VozidláTrolejbusy › Tatra T 400Trojnápravové trolejbusy z produkcie Tatry Kopřivnice (podvozok), Tatry Smíchov (karoséria a kompletizácia) a ČKD Praha (elektrická výzbroj) vyrobili v počte 195 kusov v rokoch 1948 - 1954. Do Bratislavy dodali vozidlá z tretej výrobnej série v rokoch 1953 a 1954. Išlo o jediné trojnápravové bezkĺbové vozidlo dodané pre trolejbusovú dopravu v Bratislave.

V roku 2017 bol dopravnému podniku darovaný vrak pražského trolejbusu #9368 z II. výrobnej série, ktorý by mal po rekonštrukcii slúžiť ako historické vozidlo DPB.


Tatra T 400/III.A


Tatra T 400/III.B

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. T 400/III.A 91 – 100 1953 1953 1965 – 1968 10
2. T 400/III.B 101 – 115 1953 1954 1964 – 1966 15
3. T 400/II.B 9368 1951 —* 1
Spolu: 1951 – 1953   26
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:11400 mm (T 400/II)
11380 mm (T 400/III)
Šírka:2500 mm
Výška:3110 mm, bez elektrickej časti 2770 mm (T 400/II)
3140 mm, bez elektrickej časti 2800 mm (T 400/III)
Výška podlahy:730 mm
Rázvor:4400 mm, 1350 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:26 + 2
Počet miest na státie:54
Celkový počet miest:80 + 2
Pohotovostná hmotnosť:10500 kg (T 400/II)
11700 kg (T 400/III)
Elektrická výzbroj:ČKD TB 52, stýkačová (T 400/II - pôvodný stav)
ČKD TB 54, stýkačová (T 400/III)
Motor:ČKD (T 400/II)
ČKD TM 30-18 × 4 (300 V) (T 400/III)
Výkon motora:120 kW (T 400/II - pôvodný stav)
65 kW (T 400/III)
Počet motorov:1 (T 400/II - pôvodný stav)
2 (T 400/III)
Celkový výkon:120 kW (T 400/II - pôvodný stav)
130 kW (T 400/III)
Maximálna rýchlosť:50 km/h (T 400/II - pôvodný stav)
60 km/h (T 400/III)
Pneumatiky:13 x 20"

Opis

Tretiu výrobnú sériu trolejbusov Tatra T 400 postavili na osvedčenom podvozku s nosnou rúrou, kompaundnými motormi a karosériou z oceľových profilov uloženou na silentblokoch. Bočné steny aj strop pokrývali sololitové dosky. Do interiéru s pozdĺžnym usporiadaním sedadiel sa vstupovalo troma skladacími dverami s elektropneumatickým ovládaním. Vetranie interiéru zabezpečovali náporové vetráky na čelách a bočné polospúšťacie okná. Priestor pre cestujúcich vykuroval teplý vzduch od motorov, pracovisko vodiča a sprievodcu vykurovali elektrické odporové telesá. Osvetlenie interiéru bolo napájané priamo z trolejového vedenia. Prúd do vozidla privádzali tyčové zberače na streche s automatickými sťahovákmi. Vodič mal polovičnú kabínku, stanovište sprievodcu umiestnili pri zadných dverách. Vozidlá mali netradičný náter v červených a krémových farbách.

Úpravy

Trolejbusy Tatra T 400/III mali spočiatku výraznú poruchovosť z dôvodu nedokonalého zapínania. V rokoch 1955 - 1956 sa preto vykonala celková rekonštrukcia elektrickej výzbroje na základe zlepšovacieho návrhu Vincenta Janíka a kolektívu. Rekonštrukcia elektrickej výzbroje obsahovala:
  • rekonštrukciu kábelového zariadenia 24V,
  • rekonštrukciu kábelového zariadenia 600V,
  • rekonštrukciu hlavného vačkového valca,
  • rekonštrukciu stykačov,
  • rekonštrukciu pedálov jazdy a brzdy,
  • rekonštrukciu derivačného a rozjazdového odporu,
  • rekonštrukciu nosníka derivačných stykačov,
  • rekonštrukciu elektromagnetického držiaka stykača BI,
  • konštrukciu signalizačného oznamovateľa porúch.


Pôvodný náter bol pri rekonštrukcii elektrickej výzbroje v rokoch 1955 - 1956 zmenený podľa vzoru trolejbusov Škoda - celá podokenná časť dostala červenú farbu a okenná krémovú.

Zlepšovateľ Vincent Janík taktiež vyriešil otázku mazania unášača kardanovej rúry.

Do vozidiel bolo pravdepodobne v roku 1954 nainštalované nové úsporné kúrenie pre sprievodcu, za účelom zníženia chorobnosti personálu.

Počas prevádzky bola rekuperačná elektrická brzda zmenená na odporovú, pretože sa neosvedčila. Konštruktérom sa totiž nepodarilo vyriešiť otázku odporov pre elektrickú brzdu. Montovali sa do nej odpory pre rozjazd vozidla, ktoré sa však prehrievali a prepaľovali, čo spôsobovalo denne 4 až 5 veľkých porúch vozidiel.

Prevádzka

Trolejbusy prvej série sa zaradili do premávky 28. apríla 1953. Druhá séria sa zaradila do premávky v priebehu januára 1954. Všetky trolejbusy boli pôvodne deponované vo vozovni na Hroboňovej ulici, neskôr boli presunuté do novovybudovanej vozovne na Trnávke. Spočiatku boli vypravované na všetky linky s výnimkou linky 13 na Kolibu.

V prvých rokoch prevádzku týchto trolejbusov ovplyvnila vysoká poruchovosť. Vyskytli sa aj prípady, kedy poruchy vyradili z prevádzky všetky Tatry T 400/III. Po úpravách sa ich spoľahlivosť zvýšila.

Ku koncu prevádzky boli v roku 1964 trolejbusy Tatra sústredené na linku 15 z Trnávky na Hlavnú stanicu, pretože vykazovali najvyššiu poruchovosť a linka 15 bola najmenej náročná. I tak však podnik konštatoval v roku 1965 neuspokojivú dopravu na tejto linke z dôvodu zlého technického stavu trolejbusov Tatra.

Vyraďovanie a likvidácia

Postupne boli vyraďované v rokoch 1964 - 1968. Žiadne z bratislavských vozidiel sa nezachovalo.

Katalóg vozidiel

91 92 93 94 95 96 97 98 99 100
101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115
9368

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (4%)
  • Počet vyradených vozidiel: 25 (96%)

Legenda

115vyradené vozidlo
9368historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.