VozidláAutobusy › Karosa ŠL 11

Karosa ŠL 11 1305
Karosa ŠL 11 1305
Karosa ŠL 11 1310
Karosa ŠL 11 1310
Karosa ŠL 11 1310 #8214 ako pojazdný bufet
Karosa ŠL 11 1310 #8214 ako pojazdný bufet

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1970 - 1981 vyrábala autobusy ŠL 11 v dvojdverovom linkovom vyhotovení. Pre nedostatočnú výrobu mestských autobusov musel bratislavský dopravný podnik na potrebné rozšírenie vozidlového parku zakúpiť aj tieto linkové autobusy, vozidlá dodané v roku 1975 boli dodané namiesto pôvodne plánovaných Ikarusov 280. Jedno vozidlo bolo zakúpené aj pre potreby podnikovej autoškoly.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠL 11 1305 302 – 304 1971 1971 1976 – 1978 3
2. Karosa ŠL 11 1310 425 – 451 1973 1973 1978 – 1982 27
3. Karosa ŠL 11 1310 452 – 456 1975 1975 1980 – 1981 5
4. Karosa ŠL 11 1310 458 – 465 1975 1976 1977 – 1980. roky 8
5. Karosa ŠL 11 1310 1651 – 1652 1976 1976 1986 2
6. Karosa ŠL 11 1310 1653 1976 1977 1986 1
7. Karosa ŠL 11 1310 1658 1977 1977 1986 1
8. Karosa ŠL 11 1310 BL 96-11 1978 1978 1980. roky 1
Spolu 1971 – 1978   48

Technické parametre

Dĺžka 11095 mm (ŠL 11 1305)
11170 mm (ŠL 11 1310)
Šírka 2500 mm
Výška 3120 mm
Výška podlahy 885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 30
Celkový počet miest 75 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8370 kg (ŠL 11 1305)
9200 kg (ŠL 11 1310)
Celková hmotnosť 15280 kg (ŠL 11 1310)
Motor Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712 HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10,00-20

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavilili z panelov samonosnú karosériu zvonka oplechovanú hladkým plechom s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitom, podlahu drážkovou gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v linkovom usporiadaní 2 + 2. V bočnici boli dvoje skladacie dvere umiestnané vpredu a v strede s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča chránila polouzavretá kabínka bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Všetky vozidlá boli dodané v červeno-bielom vyfarbení, verzia 1305 mala oproti neskorším autobusom typu 1310 rozdielne usporiadané červené pásy, iné nárazníky a transparent nad prednými dvermi.

Úpravy

V súvislosti so zavedením bezhotovostného mechanického odbavovania cestujúcich a umožnením nástupu všetkými dverami boli v roku 1976 ku dverám z vonkajšej strany doplnené výstražné svetlá so signálom "Nenastupovať".

Koncom 1970-tych rokov boli tri vozidlá po doslúžení v osobnej prevádzke prestavané na pojazdné bufety, neskôr v roku 1982 ich nahradili ďalšie upravené autobusy tohto typu. Tieto bufety zabezpečovali občerstvenie pre dopravných pracovníkov na konečných zastávkach. Ich nedostatkom bolo slabé zásobovanie, takže ponúkali iba veľmi malý sortiment jedál. Autobusy upravené na bufety dostali nové čísla z radu pracovných vozidiel (#8202, 8204, 8214, 8217, 8217II, 8220 a 8253).

Prevádzka

Autobusy ŠL 11 pomáhali zvládať prepravné nároky na linkách obsluhujúcich nové sídliská a nové mestské časti, ktoré vznikli v roku 1972 pripojením okolitých obcí k Bratislave.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované spravidla po uplynutí plánovanej 6-ročnej životnosti. Nahrádzané boli autobusmi Karosa ŠM 11 a neskôr Karosa C 734 a B 731. Autobusy prestavané na pojazdné bufety boli vyradené v rokoch 1982 a 1986, pričom boli nahradené na bufety upravenými Karosami B 731.

Katalóg vozidiel

3601 1650 304

3603 3608II 3607II 3606 3607 3611II 1621 1622 1623 1624 1625 8214 1627 1628 1629 1630 1631 3609 1632 1633 1634 1635 3610 1636 8220 1638 8217

1639 1640 1641 1642 1643

2602 1645 1646 1647 2603 1648 2604 3604II

8202 8217II

8253

8204

BL 96-11

Legenda a štatistika

3601vyradené vozidlo: 48 (100 %)
3608IIevidenčné číslo 3608 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
302 3601  
303 1650  
425 3603  
426 3604 3608II 
427 3605 3607II 
428 3606  
429 3607  
430 3608 3611II 
431 1621  
432 1622  
433 1623  
434 1624  
435 1625  
436 1626 8214 
437 1627  
438 1628  
439 1629  
440 1630  
441 1631  
442 3609  
443 1632  
444 1633  
445 1634  
1.2.3.
446 1635  
447 3610  
448 1636  
449 1637 8220 
450 1638  
451 2601 8217 
452 1639  
453 1640  
454 1641  
455 1642  
456 1643  
458 2602  
459 1645  
460 1646  
461 1647  
462 2603  
463 1648  
464 2604  
465 3611 3604II 
1651 8202  
1652 8252 8217II 
1653 8253  
1658 8204  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.