Nízkopodlažné mestské autobusy TEDOM C12 G (K23 G) českého výrobcu TEDOM Třebíč vychádzajú zo svojho predchodcu TEDOM Kronos 123 G vyrábaného v rokoch 2004 - 2006. Prototyp autobusu TEDOM Kronos 123 G s karosériou v talianskej licencii firmy Mauri & C. (ktorá predstavila autobus Kronos v roku 1999) a s plynovým motorom TEDOM (vychádzajúcim z motora LIAZ M1.2C) vznikol v roku 2004. Konštrukčne upravené autobusy TEDOM C12 G (K23 G) sa vyrábali po výstavbe nového výrobného závodu v Třebíči v rokoch 2007 - 2011. V roku 2010 vznikol prototyp kĺbového autobusu TEDOM C18 G, ktorý sa prezentoval aj v Bratislave. Vzhľadom na nezáujem odberateľov bola výroba autobusov TEDOM ukončená v januári 2012, kĺbová verzia sa do sériovej výroby ani nedostala a ostala iba pri jednom prototype, ktorý bol na skúškach aj v Bratislave.
Bratislavský Dopravný podnik mal na testovanie zapožičané v roku 2006 dve vozidlá typu TEDOM Kronos 123 G a v roku 2007 jedno vozidlo TEDOM C12 G. Česká firma TEDOM sa s týmito vozidlami stala v roku 2008 víťazom tendra DPB na obstaranie 12-metrových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom formou dlhodobého prenájmu. Mesačná úhrada za prenájom a servis 30 vozidiel predstavovala 130 494 € bez DPH. Po skončení nájmu v roku 2017 boli autobusy dopravným podnikom odkúpené za cenu 1660 € bez DPH za jeden autobus.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Tedom C12 G
1101 – 1110
2008 – 2009
2009
2021 – 2023*
10
2.
Tedom C12 G
2101 – 2110
2009
2009
2016 – 2024
10
3.
Tedom C12 G EEV
2111 – 2120
2009 – 2010
2010
2021 – 2023
10
Spolu
2008 – 2010
30
* Zachovalo sa historické vozidlo
Technické parametre
Dĺžka
12030 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3354 mm
Výška podlahy
340 mm (počas jazdy)
270 mm (kneeling)
Rázvor
6020 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
29 + 1
Počet miest na státie
57
Celkový počet miest
86 + 1
Pohotovostná hmotnosť
12100 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Tedom TG 210 AV TA 04, Euro 4, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a elektronickým sekvenčným viacbodovým vyfukovaním plynu TG (#1101 - 1110, 2101 - 2110)
Tedom TG 210 AV TA EEV (City 210), Euro 5 EEV, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a trojcestným katalyzátorom (#2111 - 2120)
Výkon motora
210 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA 04)
220 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Objem motora
11946 cm3
Krútiaci moment motora
1200 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA 04)
1146 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 6 HP 594C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: ZF RL 85, tuhá, s torzným stabilizátorom
zadná: ZF AV 132/80° SLF, portálová s torzným stabilizátorom
Samonosnú karosériu autobusu zvarili z tenkostenných uzavretých profilov z nehrdzavejúcej ocele a oplechovali hliníkovými plechmi a plastom. Strechu vyhotovili z polyesterového plastu zosilneného skleneným vláknom, čelá vytvorili zo sklolaminátu. Nádrže na CNG umiestnili na streche v prednej časti. Použitím nehrdzavejúcich materiálov zabezpečili 12-ročnú garantovanú životnosť vozidla. Do pravej bočnice osadili trojicu dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom od firmy Tamware. Nástup a výstup vozíčkarov a detských kočíkov uľahčili výklopnou plošinou pri stredných dverách. Výšku podlahy v zastávke umožnili znížiť pokľaknutím vozidla (kneeling) prostredníctvom elektronického systému ECAS. Podlahu v interiéri pokryli protišmykovou PVC podlahou Altro, bočnice a strop obložili plastovými materiálmi. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá Kiel Centra s textilným čalúnením. Na osvetlenie interiéru použili zapustené žiarivkové svetelné pásy, priestory dverí osvetlili bodovými svietidlami. Plynový motor umiestnili v nastojato v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou umiestnenou na streche uprostred vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien (5 otvárateľných okien, pri vozidlách #2111 - 2115 8 otvárateľných okien), dvoma stropnými ventilátormi a dvojicou stropných okien s elektrickým ovládaním. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným kúrením a prídavným nezávislým kúrením. Sklo na prvej polovici predných dverí vybavili vyhrievaním, od vozidla #2111 použili dvojité zasklenie tohto krídla dverí. Vozidlá dodali v celočervenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.
