAM 272 A 180 M, ktoré sa líšíli výkonnejším motorom MAN a konštrukčnými vylepšeniami. Hoci licenčne vyrábaná karoséria autobusu pochádzala z konca 1970-tych rokov (MAN SL 202), napriek tomu po dlhoročnej nadvláde autobusov Karosa radu 700 a Ikarus 280 pôsobil v Bratislave moderne a priniesol oživenie do vozového parku. Nevýhodou pre cestujúcich však boli drevené sedadlá, ktoré značne znepríjemňovali cestovanie a rovnako aj vysoká hlučnosť motora.

Do konca roku 1993 sa kĺbové TAM-BUSy dovážali od výrobcu kompletné, začiatkom roka 1994 začala akciová spoločnosť Slovakia Bus s ich kompletizáciou v Bratislave v dielňach DPB, pričom väčšina komponentov sa dovážala zo Slovinska. Z pôvodne plánovanej a mediálne značne propagovanej licenčnej výroby TAM-BUSov v Bratislave nakoniec kvôli problémom slovinskej firmy zišlo. Ich výroba mala začať v novopostavenej výrobnej hale za 100 mil. Sk na Vajnorskej ulici (v priestore Kovospracujúceho podniku oproti Vozovni Jurajov dvor) v roku 1997 a postupne sa malo v Bratislave vyrábať 150 - 200 Tam-Busov ročne.

Výrobu autobusov pod značkou TAM prevzala v roku 1996 od firmy TAM BUS novovzniknutá mariborská spoločnosť M.P.P. Vozila, ktorá ponúkala kĺbové autobusy TAM 272 A 180 M až do roku 2001, kedy sa pretransformovala na spoločnosť Tovarna Vozil Maribor. Táto sa venovala najmä výrobe turistických autobusov TAM a minibusov Marbus.


TAM 260 A 180 M - AM #4400


TAM 272 A 180 M #1400 a 2400


TAM 272 A 180 M #1404


TAM 272 A 180 M #2406 po GO

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. TAM 260 A 180 M - AM 4400 1992 1992 2007 1
2. TAM 272 A 180 M 1400, 2400 1993 1993 2004 – 2010 2
3. TAM 272 A 180 M 1401 – 1406, 2401 – 2406, 4401 – 4406 1993 1993 – 1994 2001 – 2011 18
4. TAM 272 A 180 M 1407, 2407 1994 1994 2011 2
5. TAM 272 A 180 M 1408, 2408, 1409 1994 1994 2007 – 2010 3
6. TAM 272 A 180 M 1410, 2409, 4407 – 4408 1995 1995 2010 4
7. TAM 272 A 180 M 1411 – 1412, 2410 – 2411 1995 1995 2008 – 2011 4
8. TAM 272 A 180 M 1414 1993 2008 —* 1
Spolu: 1992 – 1995   35
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:17905 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3020 mm
Počet miest na sedenie:41 + 1
Počet miest na státie:139
Celkový počet miest:180 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14400 kg
Celková hmotnosť:26000 kg
Motor:TAM F8L 413F, naftový vzduchom chladený 8-valec (TAM 260 A 180 M - AM)

MAN D 0826 LOH 08, Euro 1, naftový vodou chladený 6-valec (TAM 272 A 180 M)
Výkon motora:188 kW / 2500 rpm (TAM F8L 413F)
199 kW / 2500 rpm (MAN D 0826 LOH 08)
Objem motora:12763 cm3 (TAM F8L 413F)
6871 cm3 (MAN D 0826 LOH 08)
Maximálna rýchlosť:71,5 km/h
Prevodovka:VOITH D 851.2, automatická, 3-stupňová (#1401 - 1409, 2400 - 2409, 4400 - 4408)
RENK, automatická (#1400, 1410, 1411, 1412, 2410, 2411)
Riadenie:ZF Servocom 8097, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: TAM PK-66 ZV, tuhá
stredná: TAM PS-115 ZV, tuhá, vlečená
zadná: TAM PG-115-60-3,1 ZV, tuhá, hnacia
Pneumatiky:295/80 R22,5

