VozidláTrolejbusy › Škoda 21 Tr

Škoda 21 Tr AC

Úvod

V roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr AC vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšími novinkami na Slovensku boli elektronická výzbroj založená na IGBT tranzistoroch, asynchrónny trakčný motor, ABS a ASR systém. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 21 Tr AC 6401 2003 2004 1
Spolu 2003   1

Technické parametre

Dĺžka 11760 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3365 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
560 mm (3. dvere)
Rázvor 5700 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11430 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Škoda NSC136 GE 01 M, IGBT-tranzistorový
trakčný menič (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-500 V AC/400 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení

Statický menič AnteCarE TSA 21-AK pre napájanie striedavých pomocných pohonov a klimatizácie

Statický menič Cegelec SMTK 10D (náhrada pôvodného maďarského meniča AnteCarE TSA 21-AK, od 2019)
Motor Škoda MLU 3649 K/4, asynchrónny štvorpólový trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,85)
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Škoda 21, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU-10948, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou Thermo King SR-15, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart.

Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla, menič pomocných pohonov bol umiestnený v zadnej časti za výklopným vekom. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu. Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Úpravy

Pôvodný statický menič TSA 21-AK od maďarskej firmy AnteCarE, ktorý bol častým zdrojom technických problémov, bol v roku 2019 vymenený za nový menič Cegelec SMTK 10D.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám (najmä statického meniča) však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 bol celé desaťročie odstavený z prevádzky.

Oprava trolejbusu bola pre jej finančnú náročnosť od roku 2009 viackrát odkladaná, čo bolo spôsobené aj masívnou obnovou vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, kedy DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov.

V roku 2019 sa po oprave trolejbus objavil v premávke len na príležitostnej jazde v rámci osláv trolejbusového výročia. V bežnej premávke sa objavil až v máji 2020, kedy bol vypravený na linku 203.

Katalóg vozidiel

6401

Počet nevyradených vozidiel: 1 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: GHZ6621 #30:
Ale ten problém tam je už dlhšie, myslím od opravy v zime 2017. Akurát teraz v novembri to začalo byť neúnosné a šialené. Prevádzka má očividne na háku.
Reakcia na: GHZ6621 #30:
November 2019.
Reakcia na: Peter6607 #27:
Pardon za jemne offtopic komentár, ale kedy sa tá 6310 opravovala? Pamätám si že už v roku 2018 jazdila trochu divne. Ďakujem za info
Reakcia na: tbusabustram6609 #28:
No dobre, tak takmer 100% NP 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #26:
Tak 100% NP nie je, keď si prirátame jeden malý poloshod pri 3. dverách.
Reakcia na: trolejbus6207 #26:
Nejedná sa o nákladnú súčiastku. Keďže však vidím, v akom zúfalstve jazdí napríklad 6310 po "mega oprave" na Trnávke, dosť pochybujem o precíznosti opravy 6401. To som v žiadnej trolejbusovej prevádzke nezažil, ani na Ukrajine by 6310 nikdy nepustili do premávky. Hanba.
Reakcia na: Peter6607 #25:
"Väčšia porucha" = porucha s nákladnou opravou
"Starý šrot" = morálne zastaralý voz, aj keď na druhej strane je to málo jazdený 100% NP voz, ktorý má dokonca aj ABS
Reakcia na: trolejbus6207 #23:
Nie je porucha ako porucha.

DP v Segedíne stále neukončil program rozširovania počtu 21 Tr, okrem toho odkúpil Solarisy z Chomutova. Nemajú tam peniaze na nové trolejbusy, preto chvíľu uvažovali nad ďalšou vlnou GO 15 Tr. Prvé nové budú kĺbové, pretože tam ešte stále jazdia pôvodné 15 Tr 07/6.

Neporovnávaj 6401 s 21 Tr v ČR po vyradení, to sú totálne vraky. Čo sa dalo použiť, jazdí v Brne, kde ešte dokončujú poslednú GO.
Reakcia na: trolejbus6207 #23:
Szeged už dávno nevykupuje...
Reakcia na: BigMac #19:
Mne osobne je 6421 ukradnutý, DPB sa ho mal dávno zbaviť, pokiaľ sa dalo. Bohužiaľ nenažranosť vedenia z čias Delfína/Urbana spôsobila, že DPMB ich poslal na strom, keďže nebol ochotný kúpiť síce neojazdený, ale v princípe starý šrot za 50.000€. Či by ho boli ochotní kúpiť Maďari zo Szegedu dnes, netuším. Podľa mňa nie, lebo keby chceli nejaké ďalšie 21Tr, v CZ ich bolo a je v poslednej dobe k dispozícii "za vagón".
Keďže sa aktuálne vedenie trolejbusovej prevádzky rozhodlo voz nezlikvidovať, najrozumnejšie je z neho urobiť autoškolu, nech aspoň akotak jazdí. Samozrejme len do prvej väčšej poruchy, potom ho treba naozaj poslať do večných lovíšť (aj keď Kremienok je názoru, že vyriešením chladenia statického meniča by sa na ňom nemá čo pokaziť 🙂 ). Sám vieš, ako vyzerajú 9Tr-kové historičáky, keď vylezú z garáže trikrát do roka - neodjazdia bez poruchy ani jednu celú príležitostnú službu...
Podľa mňa Brno si vyrábali diely tak trochu podomácky.
Reakcia na: Viko #20:
Nepotrebuješ nič dorovnávať. V Brne nedodržali technologický postup pri výrobe ND, čo spôsobilo skrátenie únavovej životnosti. Ak si niečo vyrábali aj u nás, môže sa to stať. Pre potreby autoškoly treba kúpiť normálne nový trolejbus, nesockovať s haraburdou. Jediné rozumné riešenie by bolo to posunúť do Segedínu a peniaze napríklad investovať do tej 6207...
Reakcia na: BigMac #19:
Koľko tisíc autoškolských kurzov by musela odjazdiť, aby dorovnala brnianske opotrebenie? 😃
Reakcia na: trolejbus6207 #18:
Určite áno.
A keď sa mu zlomí náprava ako sa stalo 2x v Brne, tak frekventanti kurzu budú mať aj riešenie krízovej situácie v praxi... 🙂
Reakcia na: tbusabustram6609 #17:
Už som to tu rozoberal viackrát - načo učiť nováčikov jazdiť s trojpedálovým vozom, keď sa s ním v praxi nestretnú? Na autoškolu je 6421 ideálne riešenie...
Reakcia na: Durkø4941 #16:
Urobili len staticky objekt ktory je funkcny. Autoskolu nam veselo robi 6624 a 6315. Toto by trebalo posunut dalej a prachy z odpredaja dat na 6207.
Reakcia na: tbusabustram6609 #15:
Zbytocne do takeho kyblu liat viac prachov.Na autoskolu toto staci.
“ Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu.” keď tak dobre pozerám na pristrojovku naše 21tky a plzeňských tak by trebalo k tomu vymeniť aj pristrojovky kvôli ovládaniu agregátu. 😃 Agregát ale ako taký by sa samozrejme domontovať dal.
Zajtra bude oficiálne brázdiť v uliciach mesta s konvojom trolejbusov. Hádam sa nepokazí a nebude v servise vyše 10 rokov 😉
Tie mriežky v strope sú odvetrávanie hej?