Rok 2009 v znamení tendrov a posilňovania dopravy v Karlovej Vsi

Úspešné aj spackané tendre, odchod generálneho riaditeľa DPB, pokračovanie obnovy vozového parku autobusov a nové linky v Karlovej Vsi - to boli najdiskutovanejšie udalosti minulého roku v mestskej hromadnej doprave. Podobne ako pred rokom sme pre Vás pripravili kompletný prehľad udalostí v mestskej hromadnej doprave za rok 2009.

Tarifa

  • Od 1. januára bola zavedená nová štruktúra cestovných lístkov. 10-minútový lístok bol upravený na 15-minútový neprestupný a 30-minútový bol zrušený. 60-minútový cestovný lístok mierne zlacnel, mierne upravené boli ceny turistických lístkov. Podľa ankety realizovanej na www.imhd.sk bola úprava realizovala správnym smerom a väčšine cestujúcich doprava nezdražela. V súvislosti s novou menou tiež od tohto termínu doslúžili jedno- a dvojtarifné automaty Merona, ktoré boli používané od roku 1977.
  • Nová tarifa tiež priniesla službu ePCL - elektronický predaj predplatných cestovných lístkov. Od 1. februára si môžu držitelia všetkých akceptovaných čipových kariet, okrem kariet emitovaných dopravcom Slovak Lines, zakúpiť električenku pre 1. alebo 2. pásmo, resp. ich kombináciu.
  • Ako pozitívny krok k preferencii MHD možno hodnotiť projekt Dopravného podniku Bratislava a HC Slovan Bratislava, predstavený v apríli, v rámci ktorého boli vstupenky a pernamentky na zápasy HC Slovan v rámci play-off extraligy platné tiež ako cestovný lístok na MHD.
  • Podobne 16. mája mohli cestujúci so vstupenkou na Noc múzeí a galérií cestovať MHD v Bratislave zadarmo.
  • Po úspešnej testovacej prevádzke služby SMS lístok bola od 1. marca spustená trvalá prevádzka služby. Od 1. októbra bola služba rozšírená o nový cestovný lístok "SMS 24", ktorý platí 24 hodín vrátane nočných spojov a stojí rovnako ako papierový lístok 3,50 €. V júni špecialista na bezpečnostné technológie Pavol Lupták upozornil na možné hacknutie služby. DPB reagoval podozrením, že zverejnenie bezpečnostných dier je navádzaním na trestnú činnosť.

Tendre a projekty

  • Vo februári bol schválený prvý projekt nového vedenia BID, s. r. o. - Tarifný a informačný systém BID. Ten zvýhodňuje konkrétneho výrobcu zariadení, neslávne známeho z iných miest. Ďalším absurditám dokumentu sa venujeme v príslušnom článku.
  • V marci Úrad pre verejné obstarávanie pre porušenie zákona zrušil tender na nákup 240 kĺbových autobusov, ktorý bol vyhlásený ešte v roku 2008. Reakciou bolo prevzatie zodpovednosti a odstúpenie generálneho riaditeľa DPB Róberta Kadnára, ktorý si však v skutočnosti len vymenil funkciu s riaditeľom Divízie Autobusy, Pavlom Derkayom.
  • V apríli získalo mesto Bratislava príspevok z Programu cezhraničnej spolupráce Maďarsko - Slovensko na spustenie prímestskej medzinárodnej linky 801 z Bratislavy (Nová budova SND) do Rajky. Trasa má viesť cez Jarovce, Rusovce a Čunovo. Linka mala byť spustená od septembra 2009, v súčasnosti ešte len prebieha výberové konanie hlavného mesta na dodávku dvoch autobusov pre túto linku.
  • V máji DPB vyhlásil nový tender na 40 veľkokapacitných autobusov. Išlo o prvý z tendrov ktoré majú nahradiť v marci zrušený tender na 240 vozidiel. Tender vyhral Mercedes-Benz Slovakia s vozdlom Mercedes-Benz CapaCity (jedno vozidlo už v Bratislave premáva, zakúpené bolo spoločnosťou Ikea pre potreby linky 96). Nové vozidlo by malo stáť 585 000 €.
  • V septembri nasledoval druhý - najväčší - tender. Do vozového parku môže pribudnúť až 100 autobusov SOR NB 18 v cene 323 680 €/kus. Či sa tento počet reálne naplní, ukáže čas. Začiatkom roku 2010 by mal byť vyhlásený posledný tender na plynové kĺbové autobusy, podľa najnovších vyjadrení DPB však nakoniec tender vyhlásený nemusí byť.

