Prehľad udalostí v oblasti MHD za rok 2008

Rozlúčka s Ikarusmi 280, rekonštrukcia Záhradníckej, zavedenie SMS lístka, ale aj vyraďovanie vozidiel bez adekvátnej náhrady, kontroverzná linka 901 či predlžovanie jazdných dôb z titulu nepreferencie MHD. To všetko priniesol rok 2008 bratislavskej MHD. Pripravili sme prehľad najdôležitejších udalostí vo vozovom parku, linkovaní, ale aj ďalších oblastiach MHD v Bratislave.

Vozový park

  • DPB prezentoval koncepciu obnovy vozového parku, podľa ktorej chce do roku 2011 nakúpiť 348 nových vozidiel.
  • Vo vozovom parku nahradili trolejbusy Škoda 14 TrM #6306/II, 6260/II) staršie vozidlá. Aj nové trolejbusy však vychádzajú z koncepcie spred takmer 40 rokov a v čase výroby sú už morálne zastarané. Ďalšia obnova vozového parku trolejbusov spočívala už iba v generálnych opravách starších vozidiel.
  • 19. januára 2008 sa dopravní nadšenci po 34 rokoch oficiálne rozlúčili s legendárnymi Ikarusmi 280, ktorých v Bratislave premávalo celkovo 760 kusov. V skutočnosti však ešte jazdili pár dní po rozlúčke (do konca platnosti ich technický preukazov).
  • Na plynový pohon bolo prestavaných ďalších 14 autobusov Karosa B 741, ktoré sa od prechádzajúcich modernizovaných autobusov líšia červeným náterom Little Big City.
  • Vo februári DPB testoval autobusy Mercedes-Benz CapaCity, ktorý sa nakoniec v decembri stal trvalou súčasťou MHD po tom ako ho zakúpila spoločnosť Inter Ikea Centre Slovensko pre linku 96. Vo februári sa taktiež testoval Mercedes-Benz Citaro CNG.
  • V máji sa do premávky zaradili Karosy B 941 a Karosy B 961. Vozidlá boli prenajaté od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica na minimálne jeden rok, aby zachránili situáciu s nedostatkom kĺbových vozidiel. Hoci šlo o staršie vozidlá, všetky autobusy boli mladšie ako bratislavské kĺbové autobusy.
  • DPB taktiež od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica zakúpil kĺbový Tam-Bus, ktorý bol prevádzkovaný v Banskej Bystrici od roku 1993 do roku 2005 (pričom v apríli 2001 podstúpil generálnu opravu).
  • V auguste bol z premávky odstavený posledný Ikarus 283 z vozovne Petržalka (4508) a krátko na to aj z vozovne Jurajov dvor (2514), ktoré neprešli technickou kontrolou. Roku 2009 sa tak dožil ako prevádzkyschopný už len jeden Ikarus legendárnej rady 2xx, a to 1512 z vozovne Trnávka.
  • 27. septembra 2008 bol vyhlásený tender na dodanie 240 kĺbových autobusov (po 100 ks v rokoch 2009 a 2010 a 40 ks v roku 2011). Výsledky dodnes neboli vyhlásené, rozhoduje sa medzi Ivecom a Mercedesom.
  • Pre potreby nových minibusových liniek boli zakúpené 4 vozidlá typu Iveco Daily, ktoré boli v októbri a decembri zaradené do premávky.
  • V októbri dorazili nové električky K2S #7127, 7128 a 7129, ktoré sa doteraz do premávky nezaradili. Zaradená však bola (po takmer roku) prvá nová električka K2S #7126. Do roku 2009 tak DPB ako jediný dopravný podnik v bývalom Československu vstupuje bez jedinej nízkopodlažnej električky, nakoľko aj nové vozidlá sa nakupujú vo vysokopodažnom prevedení.
  • Začiatkom decembra sa do premávky zaradilo 5 nových prímestských SORov C 10.5. Ani tieto vozidlá nesledujú trend aj v prímestskej doprave zaraďovať nízkopodlažné resp. low-entry vozidlá. Okrem nich boli zaradené aj ďalšie tri takéto autobusy v špeciálnom vyhotovení pre autoškolu a zájazdovú dopravu. Dodaných bolo aj niekoľko low-entry SORov BN 10.5 pre mestské linky, tie však do konca roku 2008 ešte nezasiahli do prevádzky.
  • Pokračovalo sa v prehliadkach vozidiel, dosadzovaní informačných systémov do vozidiel elektrickej trakcie a aplikovaní náteru Little Big City na vozidlá MHD. Nezabudlo sa ani na vyraďovanie vozidiel v zlom technickom stave, ktoré sa často dialo bez adekvátnej náhrady.