Úpravy
Pred zaradením do premávky obdržali vozidlá nálepky v novom bratislavskom dizajne. Od vozidla #2106 boli autobusy zaradené do premávky v celočervenom nátere bez nálepiek, ktoré boli doplnené až neskôr. Neskôr boli z niektorých vozidiel nálepky úplne, alebo čiastočne odstránené. Po opotrebovaní pôvodných poťahov sedadiel boli viacerým vozidlám sedadlá prečalúnené červenými poťahmi s logami Bratislavy.
Celovozidlové reklamy sa týmto autobusom vyhýbali, výnimkou bol autobus #1106, ktorý ju nosil počas jedného roka. Na krátky čas bol reklamou čiastočne oblepený autobus #1110, pričom zvláštnosťou bolo, že reklama prekryla aj tabuľky so štátnym evidenčným číslom vozidla.
Autobusy #2104 a 2107 dostali v súvislosti so zaradením na linku 163 koženkové čalúnenie sedadiel a boli vybavené kamerovým systémom. V marci tieto úpravy dostal aj autobus #2116, ktorý na linke 163 nahradil #2107. V júni 2022 dostal autobus #2116 aj rozšírenú kabínku vodiča s možnosťou nástupu cez jedno krídlo predných dverí. Po odstavení vozidiel z premávky boli kamerové systémy z vozidiel demontované.
Prevádzka
Prvých 5 vozidiel bolo slávnostne predstavených na Hviezdoslavovom námestí dňa 5. februára 2009. Do premávky sa prvé vozidlá zaradili od 9. februára 2009 na linke 32. Ďalších 5 vozidiel začalo jazdiť do konca februára aj na linke 133. Vozidlá #2101 - 2105 sa zaradili do premávky od konca mája 2009 a od 1. júla 2009 boli spolu s autobusmi #2106 - 2110 vypravované na linky 20 a 22.
Po zvýšení výpravy vozidiel na linku 133 boli v októbri 2009 vozidlá z Jurajovho dvora preraďované do vozovne Trnávka, v Jurajovom dvore zostali 4 vozidlá, až do dodávky tretej série Tedomov koncom apríla 2010. Tieto vozidlá sa zaradili do premávky od 1. mája (#2111 - 2115) a 4. júna 2010 (#2116 - 2120) na linkách vypravovaných vozovňou Jurajov dvor.
Po redukciách vo vypravovaní autobusov v apríli 2011 zostalo vo vozovni Trnávka len prvých 9 vozidiel Tedom, zvyšné boli opäť presunuté do vozovne Jurajov dvor a po zmenách od septembra 2011 boli aj zvyšné Tedomy preradené do vozovne Jurajov dvor.
V prvých rokoch boli Tedomy z vozovne Trnávka vypravované na linky 28, 32, 87, 133 a z vozovne Jurajov dvor prevažne na linky 20, 22, 43, 65, 67, 50, 53, 74, 77, ale krátky čas i na linku 84. Neskôr sa Tedomy udomácnili na linkách 32, 37 a 65, kde jazdili až do roku 2017. Po dodávke nových autobusov SOR NB 12 City v druhej polovici roka 2017 bolo vypravovanie autobusov Tedom postupne obmedzované. Na linky 37 a 65 boli nasadené autobusy SOR NB 12 City a na linku 32 kapacitnejšie vozidlá Solaris Urbino 15 CNG. Tedomy boli následne vypravované podľa potreby na rôzne linky vypravované vozovňou Jurajov dvor a pri nedostatku pojazdných 12-metrových autobusov aj na linky z vozovne Trnávka.
Vozidlá prvých dvoch sérií (okrem #2122) boli z premávky odstavené postupne od októbra 2017 do polovice júna 2018. Odstavené autobusy boli v lete 2018 ponúknuté dopravným podnikom na predaj, neskôr bol však ich odpredaj zrušený a od septembra 2019 sa niektoré vozidlá podľa potreby opäť vypravovali na linky. V rámci šetriacich opatrení kvôli pandémii choroby Covid-19 sa v závere roka 2020 začali na niektoré "kĺbové" linky vypravovať kratšie autobusy a tak sa autobusy Tedom vo väčšom rozsahu opäť vrátili do pravidelnej premávky, kedy sa na linky nasadzovalo všetkých 19 prevádzkyschopných vozidiel. Zvyšné autobusy (#1102, 1104, 1105, 2108, 2125) boli postupne rozoberané na náhradné diely.