Opis

Článkový trojnápravový autobus samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bol zvonka oplechovaný. Steny a strop interiéru pokrýval svetlý umakart. Veľkou nevýhodou bolo sparťanské usporiadanie priestoru pre cestujúcich, najmä klzké drevené sedadlá s výnimkou vozu #2400, ktorý dostal sedadlá z PVC s penovým vankúšom s textilným poťahom. V bočnici umiestnili štvoro dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Vodič získal priestranné pracovisko s polovicou predných dverí. Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii bordovej, červenej a bielej farby, s výnimkou zeleno-bielo-čierneho vozidla #4400 a žlto-oranžovo-červeno-bielych #1400 a 2400. Pre lepšiu informovanosť cestujúcich osadili do čiel a bočníc niektorých vozidiel (#1401 - 1406, 2401 a 4401 - 4403) optický informačný systém izraelskej firmy Peled z Tel Avivu. Vozy #1400, 2400 dostali iný typ transparentov, ktorý bol na prednom čele menší, na druhej strane však mali dva bočné transparenty (jeden na označenie linky a druhý na označenie cieľa), z ktorých dostali ostatné vozidlá iba prvý spomínaný. Všetky transparenty boli ovládané palubným počítačom českej firmy SAVS Olomouc. Vozidlá typov TAM 260 A 180 M a 272 A 180 M sa medzi sebou líšili nielen náterom, ale aj motorom. Autobusy 3. série mali po bokoch nápisy propagujúce firmy "TAM BUS Slovensko" a "SLOVAKIA BUS", u ďalších sérií nalepené neboli. Menila sa taktiež farba predného nárazníka - pri niektorých vozoch (1400, 1407, 1408 a 2400) bol šedý, u vozu #4400 čierno-tyrkysový, #1412 a #2410 mali čierny nárazník a ostatné autobusy bordový. Prvé tri dodané vozidlá sa od ostatných mierne líšili stenou kabíny vodiča.

Úpravy

Voz #4400 dostal krátko po zaradení do premávky elektronické transparenty. Tie sa však u všetkých vozidiel nimi vybavenými ukázali ako veľmi poruchové a postupne boli odpájané a v niektorých vozoch (#1402, 1406, 4401, 4402) aj demontované. Vozu #4400 bol čelný trasparent prekrytý plechom a bočný zastriekaný čiernou farbou, #1401 mal prekryté číslo linky na transparente kartónom a neskôr fóliou, #1403 dostal cez časť transparentu čiernu fóliu, #1404 pokrčený papier, #1405 modrobielu handru a voz #4403 mal celý transparent prekrytý čiernou fóliou.

Autobus #1407 dostal po zrušení celoplošnej reklamy na bok červené nálepky, ktoré tvoria horizontálne pásy. Podobný náter dostal začiatkom roka 2002 aj voz #1408, ktorý mal tiež predtým celoplošnú reklamu. V rovnakom čase nastriekali vozidlo #4402 po oprave celobielym lakom kvôli reklame, ktorú nakoniec ale nedostal.

Nové nátery, ktoré dostávali vozy po opravách a novom oplechovaní od roku 2003, sa snažili podobať pôvodnému náteru týchto vozidiel, ale nikdy s ním neboli zhodné. Postupne sa opravili vozidlá #1408, 2408, 1402, 1404, 1403, 4401, 2403, 1401, 2401, 4400, 2405, 1405, 2406, 2402, 1406, 1407, 2400, 4408, 1412, 1409, 2404, 2417, 2415, 2407 a ďalšie. V žiadnom z prípadov však nešlo o opravu interiéru, vozidlá s reklamou Bratislava však dostali červené textilné poťahy na sedadlá a novú kabínku vodiča. Autobus #2403 po generálke niesol celoplošnú reklamu na DPB - divíziu Autobusy a nainštalované mu boli aj transparenty BUSE. Neskôr dostávali aj ďalšie vozy po opravách celoplošné reklamy rovnako ako to bolo v začiatkoch pôsobenia "dlhých Tambusov" v Bratislave. Od roku 2006 sa po výmene oplechovania aplikoval celočervený náter s reklamou "Bratislava - Little Big City".

Začiatkom roka 2006 prešli výraznejšími úpravami vozidlá #2400, 2406 a 4408 v súvislosti s celoplošnou reklamou na mesto Bratislava. Autobusy #2400 a 4408 prešli výmenou oplechovania, vozidlo #2406 bolo opravené už v roku 2005. Všetky tri autobusy dostali optický informačný systém firmy R&G Mielec pozostávajúci z vonkajších LED transparentov a dvojriadkového vnútroného displeja. Zároveň bolo do vozidiel nainštalované viacjazyčné akustické hlásenie zastávok. Na sedadlá dostali autobusy červené textilné poťahy s logom Bratislavy. Na tento projekt sa použili 3 milióny korún z európskeho fondu Phare. V roku 2008 sa displeje R&G Mielec na týchto vozidlách vymenili za displeje firmy BUSE.

V roku 2006 sa začali montovať do kĺbových TAMBUSov aj ďalšie displeje BUSE, pričom na niektorých vozidlách sa použil čelný transparent s veľkými zobrazovacími bodmi, časť vozov dostala menšie čelné transparenty, z ktorých niektoré boli z vyradených autobusov Ikarus 283. Neskôr sa do niektorých vozidiel inštalovalo aj akustické hlásenie zastávok.

