VozidláAutobusy › Mercedes-Benz CapaCity

Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity (2. prototyp)
2. prototyp v neskoršom stave
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4901
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4937 (stav r. 2021)

Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz CapaCity nemeckého výrobcu EvoBus vychádza z osvedčeného typu Mercedes-Benz O 530 Citaro a zároveň svojou dĺžkou 19,54 m predstavuje najdlhšiu verziu tohto radu. Prototyp tohto autobusu bol predstavený v roku 2005, sériová výroba začala v roku 2007. Štvornápravové jednokĺbové vozidlo bolo vyvinuté najmä pre veľkokapacitné rýchle autobusové systémy, známe pod názvami Bus Rapid Transit (BRT) či Metrobus. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách vo februári 2008 druhý prototyp Mercedesu-Benz CapaCity, ktorý neskôr pre DPB zakúpila spoločnosť IKEA. V roku 2009 sa spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia stala s týmito autobusmi víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných autobusov, z ktorých prvé boli dodané na jar 2010. Cena jedného vozidla bola 490 644 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4020 2005 2008 1
2. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4901 – 4920, 4922 – 4926 2010 2010 od 2022 25
3. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4927 – 4941 2012 2013 15
Spolu 2005 – 2012   41

Technické parametre

Dĺžka 19540 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3155 mm (s prvkami Metro-dizajnu)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5845 mm, 5990 mm a 1600 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 47 + 1 (#1999)
45 + 1 (sériové vozidlá)
Počet miest na státie 132 (sériové vozidlá)
Celkový počet miest 177 + 1 (sériové vozidlá)
Pohotovostná hmotnosť 19330 kg (#1999)
18548 kg (#4901 - 4920, 4922 - 4926)
18700 kg (#4927 - 4941)
Motor Mercedes-Benz OM 457 hLA, EURO 4 (#1999) / EURO 5, naftový radový 6-valec s technológiou Blue-Tec
Výkon motora 260 kW / 2000 rpm
Objem motora 11967 cm3
Krútiaci moment motora 1600 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 602C, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom (#1999)
ZF EcoLife 6 AP 1700B, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná hnacia: ZF AV 132/87°, portálová
zadná vlečená: ZF RL 75 A, tuhá
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Spheros Aerosphere World
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 38 kW

Fotografie

Opis

Samonosný rám kĺbového dvojčlánkového štvornápravového vozidla zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Motor poháňajúci tretiu nápravu umiestnili naležato v zadnej časti. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových dverí firmy Bode otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým ovládaním a ochranou proti privretiu.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Eco (pri prototype City Star Function) s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste. Na ľavej časti stropu pozdĺž vozidla umiestnili podsvetlené reklamné rámčeky. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom trojice kamier na bokoch a zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, troma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a dvoma stropnými turboventilátormi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných kanálových klimatizačných jednotiek Spheros Aerosphere World s chladiacim výkonom 32 kW a vykurovacím výkonom 38 kW a tónovanými bočnými sklami. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení (okrem vozidla #1999). Vonkajší vzhľad vozidla vylepšili rôznymi doplnkami tzv. "Metro" dizajnu.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický informačný systém firmy BUSE a tarifný systém. Počas prevádzky boli vozidlá postupne vybavené aj akustickými hlásičmi zastávok s výnimkou vozidla #4921. Montáž hlásičov bola ukončená v auguste 2019. V druhej polovici roka 2020 bol do vozidiel nainštalovaný interiérový a exteriérový kamerový systém.

Prevádzka

Prvý autobus sa zaradil do premávky 19. decembra 2008 na linke 96 z Petržalky k nákupným centrám Avion a Ikea a k letisku. Vozidlo #4901 začalo jazdiť 22. februára 2010 na linkách 83 (v pracovných dňoch), 92 a 93 (počas víkendov). Vozidlo sa otestovalo aj na posilovej linke 131. Vozidlá #4902 - 4910 boli po niekoľkomesačnom čakaní vo vozovni sprevádzkované od 6. júla 2010. Autobusy boli roztrúsené po rôznych petržalských linkách.

Autobusy poslednej série sa do prevádzky uviedli od 7. januára 2013.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol z premávky odstavený autobus #4909, ktorý v novembri 2020 vo vozovni značne poškodil požiar. V máji 2022 bolo požiarom motora poškodené aj vozidlo #4926. Oba autobusy boli následne v roku 2022 vyradené a zošrotované, keďže ich oprava vzhľadom na nulovú zostatkovú hodnotu by už nebola rentabilná.

Katalóg vozidiel

4921

4901 4902 4903 4904 4905 4906 4907 4908 4909 4910 4911 4912 4913 4914 4915 4916 4917 4918 4919 4920 4922 4923 4924 4925 4926

4927 4928 4929 4930 4931 4932 4933 4934 4935 4936 4937 4938 4939 4940 4941

Legenda a štatistika

4904nevyradené vozidlo: 39 (95,1 %)
4901online: 19 (46,3 %)
4903dnes v premávke: 23 (56,1 %)
4921odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 9 (22 %)
4906odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 3 (7,3 %)
4909vyradené vozidlo: 2 (4,9 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 50,6 %, v pondelok až piatok 62,9 %

Teraz v premávke na linkách

93 / 2

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
4020od 20081999od 20084921od 2010

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: marek1978 #37:
aj po nej niečo ostalo?
Reakcia na: samkoh #36:
ul. Pri seci
Reakcia na: Viko #32:
to bolo kde?
Reakcia na: Petto #23:
4914 bez motora a 4916 už má motor, len stojí v depe🤔
Reakcia na: SimonMHD #30:
vzduchova trubica
Reakcia na: Viko #32:
mne sa nechce verit ze tie petrzalske sorky z 2010 este stale dokazu odjazdit niekedy aj celodenky bez problemov 😃 pritom v akom su stave
Reakcia na: Dadino #31:
Ale čoby, to je bežný kolorit vozovne Petržalka ešte od čias jej starého sídla 😃
Reakcia na: SimonMHD #30:
Keby len s tým niečo bolo.
Mám pocit, že MBCC sa už pomaly ale isto nechávajú len dožiť keď vidím v akom sú stave a ako sa neopravujú...🙄
Čo sa deje s 4921?
Reakcia na: 1767 #28:
Áno, bezpochyby je obdivuhodné koľko tie vozy vydržali, ale keby mali normálnu údržbu, výsledok by bol omnoho dôstojnejší a bezpochyby by to ich životnosť predĺžilo.
Reakcia na: Foltest #27:
tie zo starsej serie maju okolo miliona km najazdene... pri petrzalskej udrzbe a na petrzalskych cestach ich budeme o chvilu obdivovat ako ikarusy svojho casu, ze je neuveritelne ze to doteraz vydrzalo
Reakcia na: Viliam22 #25:
Sú to Petržalské vozy, takže áno, nejako sa "servisujú" 😃
Reakcia na: Viliam22 #25:
To sa pytas ci oznamujes ? 😁
Tie busy sa aj nejako servisujú lebo pomaly každý už vydáva otrasné zvuky motorovej časti, horšie už ako Karosy alebo TAMy
Reakcia na: Petto #23:
Oživia
4914 a 4916 este ozivia ci sa ocakava uz rovnaky osud ako 4909,4926 ? Neoficlane vyradene ?
Reakcia na: Ma178rek #20:
Beriem späť, ráno bez kávy a fakt som prečítal 4920.....9 a 0... 😃 Jasná vec.
Reakcia na: fanatikmhd #18:
je tam písane 4020 🙂 a nie 4920