VozidláTrolejbusy › Škoda 21 Tr

Škoda 21 Tr AC
Škoda 21 Tr AC (stav: r. 2022)

Úvod

V roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr AC vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšími novinkami na Slovensku boli elektronická výzbroj založená na IGBT tranzistoroch, asynchrónny trakčný motor, ABS a ASR systém. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 21 Tr AC 6401 2003 2004 1
Spolu 2003   1

Technické parametre

Dĺžka 11760 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3365 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
560 mm (3. dvere)
Rázvor 5700 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11430 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Škoda NSC136 GE 01 M, IGBT-tranzistorový
trakčný menič (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-500 V AC/400 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení

Statický menič AnteCarE TSA 21-AK pre napájanie striedavých pomocných pohonov a klimatizácie

Statický menič Cegelec SMTK 10D (náhrada pôvodného maďarského meniča AnteCarE TSA 21-AK, od 2019)
Motor Škoda MLU 3649 K/4, asynchrónny štvorpólový trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,85)
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Škoda 21, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU-10948, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou Thermo King SR-15, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart.

Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla, menič pomocných pohonov bol umiestnený v zadnej časti za výklopným vekom. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu. Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Úpravy

Pôvodný statický menič TSA 21-AK od maďarskej firmy AnteCarE, ktorý bol častým zdrojom technických problémov, bol v roku 2019 vymenený za nový menič Cegelec SMTK 10D.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám (najmä statického meniča) však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 bol celé desaťročie odstavený z prevádzky.

Oprava trolejbusu bola pre jej finančnú náročnosť od roku 2009 viackrát odkladaná, čo bolo spôsobené aj masívnou obnovou vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, kedy DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov.

V roku 2019 sa po oprave trolejbus objavil v premávke len na príležitostnej jazde v rámci osláv trolejbusového výročia. V bežnej premávke sa objavil až v máji 2020, kedy bol vypravený na linku 203. Následne sa sporadicky v pracovných dňoch vypravoval iba na túto linku (od novembra 2021 prečíslovanú na 44).

Od februára 2023 bolo vozidlo využívané krátky čas aj počas voľných dní na linke 44 z dôvodu nedostatku trolejbusov Škoda 30 Tr pre všetky služby vypravované z vozovne Hroboňova po ich dočasnom nasadení aj na linku 72.

Katalóg vozidiel

6401

Legenda a štatistika

6401nevyradené vozidlo: 1 (100 %)
6401odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 0 %, v pondelok až piatok 0 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A čo je na tom také zlé, že sa objednávajú diely na 21Tr? Veď sú za normálnu trhovú cenu. Je to nízkopodlažné vozidlo ešte stále poplatné dobe.
Skôr je horšie, že také klbové sory (busy) musia čakať dva roky na náhradné diely.
Reakcia na: andy27 #74:
Primátor môže disponovať s peniazmi MČ?
Reakcia na: Ma178rek #68:
Bratislava má dosť peňazí. Treba spočítať dokopy príjmy Magistrátu a MČ a nielen operovať rozpočtom Magistrátu, ako to s obľubou robia primátori.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
Firemná kultúra je vizitka vedenia firmy. A je to prvá vec, ktorú má pričetné vedenie zmeniť. V toxickej atmosfére sa nedá pracovať, je to jeden z dôvodov, prečo je málo vodičov. Nie jediný, ale veľmi dôležitý.
Reakcia na: Cancer #71:
Nevymýšľaj. Proste sa v dni keď sa bude niektorý zo šotoušov chcieť hrať skrátia spoje príslušného poradia po Búdkovú. Nebudú nám nejakí cestujúci narúšať modelovú železnicu.
Reakcia na: PepikSK #70:
Dokúpia agregát na vozíku a budú ju na L44 vypravovať aj naďalej lebo na šotoušoviny musí byť aj keby na chleba nebolo.

https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004995/02.jpg
Ako to bude s 21Tr-kou po predĺžení 44 až na Hlavnú? Je šanca že sa ukáže na iných linkách alebo už sa v bežnej premávke neukáže? Vopred vďaka za odpoveď.
Reakcia na: SixSixTrooper #65:
Situacia sa vyrazne zhorsila od tohto roku, ale dost bolo zle aj predtym.

COVID, nedostatok personalu, udrzba katastrofalna (Mercedesy a stare SORky horia kazdu chvilu, T3G sa stale kazia), nezmyselne precislovanie trolejbusovych liniek, nezmyselne premenovanie zastavok (najblbsia vec co sa stala MHD v tomto meste v tomto storoci bola zastavka "Cintorin Slavicie"), Arriva, kazdu chvilu sa odriekne nejaky vlak, katastrofalna vystavba Petrzalskej elektricky, vodikove autobusy, vizual IDS BK...
Reakcia na: Solider #67:
Však ja chápem ale bohužiaľ aj Matovič síce narobil veľa zlého dostal štát v Tom najhoršom možnom čase...