Technické problémy sa nevyhli vozidlu #4400, ktoré medzi rokmi 2001 a 2005 viac nejazdilo ako jazdilo a bolo niekoľkokrát dlhodobo odstavené. V rokoch 2004 - 2005 sa autobus podrobil generálnej oprave v dielňach petržalskej vozovne. Opravený bol rám vozidla, autobus dostal nové plechy a podarilo sa presadiť, aby dostal náter v približne pôvodných farbách. Žiaľ, takmer okamžite po oprave mu oplechovanie začalo korodovať, a tak nemohlo dôjsť k jeho plánovanému vystaveniu na oslavách 110. výročia MHD v Bratislave. Po jeho preradení do Jurajovho dvora opäť viac nejazdil ako jazdil.

Koncom roka 2005 bol po nehode neopraviteľne poškodený a následne zošrotovaný zadný článok vozu #1412. Následne bol na opravu autobusu #1412 použitý zadný článok vyradeného vozu #1400. Podobný "zlepenec" vznikol aj po požiari motora vozidla #1413 začiatkom roka 2010, kedy bol poškodený zadný článok nahradený zadným dielom vyradeného vozidla #2417.

Prevádzka

Po niekoľkých rokoch prevádzky začali autobusy doslova vybuchovať, pretože z nedostatočne pripevnených hadíc v motorovej časti striekala nafta na horúci motor. Postupne bolo kvôli rôznym poruchám odstavené značné percento "Tambusov" a pre niektoré z nich sa odstavenie z premávky skončilo vyradením. Ostatné vozidlá boli po dodaní náhradných dielov opravené a opäť zaradené do prevádzky. Napriek počiatočným problémom sa zaradili medzi spoľahlivé, rýchle a výkonné autobusy.

Po vyradení Ikarusov 280 nastal vo vozovni Jurajov dvor nedostatok kĺbových vozidiel, ktorý bol začiatkom júla 2006 riešený presunom všetkých "Tambusov" z vozovne Petržalka do vozovne Jurajov dvor. Tu dostali nové evidenčné čísla 2412 - 2418. Vozidlo #2418 krátko nato preradili do vozovne Trnávka pod číslom #1413.

Ku koncu prevádzky boli kĺbové Tambusy vypravovali najmä počas špičiek pracovných dní.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobus #1400 bol s pokazenými transparentami a technickými problémami odstavený už v roku 1996 vo vozovni Jurajov dvor, kde stál až do roku 2004. Po následnej defektoskopii sa zistilo, že jeho oprava by už nebola rentabilná, a tak bol koncom roka 2004 vyradený a jeho predný článok bol v 9/2005 zošrotovaný. Ďalšími zlikvidovanými vozmi boli dlhodobo odstavené "Tambusy" #4403 (po požiari motora) a 4405 (po nehode). V čase nedostupnosti náhradných dielov sa už s nimi nepočítalo, a tak na rozdiel od ostatných vozidiel neboli opravené, ale vyradené z evidencie a následne po prísune náhradných dielov ich už nebolo možné opätovne do evidencie zaradiť. Po zlomení rámu bol koncom leta 2007 vyradený voz #1408. O rok neskôr sa priamo za premávky v kĺbe rozlomil zgenerálkovaný voz #2411, následkom čoho bol vyradený. Pre problémy s nosnými časťami boli postupne vyraďované ďalšie vozidlá. Veľké vyraďovanie prebehlo v októbri 2010, kedy bolo zároveň rozhodnuté o pozastavení väčších opráv Tambusov. Autobusy vyradené v roku 2010 boli koncom novembra toho istého roka odvezené na šrotovisko.

Ako posledné postupne dojazdili v decembri 2010 vozidlá #1407, 1402, 1411 a nakoniec v januári 2011 vozidlo #1414.

Do zbierky historických vozidiel DPB bolo vybraté pôvodne banskobystrické vozidlo #1414.

Katalóg vozidiel

2412
1400 2400
1401 1402 1403 1404 1405 1406 2401 2402 2403 2404 2405 2406 2413 2414 4403 2415 4405 2416
1407 1409II
1408 2408 2407II
1410 2409 2417 1413
1411 1412 2410 2411
1414

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (3%)
  • Počet vyradených vozidiel: 34 (97%)

Legenda

2411vyradené vozidlo
1414historické vozidlo
2407IIevidenčné číslo 2407 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
1409 2407IIod 2010 
2407 1409IIod 2010 
4400 2412od 2006 
4401 2413od 2006 
4402 2414od 2006 
4404 2415od 2006 
4406 2416od 2006 
4407 2417od 2006 
4408 24182006 - 20071413od 2007

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

S499.102314.5.2018 21:27 #18 Re:
Reakcia na #14 od Ámos:
Aká?
Viko14.5.2018 19:48 #17 Re:
Reakcia na #16 od Ámos:
...A preto by spočiatku rátali s motormi Perkins, vlastnou nápravou apod., že všetko bolo zabezpečené od Iveca, že? ?