Infraštruktúra

  • V mesiacoch júl - august bola zrekonštruovaná Záhradnícka ulica a taktiež električková trať na tejto komunikácii a na Miletičovej ulici, ktorá bola jednou z najhorších tratí v meste. Jazdná doba sa však výrazne neskrátila, nakoľko na trati pribudlo niekoľko semaforov bez preferencie. Cestujúcim i odbornej verejnosti udrelo do očí, že nová trať na rovnej ulici je krivá, čo bolo odôvodnené "ochranou stromov".
  • Začiatkom septembra bola po dvoch rokoch dobudovaná trolejbusová trať na Dlhé diely dokončením obratiska Molecova. Vďaka tomu môžu byť na linku 33 nasadzované aj trolejbusy bez pomocného pohonu, ktoré však musia byť z vozovne dotiahnuté pracovným vozidlom.
  • V novembri sa znížila rýchlosť na trati v Dúbravke od Bagarovej po obratisko Pri kríži. Rekonštrukcia úseku sa plánuje v rokoch 2009 - 2010. Počas roka došlo k zníženiu rýchlosti aj na iných miestach v meste v súvislosti s vykoľajeniami električiek a nedostatočnou údržbou tratí.
  • Koncom roka sa začalo s inštalovaním mazacích zariadení do električkového obratiska Komisárky, čo by malo prispieť k zníženiu hlučnosti otáčajúcich sa električiek.
  • Od 31.12.2008 po 19:00 mesto vyhradilo Starý most iba pre MHD, čím došlo k výraznému preferovaniu MHD pri vstupe z Petržalky do centra. Z dostupných vyjadrení magistrátu však vyplýva, že tento krok nebol spravený s cieľom motivovať cestujúcich využívať pri ceste do centra MHD, ale iba kvôli zlému stavu mosta. Dôkazom je aj fakt, že vynovený Starý most má byť opäť k dispozícii aj pre autá.

Linkové vedenie

  • Od marca boli z dôvodu stavebných prác zrušené zachádzky linky 28 k Novej budove SND, ktoré boli zavedené len krátko pre tým. Po ukončení daných prác už zachádzky obnovené neboli.
  • Posledný marcový deň bola zavedená prvá regionálna linka DPB, a to linka 630 zo Zlatých pieskov do Chorvátskeho Grobu. Zároveň od tohto dňa boli zrušené zachádzky linky 53 do tejto obce. Po prvý raz sa použil model obsluhy, v ktorom regionálny autobus končí v prestupnom bode, odkiaľ je možné použiť kapacitný nosný systém (električku).
  • Od 24. mája bola zavedená prvá medzinárodná linka DPB - linka 901. Kontroverzná linka mala pôvodne premávať až do Hainburgu, nakoniec bola skrátená po rakúsku obec Wolfsthal. Napriek vyjadreniam o samofinancovaní prevádzky sa ani do konca roka nepodarilo výraznejšie zvýšiť počet cestujúcich.
  • Počas letnej sezóny premávala linka 199 medzi Areálom vodných športov Čunovo a konečnou Čunovo, kde nadväzovala na linku 91. Opäť premával aj sezónny cyklobus 128 spájajúci Sad Janka Kráľa a Devínsku Novú Ves, a taktiež posilová víkendová rekreačná doprava na linkách 29 a 43.
  • Od 2. septembra bola zavedená nová linka 178, ktorá posilňuje premávku v úseku Dolné hony - Ružinov a späť počas rannej špičky. Taktiež sa zaviedlo nové označovanie spojov linky 92, ktoré jazdia v úseku Petržalka - Tesco Lamač. Tieto spoje sú po novom označované ako 192.
  • Od 1. decembra došlo k zmenám na linkách 68 a 96. Linka 68 začala obojsmerne premávať okolo Ekonomickej univerzity, kde jej zároveň bola pridaná zastávka. Jednej z nosných liniek v Petržalke tak bola opäť predĺžená jazdná doba, čo vedie k ďalšiemu znevýhodneniu obyvateľov používajúcich MHD. Linka 96 bola na základe dohody s prevádzkovateľom nákupného centra Avion presmerovaná k Avionu a ďalej na letisko, pričom jazdí celodenne a aj cez víkendy. Zároveň bola presmerovaná cez Bosákovu ulicu, čím sa znemožnilo v prípade potreby presmerovať linku cez Most Apollo v smere do Petržalky. Naopak, cestovanie na tejto doplnkovej linke sa týmto krokom zrýchlilo. V približne pôvodnej trase linky 96 sa zaviedla nová linka 196.
  • Od 10. decembra sa zaviedli nové minibusové linky 35 a 147. Linka 35 zabezpečuje lokálnu obslužnosť Dlhých dielov a Karlovej Vsi, linka 147 obsluhuje Slavín, kde sa s MHD rátalo už dávnejšie. Súčasťou linky 35 je aj skúška nového systému, ktorý by postupne mohol byť aplikovaný aj na vybraných ďalších linkách - linka v oblasti ulíc Sološnická a Šaštínska zastavuje na znamenie aj mimo zastávok. Podľa našich skúseností však túto možnosť väčšinou cestujúci nevyužívajú.

