V roku 1992 Dopravný podnik Bratislava zakúpil jeden autobus TAM 260 A 180 M druhej generácie s karosériou od ľubľanskej firmy Avtomontaža-Bus, ktorá bola odvodená od karosérie autobusu MAN NG 242 (prvá generácia typu TAM 260 A 180 M sa vyrábala v rokoch 1985 - 1991 s karosériou od firmy Autokaroserija Novi Sad). Ešte v lete toho istého roku boli objednané ďalšie dva kĺbové autobusy tohto typu, ale už s ekologickejším a výkonnejším motorom MAN spĺňajúcim emisnú normu Euro 1. Dodané boli o rok neskôr už s novým označením TAM 272 A 180 M, ktoré reflektovalo vyšší výkon motora. Po dlhoročnej nadvláde autobusov Karosa radu 700 a Ikarus 280 pôsobili TAMy v Bratislave moderne a priniesli oživenie do vozidlového parku. Nevýhodou pre cestujúcich však boli drevené sedadlá, ktoré značne znepríjemňovali cestovanie a rovnako aj vysoká hlučnosť motora. S cieľom ďalšej obnovy vozidlového parku autobusov vznikol v roku 1993 projekt výroby autobusov TAM v Bratislave, na ktorom sa podieľali TAM BUS Maribor, Dopravný podnik Bratislava a mesto Bratislava.
Do konca roku 1993 sa kĺbové TAMy dovážali od výrobcu kompletné, začiatkom roka 1994 začala akciová spoločnosť Slovakia Bus s ich kompletizáciou v Bratislave v dielňach DPB nultou sériou, pričom väčšina komponentov sa dovážala zo Slovinska, od domácich firiem pochádzali iba pneumatiky a podlahová krytina. Hoci sa už v roku 1994 počítalo s kompletizáciou až 50 vozidiel, dokončených bolo len niekoľko autobusov. Pre zatekanie strechy a ďalšie problémy v montážnej dielni a jej následnú rekonštrukciu bola montáž autobusov v Bratislave prerušená. Aj keď sa očakávalo, že po rekonštrukcii haly sa v roku 1995 zmontuje 40 autobusov, k tomu už neprišlo a z 8 autobusov dodaných v roku 1995 posledné štyri už opäť prišli kompletné zo Slovinska. Z pôvodne plánovanej a mediálne značne propagovanej licenčnej výroby TAM-BUSov v Bratislave nakoniec kvôli problémom slovinskej firmy zišlo. Ich výroba mala začať v novopostavenej výrobnej hale za 100 mil. Sk na Vajnorskej ulici (v priestore Kovospracujúceho podniku oproti Vozovni Jurajov dvor) v roku 1996 (neskôr 1997) a postupne sa malo v Bratislave vyrábať 150 - 200 Tam-Busov ročne. Nevyšiel ani náhradný plán na nahradenie skrachovaného slovinského výrobcu nemeckou firmou MAN, ktorá údajne prejavila záujem o účasť v tomto projekte. V roku 1996 vyhlásil DPB verejnú súťaž na dodávku nových autobusov, ktorej sa ešte zúčastnil aj dodávateľ autobusov TAM-BUS, ale jej víťazom sa stal maďarský Ikarus.
Výrobu autobusov pod značkou TAM prevzala v roku 1996 od firmy TAM BUS novovzniknutá mariborská spoločnosť M.P.P. Vozila, ktorá mala v ponuke aj kĺbové autobusy TAM 272 A 180 M až do začiatku 21. storočia, no nie je známe, či sa ešte nejaké autobusy tohto typu aj vyrobili. Firma bola v roku 2002 začlenená do novej spoločnosti Tovarna Vozil Maribor, ktorá sa ďalej venovala najmä výrobe malých turistických autobusov Marbus a letiskových autobusov.
| Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | TAM 260 A 180 M - AM | 4400 | 1992 | 1992 | 2009 | 1 |
| 2. | TAM 272 A 180 M | 1400, 2400 | 1993 | 1993 | 2005 – 2010 | 2 |
| 3. | TAM 272 A 180 M | 1401 – 1406, 2401 – 2406, 4401 – 4406 | 1993 | 1993 – 1994 | 2001 – 2011 | 18 |
| 4. | TAM 272 A 180 M | 1407 – 1409, 2407 – 2408 | 1994 | 1994 | 2007 – 2011 | 5 |
| 5. | TAM 272 A 180 M | 1410, 2409, 4407 – 4408 | 1995 | 1995 | 2010 | 4 |
| 6. | TAM 272 A 180 M | 1411 – 1412, 2410 – 2411 | 1995 | 1995 | 2008 – 2011 | 4 |
| 7. | TAM 272 A 180 M | 1414 | 1993 | 2008 | —* | 1 |
| Spolu | 1992 – 1995 | 35 | ||||
| * Zachovalo sa historické vozidlo | ||||||
| Dĺžka | 17905 mm |
|---|---|
| Šírka | 2500 mm |
| Výška | 3020 mm |
| Výška podlahy | ~780 mm |
| Počet miest na sedenie | 39 + 1 (TAM 260)
41 + 1 (TAM 272) |
| Počet miest na státie | 141 (TAM 260)
139 (TAM 272) |
| Celkový počet miest | 180 + 1 |
| Pohotovostná hmotnosť | 14400 kg |
| Celková hmotnosť | 26000 kg |
| Motor | TAM F8L 413F, naftový vzduchom chladený 8-valec (TAM 260 A 180 M - AM)
MAN D 0826 LOH 08, Euro 1, naftový vodou chladený 6-valec (TAM 272 A 180 M) |
| Výkon motora | 188 kW / 2500 rpm (TAM F8L 413F)
199 kW / 2500 rpm (MAN D 0826 LOH 08) |
|---|---|
| Objem motora | 12763 cm3 (TAM F8L 413F)
6871 cm3 (MAN D 0826 LOH 08) |
| Krútiaci moment motora | 960 Nm / 1400 rpm (MAN D 0826 LOH 08) |
| Maximálna rýchlosť | 71,5 km/h |
| Prevodovka | VOITH D 851.2, automatická, 3-stupňová (r. v. 1992 - 1994 + vozidlá po výmene prevodovky)
RENK Doromat 847 BM, automatická (r. v. 1995 + #1400) |
| Riadenie | PPT 8042, hydraulické servoriadenie (TAM 260)
ZF Servocom 8097, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia (TAM 272) |
| Nápravy | predná: TAM PK-66 ZV, tuhá
stredná: TAM PS-115 ZV, tuhá, voľnobežná zadná: TAM PG-115-60-3,1 ZV, tuhá, hnacia |
| Pneumatiky | 295/80 R22,5 |
| 2412 |
1400 2400 |
1401 1402 1403 1404 1405 1406 2401 2402 2403 2404 2405 2406 2413 2414 4403 2415 4405 2416 |
1407 1408 2407II 1409II 2408 |
1410 2409 2417 1413 |
1411 1412 2410 2411 |
1414 |
| 1414 | nevyradené vozidlo: 1 (2,9 %) |
| 2412 | vyradené vozidlo: 34 (97,1 %) |
| 1414 | historické vozidlo: 1 (2,9 %) |
| 2407II | evidenčné číslo 2407 obsadené 2. krát pri danom type vozidla |
| 1. | 2. | 3. | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1409 | 2407II | ||||
| 2407 | 1409II | ||||
| 4400 | 2412 | ||||
| 4401 | 2413 | ||||
| 4402 | 2414 | ||||
| 4404 | 2415 | ||||
| 4406 | 2416 | ||||
| 4407 | 2417 | ||||
| 4408 | 2418 | 1413 | |||