Takže, prosím, buď si nájdi nejaké argumenty, alebo neprodukuj dojmológiu. Lebo z toho čo je napísané, jediná "inšpirácia" mal byť Liaz Corso, ktorý Libchavy v jednom prototype vyvinuli spolu s bánovskou tatrovkou.
Ámos14.5.2018 19:20 #16 Re:
Reakcia na #15 od Ibiza:
No cele šasi bolo od Iveca. Teda tak si pamatam.
Ibiza14.5.2018 19:14 #15 Re:
Reakcia na #14 od Ámos:
Iba podvozky boli Iveco, kasňa nebola Iveco.
Ámos14.5.2018 19:13 #14 Re:
Reakcia na #11 od S499.1023:
Sor je predsa nejaka Iveco licencia, nie?
Ibiza14.5.2018 18:45 #13 Re:
Reakcia na #11 od S499.1023:
Možno myslel toto:
https://myntransportblog.com/category/hungary/
Viko14.5.2018 16:40 #12 Re:
Reakcia na #10 od Ámos:
Dopyt by aj bol. Ved na jar 96 sa kupili do BA prve Ikary a posledne 741ky, Kosice brali najprv 280.87 a potom tiez 435ky, Presov sa takisto na chvilu uchylil k Ikarusu a potom presiel na 941ky, Bystrica brala par novych vozov... A to vsetko zakaznici, ktori s TAMom mali skusenost, cize podla mna tam ista perspektiva bola, keby vyroba slapala. Ved VP klbaky sa kupovali fakt az do polky 0. rokov.
Lenze ak ti materska fabrika pre vlastne problemy nedokaze dodavat zaklad, nemas co montovat. Ano, neboli by to stovky vozidiel, ale nemyslim si, ze dopyt bol primarnym problemom.
S499.102314.5.2018 16:04 #11 Re:
Reakcia na #10 od Ámos:
Akú licenčnú výrobu začal SOR?
Ámos14.5.2018 13:20 #10 Re:
Reakcia na #9 od S499.1023:
Ale no. Kolko ks klbových vozidiel v mestskom vyhotoveni sa kupilo v SR v rokoch 1993 - 1998.
Problem nebol VP konstrukcia tychto busov, cele to padlo na dopyte. Samotny DP nedokazal skrz nedostatok financii obnovovat vlastny vozidlovy park. Az kym v roku 1998 sa nekupila stovka Ik400. Stale VP vozidiel.
SOR svoju licencnu vyrobu zacal az v 1995 VP vozidlami. Prechod k NP konstrukcii bol postupny a az od 2004.
S499.102314.5.2018 11:11 #9 Re:
Reakcia na #8 od Viko:
Keď kupujem licenciu, musím trocha uvažovať do budúcnosti. Nehovorím o kúpnej sile na O405N ale o tom, že trend k NP vozidlám bol jasný.
Viko13.5.2018 22:58  +1#8 Re:
Reakcia na #7 od S499.1023:
Pokiaľ viem, mali len vnútroslovenské ambície, či? A hlavne, kde tu bola kúpna sila na O405N? Plus podľa mňa vtedy NP nebolo úplne na programe dňa, Praha tiež ešte nič nemala a po kúpe troch Neoplanov sa zas načas odmlčala...
S499.102313.5.2018 17:14 #7 Re:
Reakcia na #6 od Viko:
Že v tom čase už bežala naplno výroba nízkopodlažiek ako O405N a podobných ale Bratislava si robila nádeje, ako bude robiť kšeft s prehistorickými vysokopodlažnými licenčnými MAN-mi.
Viko13.5.2018 16:50 #6 Re:
Reakcia na #5 od S499.1023:
Môžeš to prosím rozviesť? Nezachytil som celkom, kam tým mieriš.
S499.102313.5.2018 13:36 #5 Re:
To bolo strategické uvažovanie, v polovici deväťdesiatych rokov chcieť v záujme obdržania všimného zo Slovinska vyrábať vysokopodlažný autobus...
Ibiza12.5.2018 12:50 #4 Re:
Tým, ktorým nejde link.
Melange12.5.2018 11:31 #3 Re:
Reakcia na #2 od Sor23:
Mne normálne ide.
Sor2312.5.2018 10:18  +1#2 Re:
Reakcia na #1 od Ibiza:
Odkaz nefunguje, zaujímalo by ma ale, čo tam bolo. ?
Ibiza11.5.2018 18:14  +1#1 Re:
https://vtedy.tasr.sk/zoom/302399/view?page=1&p=separate&view=8,-2,815,529