Iné spoločnosti vo verejnej doprave

Po tom ako v roku 2007 vypomáhala na linke X11 súkromná spoločnosť Zájazdy Bratislava, sa na linkách MHD v máji 2008 začali opäť objavovať jej vozidlá. Tento krát sa jednalo o záložné vozidlá na riadnych linkách DPB. Dopravca spočiatku prevádzkoval záložné vozidlá so starými Karosami B 732 a aj prímestskými C 734. Od augusta staršie vozidlá dopravca postupne vyraďoval, nakoľko začal prevádzkoval šesť nízkopodlažných autobusov MAN Lion's City LL a jeden nízkopodlažný MAN NL 223 . Autobusy pochádzajú od rakúskej spoločnosti Albus Bratislava (resp. jej vlastníka, rakúskej spoločnosti Dr. Richard), ktorá ich predtým prevádzkovala na linkách MHD vo Viedni. Nastala teda kuriózna situácia, kedy sú záložné vozidlá výrazne novšie a v lepšom stave ako väčšina prevádzkovaných vozidiel MHD, pričom iba záložné vozidlá sú klimatizované. Spoločnosť Zájazdy Bratislava bola v októbri 2008 odkúpená firmou Albus Bratislava, ktorá taktiež v Bratislave prevádzkuje pôvodne viedenské MANy. Nasadila ich od 15. apríla na kyvadlovú dopravu do Shopping Palace a hypermarketu TESCO na Zlatých pieskoch.

Nové formy predaja lístkov

Počas roka bol rozšírený počet predajných miest cestovných lístkov, pričom pribudlo aj zrekonštruované zákaznícke centrum v podchode pod Hodžovým námestím. Na jar ich začali predávať aj na železničných staniciach čím sa vyriešil problém zakúpenia lístkov po použití vlakov. Problémom zostáva zakupovanie si cestovných dokladov na letisku a autobusovej stanici v čase, kedy nie je otvorená pobočka BKIS (letisko), resp. DPB (autobusová stanica), pokiaľ cestujúci nemá dostatok mincí na použitie automatu na cestovné lístky. Druhou novinkou v predaji cestovných lístkov je zavedenie SMS lístka od 17.11.2008. Služba je dostupná pre zákazníkov operátorov Orange a O2 využívajúcich paušálne programy a pre všetkých zákazníkov T-Mobileu. Na rozdiel od Prahy, po ktorej vzore boli SMS lístky zavedené, je však cena SMS lístka vyššia ako cena obyčajného lístka o 10 centov a platnosť je predlžená o 10 minút.

