VozidláAutobusy › Jelcz MEX 272 E & Jelcz 043V roku 1958 odkúpili licenciu na autobusové karosérie typu Škoda 706 RTO Jelczańskie Zakłady Samochodowe v Poľsku, ktoré "RTO-čky" začali od roku 1959 vyrábať s označením Jelcz 043. Išlo o medzimestský typ autobusu s dvomi ručne otváranými jednokrídlovými dverami. Keďže poľské mestá v tom čase stále dovážali mestské verzie RTO-čiek z Československa, v roku 1963 vznikla úpravou typu Jelcz 043 aj mestská verzia, ktorá dostala označenie Jelcz MEX 272. Podvozky a motory na autobusy Jelcz (okrem typu Jelcz 044) sa dovážali z Československa. Mestské autobusy exportované do Československa mali označenie Jelcz MEX 272 E. Ako zaujímavosť treba spomenúť, že Poliaci vyrábali aj vlastné kĺbové verzie "Uhoriek" s označeniami Jelcz AP 02 a Jelcz 021, ktoré sa však do Československa nedovážali.


Jelcz MEX 272 E


Jelcz 043 ako pojazdný servis

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Jelcz MEX 272 E 24, 29, 57, 64, 135, 149 1975 1976 1980. roky 6
2. Jelcz 043 PP 8247 – 8249 1981 1981 1980. roky 3
3. Jelcz 8260 (?) 1982 1980. roky 1
Spolu: 1975 – 1981   10

Technické parametre

Dĺžka:10520 mm
10870 mm (MEX 272, celková)
10800 mm (Jelcz 043, celková)
Šírka:2500 mm
Výška:2900 mm
Výška podlahy:885 mm
Rázvor:5450 mm
Počet dverí:2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie:~ 22 + 1 (MEX 272)
Počet miest na státie:~ 58 (MEX 272)
Celkový počet miest:~ 80 + 1 (MEX 272)
Pohotovostná hmotnosť:8570 kg (MEX 272)
8700 kg (Jelcz 043)
Celková hmotnosť:14440 kg (MEX 272)
Motor:Škoda 706 RTO, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (MEX 272)
Výkon motora:117,8 kW / 1900 rpm
Objem motora:11781 cm3
Krútiaci moment motora:686 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť:~ 70 km/h
Prevodovka:Praga, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie:PAL
Nápravy:predná: Liaz, riadená, diskové kolesá (MEX 272)
predná: Škoda, riadená, ráfiky kolies trilex
(Jelcz 043)
zadná: RÁBA, tuhá, hnacia (MEX 272)
zadná: Škoda, tuhá, hnacia, ráfiky kolies trilex (Jelcz 043)
Pneumatiky:11,00-20 eHD

Opis

Konštrukcia vozidla bola podobná ako pri type Škoda 706 RTO. Séria autobusov MEX 272 E dodaná do Bratislavy však bola postavená na modernizovaných podvozkoch so zadnou nápravou Rába a prednou nápravou Liaz s diskovými kolesami. Na podvozku bola postavená oplechovaná karoséria zvnútra obložená sololitovými doskami. Sedadlá boli usporiadané priečne a vetranie interiéru zabezpečovali 2 strešné vetráky a posuvné časti okien. Jelcze sa oproti "RTO-čkám" líšili najmä rozdielnym vyhotovením masky chladiča, obrysovými svetlami na prednom a zadnom čele, odlišnými smerovkami, či vypuklými reflektormi. Na pravom boku mali všetky bočné okná s otváracími časťami (Škody 706 RTO mali iba každé druhé), na ľavej strane iba každé druhé malo otváraciu vetraciu časť. Dodané boli v klasickom červeno-bielom nátere.

Okrem autobusov Jelcz MEX 272 E zakúpil dopravný podnik v roku 1981 aj ďalšie tri Jelcze 043 (#8247 - 8249), ktoré sa však v premávke s cestujúcimi neobjavili, ale slúžili iba ako servisné vozidlá. Tieto vozidlá mali staré nápravy ako Škody 706 RTO, mali "pracovný" náter, nemali na čelách miesto pre transparenty a mali tzv. "búchacie" dvere. V roku 1982 pribudlo ešte servisné vozidlo Jelcz #8260 zatiaľ nezisteného typu, ktoré bolo dodané ako ojazdené.

Úpravy

Vozidlá z prvej série po preradení medzi pracovné vozidlá dostali "pracovný" náter a majáky nad predné čelo.

Prevádzka

Vozidlá nahradili staršie Škody 706 RTO a po prečíslovaní autobusov v roku 1976 sa dostali do na koniec číselných radov 10xx a 20xx. Všetky Jelcze boli neskôr preradené na pracovné vozy a nahradili už skôr preradené pracovné vozidlá 706 RTO.

Vyraďovanie a likvidácia

Jelcze vyradili a zošrotovali v 1980-tych rokoch, pričom boli nahradené pracovnými vozmi radu Š 11.

Katalóg vozidiel

8205 8206 8216 8219 8207 8203
8247 8248 8249
8260

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 10 (100%)

Legenda

8260vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
24 1044od 19768205od 1979
29 1045od 19768206 
57 1046od 19768216 
64 2048od 19768219 
135 2049od 19768207od 1979
149 2050od 19768203 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.