Proste kým nedostane BA vyššie postavenie a to znamená reálne peniaze na počet ľudí ktorí tu žijú a zároveň sa nedá aj troška viac na rozvoj budeme trpieť dlhodobo
Reakcia na: Ma178rek #66:
Pretože sa zároveň začala zhoršovať aj ekonomická situácia miest. V ktorom inom meste na Slovensku sa od 2022 rozvíjala MHD, skracovali intervaly alebo rozširovala dopravná obslužnosť? Všade sa škrtalo, pretože Matovičova vláda v rôznych permutáciách začala ožobračovať samosprávy, ktoré sa len postupne dostávali z toho, že sa ľudia vracali naspäť do MHD a mestám sa aspoň zvyšovali tržby z cestovného, hoci do toho prišli drahšie energie, inflácia a potreba zvyšovania platov.

Samotný výnos z cestovného tvorí len časť rozpočtu dopravných podnikov. Preto na zvyšovanie komfortu alebo rozsahu premávky nestačí, že sa ľudia vrátili, keď vyschol peňazovod od objednávateľov – samospráv.
Reakcia na: SixSixTrooper #65:
20/21/22sme.mali covid a dlhodobo sme cestovali s menšou výpravou ...
Od leta 22 to začínalo byť horšie a horšie
Reakcia na: Andrej #64:
Mne sa zda ze to ide dole vodou az od zaciatku tohto roku. 2019-2022 bolo dostatok vodicov a dost vozidiel cize si nebolo na co stazovat.
Reakcia na: upravovač fotiek #63:
V com vidis zlepsenia od nastupu sucasneho vedenia mesta? Ja to vidim skor naopak, od 2019 ide MHD dole vodou kazdym rokom.
V 90. rokoch 20. storočia to aj v Bratislave vyzeralo ako na balkáne (už chýbali len kĺbové autobusy bez prechodových mechov, ako som vidle na záberoch z balkánu). Zlepšenie vnímam asi od roku 2008, výraznejšie od roku 2014 a ďalšie pomalé zlepšovanie od nástupu súčasného vedenia mesta. Lenže okrem zlepšenia v istých veciach sa v iných zasa situácia zhoršuje.
Reakcia na: Viko #61:
Tak v Maribore sa diali najmä rôzne "motivačné" aktivity typu platených spoločníc bezplatne k dispozícii a podobné.
Ale každý triezvo uvažujúci človek si musel už vtedy uvedomovať, že nám pchajú už vtedy zastaralé vozidlo s nezaistenými ND a v pochybnej balkánskej kvalite.
Reakcia na: Mhr1 #53:
Kontrast medzi tým, čo sa dialo v Maribore, a tým, čo sľubovali obchodní zástupcovia v Bratislave, je dnes priam groteskné čítanie.
Reakcia na: upravovač fotiek #58:
412 je zachovany v rovnakom stave ako vacsina historickych vozidiel co v sucasnosti mame. Ty si asi nepredpokladal, ze 6505, 6617 alebo 2881 pojdu do srotu predtym co zacali na nich pracovat, a tak isto si (snad) nemyslis ze 14 Tr, 283, 415, 435, alebo SOR B 9.5 pojdu do srotu, aj ked su v takom istom otrasnom stave ako 4141.
Reakcia na: upravovač fotiek #50:
Neviem, prečo máš mínusky, toto je veľmi triezvy príspevok.

Áno, keby DPB odpredal trolejbus, ktorého účtovná hodnota je vyššia ako trhová, tak by išiel do straty. Treba sa ale spýtať, prečo má to vozidlo vysokú účtovnú hodnotu. Lebo nejazdil! Ak by sme sa podrobne pozreli na toto vozidlo a zistili, koľko € DPB zarobilo za 1 € investované Euro (bez obstarávacích nákladov), tak zistíme, že to bola hlúposť.

Je to ako keby si Ryanair kúpil Airbus A330.

Mimochodom tie hydrogény dopadnú podobne len čo sa začnú kaziť.
Reakcia na: Andrej #56:
Kto "zachránil" 412 a v akom stave? Koho nápad bola "erena" a aký iný autobus z tej éry vôbec DPB mohl ešte získať (najmä po tom, ako sa zachoval k ROčke)? Ja 8431 nepovažujem za historičák (a je mi jendo ako je tu na imhd alebo v rámci DPB vedený). Je to technologické vozidlo, ktorému by vôbec neuškodilo, keby sa občas používalo na svoj pôvodný účel, alebo v lete ako kropiace vozidlo na zatrávnený zvršok.
Reakcia na: 6503 #55:
Bravo, postavil si a následne si aj roztrhal slameného panáka! Gratulujem!