VozidláElektričky › DPMB #38Električka #38 bola vyrobená vo vlastných dielňach Dopravného podniku mesta Bratislavy v roku 1959 ako náhrada za "Päťokeňák" #38, ktorý sa v roku 1958 zrazil s nákladným vlakom. Konštrukcia vozňa a podvozok vychádza z vlečných vozňov SGP. Vozeň sa začal sa stavať pre neistotu prevádzkovania električiek T2 na rozchode 1000 mm a už od výroby bol jednosmerný. Stal sa poslednou dvojnápravovou električkou skonštruovanou v bývalom Československu.


DPMB #38

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. DPMB #38 38 1959 1959 —* 1
Spolu: 1959   1
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:11200 mm
Šírka:2100 mm
Výška:3280 mm
Počet dverí:2
Počet miest na sedenie:24
Počet miest na státie:36 + 1
Celkový počet miest:60 + 1
Pohotovostná hmotnosť:12000 kg
Elektrická výzbroj:Škoda Plzeň
Motor:Siemens GBM 430
Výkon motora:60 kW
Počet motorov:2
Celkový výkon:120 kW
Maximálna rýchlosť:50 km/h

Opis

Vozeň rozčlenili na tri časti - salón uzatvorený dvomi posuvnými dverami s vlastným vykurovaním a dve nástupné plošiny zvonku uzatvárateľné dvojdielnymi posuvnými dverami. Sedadlá v interiéri sú koženkové s pozdĺžnym usporiadaním. Elektrickú výzbroj dodala firma BEZ Bratislava, nápravové ložiská firma SKF a na odber prúdu slúžil pantografický zberač. Kontrolér Škoda bol stykačový mnohostupňový s osemnástimi stupňami jazdy a desiatimi stupňami brzdy. Po vzore motorových vozov 6MT mal pomocné obvody (smerovky, osvetlenie) napájané z 24-Voltovej batérie dobíjanej z trolejového vedenia cez zrážací odpor. Spriahadlá boli poloautomatické typu Compact. Vyfarbenie bolo červeno-krémové, pojazd čierny a strecha sivá.

Úpravy

Predné spriahadlo Compact bolo v 60-tych rokoch pri zjednosmerňovaní ostatných dvojnápravových električiek vymenené za spriahadlo pražského typu.

Vozeň bol v rokoch 1989 - 1991 zrekonštruovaný do pôvodného stavu. Pribudlo mu aj ozvučenie na účely vyhliadkových jázd so sprievodcom. V roku 2002 sa opäť podrobil rekonštrukcii, pri ktorej dostal nový lak. Nasledovali už len drobné úpravy, aby čo najviac zodpovedal stavu z roku 1958 - zberač bol natretý na červeno, odstránené bolo označenie linky zo strechy a držiaky na označenie cieľu na prednom nárazníku.

Prevádzka

V premávke vozeň jazdil iba s vlečnými vozidlami, pretože dvojnápravové električky s vlečniakmi boli kapacitnejšie než vozidlá typu T2 a T3. Od roku 1973 slúžil pre potreby autoškoly a v roku 1974 bol s ostatnými vybranými vozmi odovzdaný do Technického múzea v Brne. V múzeu sa však opravy nedočkal a zošrotovaniu unikol v roku 1989, keď sa vrátil do Bratislavy. Podrobil sa rekonštrukcii a od roku 1991 slúži ako historické vozidlo. Od mája 2003 premáva na historických jazdách v súprave s rekonštruovaným vlečným vozňom SGP #135.

Katalóg vozidiel

38

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.