Po obnovení školského režimu od septembra 2021 boli autobusy Tedom v kombinácii s ďalšími autobusmi nasadzované na niektoré poradia liniek 20, 37, 65, 67, 74, 78, 80, 87. Jedno vozidlo (prevažne #2115) stabilne vykonávalo záložné vozidlo na Hlavnej stanici. Dve vozidlá (#2104 a 2107) boli vyčlenené pre novú linku 163 premávajúcu medzi Račianskym mýtom a nocľahárňou na Ivanskej ceste. Po poruche vozidla #2107 bol v marci 2022 na linku 163 nasadený autobus #2116.
V závere prevádzky boli posledné premávkové vozidlá od septembra 2022 vypravované z vozovne Jurajov dvor na linky 65, 67, 78, 163, zriedkavo 20 a na staničné záložné vozidlo. Päť autobusov, ktoré boli ku koncu prevádzky vypravované z vozovne Trnávka (#1101, 1103, 1107, 1108, 1109), dojazdilo do začiatku septembra 2022. Po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NS 12 diesel v polovici novembra 2022 zostal v pravidelnej prevádzke už len autobus pre linku 163 (#2116, záloha #2104). Po nasadení autobusu Iveco Urbanway 12M #1062 na linku 163 vo februári 2023 bolo z prevádzky odstavené aj vozidlo #2116.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným vozidlom bol autobus #2105, ktorý 22. novembra 2016 zhorel do tla priamo v premávke. Po ťažkej nehode s osobným vozidlom bol v máji 2017 z premávky odstavený aj autobus #2127. V roku 2018 bol ponúknutý na predaj, ale napokon bol v októbri 2019 zošrotovaný v areáli vozovne Jurajov dvor. Vo februári 2021 boli na predaj ponúknuté už čiastočne rozobraté vozidlá #1106, 2114, 2119 a 2126. Vraky týchto autobusov odkúpila česká spoločnosť Retrobus a neskôr boli zošrotované. V lete roku 2022 ponúkol DPB na predaj už nepojazdné autobusy #1102, 1104, 1105, 2108, 2112, 2113, 2123 a 2125, ale nikto o ne neprejavil záujem a tak boli následne v septembri 2022 zošrotované. Počas leta 2023 bolo na predaj ponúknutých ďalších 13 autobusov (#1101, 1103, 1107, 1109, 2104, 2111, 2115, 2116, 2117, 2118, 2121, 2122 a 2124), väčšinou v pojazdnom stave. Osem z nich odkúpila zbrojárska firma, ďalšie dve vozidlá boli predané súkromnej osobe. V novembri 2024 bol odpredaný aj autobus #2107.
Autobus #1108 bol po vyradení z prevádzky zachovaný pre možné zaradenie do zbierky historických autobusov DPB.
No po 8 rokoch sa vyraďovali. Pozri si to pri jednotlivých vozidlách. Veľa z nich sa už po roku 2017/18 nepoužilo. Takže tvrdím, že mohli kľudne jazdiť (veď mnohé ďalšie jazdili ešte ďalších 4-5 rokov), keby DP nekúpil nezmyselne množstvo krátkych autobusov (10,5 m Urbanwaye 24 ks, 16 elektrobusov, SOR-y 12 m), hoci potrebné boli kĺbové, a to platí vlastne dodnes.
Cena dobra sice, ale ten voz po 8 rokoch UFF - to uz SOR bol lepsi v 8.roku. Na druhu stranu posledna seria 2111-2120 bola uz o hodne lepsia a vozidlo 2116 doteraz nechapem, ze slapalo jak hodinky, detto 2120 a 2112. Radost s tym cestovat.
Jak 8 rokov ? Vsetky okrem zhoreneho 2105 boli po 8 rokoch odkupene za smiesny peniaz, kedze boli 8 rokov v prenajme.
Vzhladom na ich "oblubenost a poruchovost" sa ich DPB radsej zbavil.
Vyraďovanie v r.2022 by nebol problém. Problém bol, že mnohé jazdili len 8 rokov a r. 2022 sa nedožili, keďže boli vyradené v r. 2017-2018. A to bolo naozaj predčasné, lebo sa zbytočne kúpilo veľa krátkych autobusov, hoci potrebné boli kĺbové...
Prečo boli Tedomy vyraďované hlavne v roku 2022, keď vtedy mali tieto vozidlá 12/13 rokov čo nie je až tak veľa. Pri Citelisoch to bola proste nespoľahlivosť ale tímto vozidlám bolo čo? Alebo boli vyradené iba kvôli príchodu Sor ns 12 a 13 ročné tedomy by boli nadbytočné?
Plánuje sa ponechať nejaký voz ako historický? Autobusov tohoto typu nebolo vyrobených tak veľa, bolo by zaujímavé mať v Bratislave historičák, aký inde nebude.