Infraštruktúra

  • Ani v roku 2009 nebol opravený úsek trate medzi zastávkami Legionárska a Trnavské mýto, ktorý sa nachádza v havarijnom stave. Namiesto toho v marci DPB znížil rýchlosť električiek na tejto trati na 15 km/h.
  • 5. mája bol do prevádzky uvedený informačný displej na prestupnom bode Molecova v Karlovej Vsi zobrazujúci najbližšie odchody liniek smerom na sídlisko Dlhé diely. Informačný systém dodnes nezobrazuje reálne odchody spojov.
  • V dňoch 8. - 17. mája realizoval Dopravný podnik rekonštrukciu električkovej trate v blízkosti Vozovne Krasňany.
  • Dňa 10. mája okolo 12:00 prešla bratislavským električkovým tunelom posledná súprava na pravidelnej linke. Krátko na to začala rozlúčka s tunelom, ktorý sa nasledujúci deň začal rekonštruovať. V rámci odstraňovania havarijného stavu tunela bude preložené vodovodné potrubie ním prechádzajúce, stavba bude vybavená kamerovým systémom a opravené tiež budú núdzové východy. Električky by sa mali do tunela vrátiť v máji 2010.
  • V júli a auguste prebehla posledná etapa rekonštrukcie Záhradníckej ulice, ktorej súčasťou bola aj výluka cestnej dopravy.
  • Na konci augusta bolo realizované zatrávnenie električkovej trate v úseku od zastávky Slovanet po križovatku Miletičova - Záhradnícka. Okrem zvýšenia estetiky bolo výsledkom tohto dlhšie avizovaného kroku taktiež zníženie hlučnosti električiek.
  • Počas roka prebiehali aj ďalšie drobné úpravy a rekonštrukcie električkovej aj trolejbusovej sieti.

Vozový park

  • 5. februára sa uskutočnila prezentácia Dopravného podniku a mesta Bratislava na Hviezdoslavovom námestí kde primátor Andrej Ďurkovský, jeho námestník pre dopravu Milan Cílek a predseda predstavenstva DPB Branislav Záhradník prezentovali nové prírastky do vozového parku. Išlo o autobusy SOR C 10.5 (8 kusov, z toho 3 pre autoškolu; sprevádzkované v decembri 2008), SOR BN 10.5 (v prvej sérii 7 kusov, v priebehu roka pribudlo ďalších 25), Tedom C12 G (20 kusov; získané formou dlhodobého prenájmu) a Iveco Daily Way (4 kusy; sprevádzkované na jeseň 2008). Aj v roku 2009 sa Dopravný podnik hlavného mesta členského štátu EÚ prezentoval novými vysokopodlažnými električkami K2S (v roku 2009 bolo zaradených do premávky 8 kusov). DPB tak naďalej zostáva jediným dopravným podnikom s električkovou prevádzkou v bývalom Česko-Slovensku, ktorý nevlastní ani jedno nízkopodlažné vozidlo.
  • V apríli zaviedol DPB pilotnú prevádzku kamerového systému vo vozidlách MHD. Prenos z kamier monitorujúcich interiér, priestor dverí a priestor pred vozidlom môže sledovať vodič v kabíne, pracovníci dopravného dispečingu a v prípade núdze je možné sa prostredníctvom dotykového displeja skontaktovať so záchrannými zložkami. Hoci tento krok zvyšuje bezpečnosť a znižuje vandalizmus, naďalej nie je rozšírený na väčší počet vozidiel, aj napriek tomu, že v auguste DPB ohlásil jeho rozšírenie do ďalších 20 - 25 vozidiel.
  • V závere leta podnik realizoval "kompletné vyčistenie" vozidiel MHD. Ukázalo sa však, že vyčistenie až tak kompletné nebolo. Vo vozidlách naďalej zostali graffiti, tagy a ďalšie nečistoty.
  • Od septembra sú do premávky zaraďované autobusy Irisbus Citelis 12M, ktoré DPB údajne obstaral za "mimoriadne nízku cenu" a bez tendra. Nákup nakoniec po kontrole Úradu pre verejné obstarávanie skončil na súde. Do premávky sa do konca roka zaradilo 33 autobusov.
  • Od 16. novembra premáva aj 11 čiastočne nízkopodlažných autobusov Mercedes-Benz O 405, ktoré sú krátkodobo prenajaté na preklenutie akútneho nedostatku vozidiel. Vozidlá vlastní firma Abuss s.r.o. a pôvodne premávali v rozličných nemeckých mestách. Vyrobené boli v rokoch 1995-1998. DPB tiež zaradil do vozového parku pôvodne testovacie vozidlo Mercedes-Benz Citaro z roku 2005, ktoré zakúpil od výrobcu.
  • Koncom novembra DPB zaviedol dopytové otváranie dverí v autobusoch. Tomuto kroku nepredchádzalo zjednotenie systému a informovanie cestujúcich čo viedlo k problémom a v záujme predchádzania konfliktom tiež ignorovaní predpisu zo strany niektorých vodičov. V súčasnosti platí "čo typ autobusu, to iný systém", pričom každý autobus má niekoľko druhov tlačidiel, ktoré sú niekedy navyše zle označené. Zároveň existujú aj typy vozidiel, kde sa dopyt nepoužíva vôbec. Namiesto zvýšenia tepelnej pohody vo vozidle, ktoré mohol dopyt priniesť, prišlo k zbytočnému zmäteniu cestujúcej verejnosti.
  • V decembri bratislavskú MHD opustili nízkopodlažné autobusy MAN dopravcu Zájazdy Bratislava. Ten pôvodne viedenskými autobusmi zabezpečoval záložné vozidlá pre DPB.
  • V decembri pribudli do vozového parku ďalšie 4 minibusy Iveco Daily a jeden vysokopodlažný trolejbus Škoda 15 TrM.
  • V priebehu roka pokračovalo vybavovanie vozidiel akustickým a optickým systémom BUSE. Ku dnešnému dňu sú ním vybavené všetky prevádzkované vozidlá dívíze Elektrické dráhy.
  • Od 1. októbra zaviedol DPB prepravu bicyklov na štandardných linkách MHD počas víkendov a sviatkov. Zavedenie tejto novinky opäť sprevádzal chaos kedy o nej vodiči neboli včas informovaní.