Mimoriadne udalosti

  • 4. januára 2008 opäť horel Solaris Urbino, tento krát 1222 na linke 96, pričom išlo len o požiar menšieho rozsahu.
  • 6. januára 2008 Bratislava opäť nezvládla zimu. Okrem výpadkov MHD kvôli poľadovici nastala aj nehoda midibusu 3540, ktorý na ceste medzi Lamačom a Záhorskou Bystricou zišiel do priekopy. Autobus aj cestujúci vyviazli bez ujmy.
  • 9. januára 2008 popoludní nastala vážna nehoda električiek v zastávke Jurigovo námestie v smere do mesta, kedy súprava električiek T3P 7717+7718 (t. j. najnovšia súprava v Bratislave) narazila do súpravy električiek T6A5 7915+7916. Nehoda si vyžiadala 6 ľahko zranených, vysoké škody na električkách a štvorhodinovú odstávku premávky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky v čase najväčšej špičky.
  • Podobná nehoda sa stala 5. februára 2008 na rovnakom mieste, tentokrát s menšími následkami - 1 osoba ľahko zranená, minimálne škody na majetku a premávka prerušená len na pol hodinu. Opäť narazila súprava T3P (tento krát 7703+7704) do súpravy T6A5 (7947+7948).
  • 16. júla 2008 došlo k vykoľajeniu súpravy #7759+7760 pri Moste Lafranconi. Ako dôvod nehody bolo udané poškodenie trate prejazdom ťažkých vozidiel.
  • 25. júla 2008 došlo k ďalšiemu vykoľajeniu súpravy električiek, tentoraz pri Novom moste. V tomto prípade sa o nehodu údajne zaslúžil cudzí objekt v koľajisku, napriek tomu však neskôr došlo k personálnym zmenám na Rezorte technickej infraštruktúry DPB.
  • 30. októbra 2008 sa na Patrónke stala vážna nehoda Ikarusu 415, #1008. Nehoda si vyžiadala niekoľko zranených, obrovské kolóny a vyradenie autobusu.
  • 13. novembra 2008 mali nehodu hneď dva autobusy #1203 a 2800), ktoré do seba čelne narazili vo vozovni. V rovnaký deň bola zaznamenaná aj vážna nehoda električkovej súpravy #7773+7774 s kamiónom pri Botanickej záhrade.

Ďalšie udalosti

  • Vo februári DPB zaviedol nové logo.
  • V apríli bol odstavený tunel Sitina, čo spôsobilo rozsiahle kolóny v meste. Magistrát ani Národná diaľničná spoločnosť v tomto smere nepodnikli žiadne kroky k preferencii MHD, aby vozidlá nemuseli stáť v kolónach spolu s autami.
  • Na jar sa mali schváliť kľúčové dokumenty potrebné k spusteniu Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), pre poslancov sa však ukázalo byť dôležitejším zmeniť právnu formu BID, s. r. o., než v plánovanom termíne spustiť integrovanú dopravu. Posledný medializovaný termín bol január 2010. Časť uvedených dokumentov bola schválená až na jeseň 2008.
  • V júli DPB vyhlásil do konca augusta pozastavenie podávania návrhov na exekúcie čiernych pasažierov. Zároveň na toto obdobie rozšíril počet predajných miest kde bolo možné dlh voči DPB uhradiť.
  • V auguste, počas rekonštrukcie Záhradníckej, začal DPB používať nový spôsob informovania cestujúcich formou navigačných tabúľ. Tento úspešný krok už DPB nezopakoval pri žiadnej z nasledujúcich výluk.
  • Značné problémy dopravy nastali v auguste počas uzavretia Prístavného mosta. Tentokrát však pribudla aj preferencia MHD, ktorá cestujúcim hromadnou dopravou priniesla úsporu času.

Záver

Rok 2008 je ďalším v sérii rokov, v ktorých ťažko možno hovoriť o výraznejšom zlepšovaní MHD. V ankete na stránkach imhd.sk, v ktorej odpovedalo 2050 respondentov, z nich iba 14% hodnotilo rok pozitívne. Naopak, negatívny postoj má 37% respondentov a 50% si myslí, že rok bol priemerný. Oproti roku 2007 však došlo k zlepšeniu vnímania MHD cestujúcimi. Nový rok 2009 by mal byť pre Bratislavu prelomový - do premávky by sa malo zaradiť 100 nových kĺbových autobusov, čím by sa mal výrazne znížiť priemerný vek vozového parku. Pribudnúť by malo aj 20 autobusov dĺžky 12 metrov a do premávky zasiahnu aj nové SORy BN 10.5. Prácu krajských poslancov aj v súvislosti s odďaľovaním zavedenia plnohodnotného integrovaného dopravného systému ohodnotia voliči v jesenných voľbách.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.