VozidláAutobusy › Mercedes-Benz CapaCityKĺbový nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz CapaCity nemeckého výrobcu EvoBus vychádza z osvedčeného typu Mercedes-Benz O 530 Citaro a zároveň svojou dĺžkou 19,54 m predstavuje najdlhšiu verziu tohto radu. Prototyp tohto autobusu bol predstavený v roku 2005, sériová výroba začala v roku 2007. Štvornápravové jednokĺbové vozidlo bolo vyvinuté najmä pre veľkokapacitné rýchle autobusové systémy, známe pod názvami Bus Rapid Transit (BRT) či Metrobus. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách vo februári 2008 druhý prototyp Mercedesu-Benz CapaCity, ktorý neskôr pre DPB zakúpila spoločnosť IKEA. V roku 2009 sa spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia stala s týmito autobusmi víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných autobusov, z ktorých prvé boli dodané na jar 2010. Cena jedného vozidla bola 490 644 € bez DPH.


Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity (2. prototyp)


Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4901

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4020 2005 2008 1
2. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4901 – 4920, 4922 – 4926 2010 2010 25
3. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4927 – 4941 2012 2013 15
Spolu: 2005 – 2012   41

Technické parametre

Dĺžka:19540 mm
Šírka:2550 mm
Výška s klimatizáciou:3155 mm (s prvkami Metro-dizajnu)
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor:5845 mm, 5990 mm a 1600 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:47 + 1 (#1999)
45 + 1 (sériové vozidlá)
Počet miest na státie:132 (sériové vozidlá)
Celkový počet miest:177 + 1 (sériové vozidlá)
Pohotovostná hmotnosť:19330 kg (#1999)
18548 kg (#4901 - 4920, 4922 - 4926)
18700 kg (#4927 - 4941)
Motor:Mercedes-Benz OM 457 hLA, EURO 4 (#1999) / EURO 5, naftový radový 6-valec s technológiou Blue-Tec
Výkon motora:260 kW / 2000 rpm
Objem motora:11967 cm3
Krútiaci moment motora:1600 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka:ZF Ecomat 6 HP 602C, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom (#1999)
ZF EcoLife 6 AP 1700B, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná hnacia: ZF AV 132/87°, portálová
zadná vlečená: ZF RL 75 A, tuhá
Pneumatiky:275/70 R 22,5
Klimatizácia:Spheros Aerosphere World
Chladiaci výkon klimatizácie:2 x 32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie:2 x 38 kW

Opis

Samonosný rám kĺbového dvojčlánkového štvornápravového vozidla zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Motor poháňajúci tretiu nápravu umiestnili naležato v zadnej časti. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových dverí firmy Bode otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým ovládaním a ochranou proti privretiu.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Eco (pri prototype City Star Function) s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste. Na ľavej časti stropu pozdĺž vozidla umiestnili podsvetlené reklamné rámčeky. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom trojice kamier na bokoch a zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, troma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a dvoma stropnými turboventilátormi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných kanálových klimatizačných jednotiek Spheros Aerosphere World s chladiacim výkonom 32 kW a vykurovacím výkonom 38 kW a tónovanými bočnými sklami. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení (okrem vozidla #1999). Vonkajší vzhľad vozidla vylepšili rôznymi doplnkami tzv. "Metro" dizajnu.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický informačný systém firmy BUSE a tarifný systém. Počas prevádzky boli vozidlá postupne vybavené aj akustickými hlásičmi zastávok s výnimkou vozidla #4921. Montáž hlásičov bola ukončená v auguste 2019.

Prevádzka

Prvý autobus sa zaradil do premávky 19. decembra 2008 na linke 96 z Petržalky k nákupným centrám Avion a Ikea a k letisku. Vozidlo #4901 začalo jazdiť 22. februára 2010 na linkách 83 (v pracovných dňoch), 92 a 93 (počas víkendov). Vozidlo sa otestovalo aj na posilovej linke 131. Vozidlá #4902 - 4910 boli po niekoľkomesačnom čakaní vo vozovni sprevádzkované od 6. júla 2010. Autobusy boli roztrúsené po rôznych petržalských linkách.

Autobusy poslednej série sa do prevádzky uviedli od 7. januára 2013.

Katalóg vozidiel

4921
4901 4902 4903 4904 4905 4906 4907 4908 4909 4910 4911 4912 4913 4914 4915 4916 4917 4918 4919 4920 4922 4923 4924 4925 4926
4927 4928 4929 4930 4931 4932 4933 4934 4935 4936 4937 4938 4939 4940 4941

  • Počet nevyradených vozidiel: 41 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

4923nevyradené vozidlo
4941dnes v premávke
4907odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
4020od 20081999od 20084921od 2010

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Ričard19.4.2019 18:50  +1#13 Re:
Reakcia na #7 od Erik165:
Aj 4925.
Ričard19.4.2019 18:49 -1 +1#12 Re:
Reakcia na #11 od S499.1023:
Bolo by fajn tam namiesto tohto mätúceho popisu dať Mercedes-Benz Türk, Istanbul-Hoşdere...
S499.102320.8.2018 8:21 -1 +3#11 Re:
Reakcia na #10 od Durkø4941:
Kde vidíš informáciu o krajine výroby Nemecko? Ja takú nevidím. Vidím informáciu o tom, že výrobcom je nemecká firma EvoBus a je to tak správne.
Durkø494119.8.2018 22:02 -4#10 Re:
Mierna chybicka pri vyrobcovi
Nie nemecko ale turecko....
Ma178rek2.11.2017 1:56 #9 Re:
Bude sa este akusticky informacny system dalej montovat do dalsich MB alebo uz to skoncilo??
kecho8.5.2016 6:26 #8 Re:
Reakcia na #3 od Petto:
Hlavne pri klíme za 1 cent, prípadne podľa vzoru Škodovky pri podhodnotených službách, o ktorých už zainteresovaní vopred vedia, že sa aj tak nebudú objednávať... ?
Erik1657.5.2016 10:43 #7 Re:
4901, 4902, 4903(?), 4904, 4906, 4911, 4913, 4915, 4916, 4924, 4934, 4935.

Nema niekto info., kedy dostanu hlasenia zvysne, popr. Citelisy, Sory? Vyradenych bolo dostatok vozidiel, popr. Ci sa nebude nove vedenie tym zaoberat.
Andrej57.5.2016 10:15 #6 Re:
4921 bude stále ciernostrieborna




Môžem sa opýtať ktoré msrcedesi hlasia?
400413.5.2015 1:31 #5 Re:
Dakujem za odpovede.
gejza9.5.2015 17:15 -1 +1#4 Re:
Reakcia na #1 od 4004:
k otázke č. 3 - sú dve možnosti na kúpu MBCC
- ich výhradným distribútorom pre SR budú Jepko s Trdkom
alebo
- výrobu MBCC kúpi Jepko s Trdkom .....
Petto8.5.2015 22:35  +1#3 Re:
Reakcia na #1 od 4004:
Tak sorky sa budu kupovat a aj vacsinou vyhravat tendre, nakolko su najlacnejsi stale a cena je vzdy a asi aj bude mat velku vahu v tendri
eMDi8.5.2015 21:37 #2 Re:
Reakcia na #1 od 4004:
4901 je uz tusim bez reklamy, 4921 je stale ciernostrieborna ...
na poslednu otazku ti nedam odpoved, zalezi aj od vysledkov volieb :))
40048.5.2015 21:31 #1 Re:
Niekolko otazok:

-4901 ma este reklamu na Euroveu?
-4921 ma este povodne farby?
-Kupime si este nejake MBCC, alebo budeme do konca sveta kupovat len SORky?