Linkové vedenie

  • 9. februára bola obnovená linka 133 na predĺženej trase z Dlhých dielov po Novú budovu SND. V priebehu roka bol linke niekoľko krát zhustený interval. Autobusová linka v prevažnej časti kopíruje ekologickú trolejbusovú a električkovú dopravu.
  • Od 19. januára je obslužnosť Čiernej Vody rozšírená novými zastávkami linky 630, ktoré obsluhujú novú obytnú zónu Monarská Alej.
  • Vo februári bola v súvislosti s výstavbou nového terminálu na letisku zmenená organizácia zastávok na tejto konečnej. Výstupište je pred odletovou halou, nástupište pri príletových termináloch.
  • Od 23. februára začala linka 22 premávať celodenne, v súvislosti s čím bola zrušená linka 49.
  • Od 21. marca sú vybrané spoje medzinárodnej linky 901 predĺžené z rakúskej obce Wolfsthal do neďalekého mesta Hainburg an der Donau, čím sa zvýšila jej vyťaženosť. DPB nezverejnil, aký zisk produkujú vozidlá premávajúce na tejto linke, ktoré boli zakúpené z prostriedkov mesta.
  • 25. marca bola zriadená nová zastávka Zamajerské v Devínskej Novej Vsi.
  • Od11. mája prepravuje linka 51 cestujúcich až ku Vozovni Krasňany, kam sa už pred tým chodila otáčať.
  • 1. júna bola upravená trasa linky 147. Táto začala obsluhovať Kalváriu a tiež prestupné uzly Hodžovo námestie a Zochova.
  • V lete bola opäť zabezpečovaná posilová doprava na linkách 29 a 43 ako aj premávka cyklobusu 128 a linky 199 k Areálu vodných športov.
  • 3. septembra bola spustená lokálna linka 135 v Karlovej Vsi. Od 26. septembra pribudla aj linka 36 z Borskej k Tescu Lamač cez Polianky.
  • 4. novembra pribudla už štvrtá nová linka v Karlovej Vsi. Linka 139 premáva z Cintorínu Slávičie údolie na Molecovu cez Staré grunty.

Akcie

  • 25. a 26. apríla sa konalo každoročné podujatie Bratislava pre všetkých. Aj tento rok DPB zabezpečil posilnenie dopravy a premávku historických vozidiel.
  • V júni zabezpečili Dopravný podnik Bratislava a Rádio Expres posilnenú dennú aj nočnú premávku električkovej dopravy na Zlaté piesky kde sa konal festival tohto rádia.
  • V júli oslávili bratislavské trolejbusy 100 rokov od prvého dňa premávky. Išlo o "prvé" bratislavské trolejbusy, ktoré premávali do roku 1915 od Palugyayovho paláca cez Patrónku do Vydrickej doliny. Trolejbusy sa do Bratislavy opäť vrátili v roku 1941 a položili základy súčasnej trolejbusovej siete.
  • 5. septembra zorganizoval DPB deň otvorených dverí vo vozovniach Trnávka a Jurajov dvor.
  • 22. septembra sa v rámci Európskeho týždňa mobility konal Deň bez áut počas ktorého bola mestská hromadná doprava v Bratislave zadarmo. Zároveň bol otvorený BUS pruh na Dostojevského rade.

Best of iMHD 2009

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.